Tiki Kart 3D

Tiki Kart 3D 2013-08-20T00:16:54
Ik was op zoek naar een Mariokart-kloon voor op de Xperia Play. Na lang zoeken kwam ik uit bij Tiki Kart 3D. ”Extreme 3D Kart Racing, take complete control over the vehicle! Extreme physics, speed, crashes, weapons and more!”, stond er op de Google Play Store. Grote woorden voor een game waaraan iedereen met een beetje verstand van games kan zien dat het hele concept is gejat van Nintendo’s racer. Maar ik kon racen, dus ik was blij.

Helaas, de gratis versie heeft geen mulitplayer”, is het eerste dat ik dacht. Deze game is op alle Android-aparaten te downloaden, dus ik had het met al mijn (skirre) vrienden kunnen spelen (en hard kunnen ownen vanwege de gamepad van de Xperia Play). Toch maar kijken hoe de singleplayer speelt, dat kan ook leuk zijn. Ik koos mijn karretje uit en startte de race…

Frustratie

Vloekend en tierend zat ik achter mijn scherm. De game ziet er prima uit, dat is het probleem niet, maar de karts rijden als zeepkisten. Bij het minste of geringste zwabber ik als een dronken debiel over het wegdek en als ik een bocht wil nemen is het net alsof er kabouters in motorkap zitten die uit alle macht proberen om mijn kart zo min mogelijk te laten sturen. Toch maar doorzetten, misschien heb ik gewoon te weinig skills.

Na een tijdje kwam ik er achter dat ik de gevoeligheid van het stuurmechanisme kon aanpassen. Met vernieuwde hoop begon ik opnieuw aan een race, maar de veranderde instellingen mochten niet baten. Het nemen van bochten ging iets soepeler, maar het zwabberen bleef. En de besturing van de wagentjes is niet het enige slechte aspect van deze Mariokart-Kloon.

Power-ups

Er zijn een aantal Power-ups die je, net als bij mariokart, van de baan moet plukken. Er zijn: een turbo, een olievlek op de baan, iets om de Power-ups van iemand anders te jatten, een mijn, een springveer die mederacers de lucht in lanceert en er zijn een stuk of vijf power-ups die op de één of andere manier je de tegenstanders voor je tijdelijk stoppen. Maar ze zijn niet consequent. Ik ben meermaals over een springveer gereden zonder afgevuurd te worden en heb vaak doelzoekende raketten afgevuurd die ineens omdraaide en in het niets verdwenen. Terwijl er gewoon een racer voor me zat! En zo kan ik nog een stuk of tien situaties noemen waarin power-ups gewoon niet deden wat ze moesten!

SCORE: 10
Tiki Kart 3D is er prima in geslaagd om de basisprincipes van Mariokart over te nemen, maar faalt bij de uitwerking van alle andere aspecten. Ik kraak deze game niet af omdat het een schaamteloze kloon is, want het spel had leuk kunnen zijn. Ik kraak dit spel af omdat het kut is om te spelen. De gratis versie is de ruimte die het inneemt op je interne geheugen niet waard.