Playstation VR Experience

Playstation VR Experience 2016-09-11T22:01:15
Gisteren ben ik door een prijsvraag van de Power Unlimited in Utrecht geweest om de Playstation VR te testen. Ik was erg skeptisch over het VR concept maar na dit event ben ik zeker onder de indruk van de technologie.

Playstation VR - The Deep

Toen ik aan de beurt was moest er getest worden of ik niet misselijk of hoofdpijn kreeg van VR daarom ik kreeg een demo filmpje te zien. In dit filmpje zit je onderwater in een kooi. Je ging langzaam steeds dieper de zee in. Het begon met een vriendelijke schildpad, daarna een aantal roggen. Na de roggen kwamen de kwallen. De kwallen kon je bewonderen in een redelijk belichte zee. Op een gegeven moment werd het donker en zag je dat de kwallen licht gaven. Dit was echt machtig mooi om te zien maar omdat het donker werd, begon ik me wel af te vragen wat er op de zeebodem zou liggen.

Na de kwallen kwam de vierde scene. Bij deze scene zag je een gezonken schip op de achtergrond en ik kreeg het vermoeden dat er een octopus uit het schip zou komen. Dit was helaas niet het geval. Toen ik geconcentreerd naar het schip zat te staren zag ik vanuit een ooghoek dat er een haai op mijn kooi afzwom. Deze haai begon langzaam maar zeker mijn kooi te vernietigen. Toen de haai tegen de kooi stoote begon deze te schudden. Het is maar goed dat ik op een stoel zat anders was ik zeker omgevallen. Na een mislukte poging van de haai om mij op te eten werd de kooi weer naar boven getrokken. Dit was echt een bizar moment, ik wist namelijk zeker dat ik op een stoel zat maar doordat de kooi in de game omhoog ging leek het net of mijn stoel ook de lucht inging.

Dit gevoel is wat VRgaming zo fantastisch maakt voor mij. Het is meer dan alleen een bril op hebben en gamen, het hele VRsysteem zorgt ervoor dat je hersenen met je lichaam beginnen te 'spelen'. Het zorgt voor een bepaalde lichamelijk illusie en dat is wat VR onderschijt van andere game accessoires.

Leuk zo'n filmpje maar gamen is nog leuker!

Ik kon tussen een aantal games kiezen ik besloot om Driveclub, Soar en Londen Heist te spelen.

DriveClub

Driveclub is zoals je verwacht. Je zit in je auto, kan racen of een time trial doen. Over het algemeen rij ik niet zo netjes in videogames, dit keer was dat ook het geval. Bij de eerste bocht knalde ik vol op een andere Ferrari en dit zorgde toch wel voor een andere impact dan bij racen zonder VR. Het shock moment was iets dieper maar ondanks dat wist ik een ding zeker: Ik moet winnen.

Soar

Soar is simpel gezegd een spel waarbij je door ringen moet vliegen terwijl je op een vogel zit. Je hebt 8 ringen waar je doorheen moet vliegen. En dat is zeker geen straf! Je vliegt op een vogel door een prachtige papieren wereld met een kleurenpalet. Het effect wat VR op je lichaam heeft is bij deze demo op haar sterkst.

Eigenlijk was het na deze twee games afgelopen maar uiteindelijk zijn we weer teruggelopen om te vragen of we ook een game konden testen met de Playstation Move. Gelukkig kon dit en heb ik London Heist ervaren, een game waar VR misschien wel het best tot zijn recht komt.

London Heist

Ik zat in een busje in de bijrijdersstoel. Naast me zat een bolle vent en het leek alsof we een bank hadden beroofd.
Terwijl de bolle vent zijn verhaaltje deed, kon ik mijn milkshake opdrinken en met de radio prutsen. Al snel merkte ik dat je de radiozender kon veranderen. Uiteindelijk zat ik in het busje met klassieke muziek op. Ook kon ik de deur naast me open doen terwijl de auto aan het rijden was. Toen mijn milkshake op was besloot ik om de deur van de auto te openen en mijn lege beker over de snelweg te gooien. Na een paar keer op de alarmknop van de auto geramd te hebben werd mijn raam ingeschoten door een stel knaapjes op een scooter, ze wilde onze buit hebben!

De bolle vent gaf me een geweer en zei dat er genoeg munitie in de auto lag. Er lag een tas naast me met munitie. Ik pakte het geweer vast met mijn linkerhand maar helaas kon het spel dit niet goed verwerken en werd het geweer naar mijn rechterhand verplaatst. Met de rechterhand moest ik richten en schieten terwijl ik met mijn linkerhand het geweer moest herladen. Dit deed ik door de munitie in het handvat van het geweer te schuiven (ik geloof dat het geweer een UZI was). Nadat ik een paar knaapjes van hun scooter afschoot, kwam er een busje aan. In dit busje zat een man met bepantsering, deze was duidelijk sterker dan de rest. Na het omleggen van de bepantserde man was de demo helaas toch echt afgelopen.

Voordat ik PlaystationVR op mijn hoofd had was ik erg skeptisch over Virtual Reality. Na het ervaren van dit event kan ik met zekerheid zeggen dat Virtual Reality de toekomst is. Er moet alleen nog veel gebeuren aan de prijs als het echt een succes wil worden.