Grim Fandango Remastered

Grim Fandango Remastered 2015-05-22T22:53:00
Na het horen dat er een Lucas Arts klassieker heruitgebracht zou worden werd is zeer enthousiast. Over Grim Fandango heb ik voor deze remaster uitsluitend gehoord en nooit de gameplay zelf gezien. Dus heb ik besloten om het spel te downloaden uit zelf achter te komen waarom het spel zo geliefd is bij velen. Extra motivatie voor mij was dat ik een grote liefhebber ben van point & click adventure genre.

Je bestuurt het personage Manny Calavera, een reisagent in het land der doden. Hij heeft in zijn leven fouten begaan. Hij probeert voor zijn fouten met werken bij ministerie van de doden kwijtgescholden te krijgen om uiteindelijk een reis naar de negende onderwereld, het land van de eeuwige rust te verdienen. Hiervoor moet hij net overledenen een zo goed mogelijke reis aanbieden op basis van hoe goed hun leven is geweest.

Helaas zit Manny's carrière in het slop en heeft hij uitsluitend slechte klanten. Manny ontdekt dat er iets vreemds aan de gang is in de onderwereld: zijn collega Domino Hurley lijkt alle goede klanten te krijgen en ook zijn baas doet verdacht.

Manny komt in contact met een ondergronds verzetsbeweging die hem verteld dat alle beste reizen dat bestemd zijn voor overledenen dat een goede eerlijke leven hebben geleid achtergehouden worden en verkocht aan onfrisse figuren die er voor kunnen betalen.

Omdat zijn baas weet dat Manny dit te weten is gekomen moet Manny vluchten, en belandt op gegeven moment in een kust stad.

Uiteindelijke doel is om gesjoemel met reis pakketen te stoppen zodat de overledenen die daadwerkelijk recht hebben op dat reis pakken het ook krijgen. Het is een flinke reis maar er een dat je lang zal onthouden, vooral de momenten waar je voor puzzels terecht zal staan die flink wat tijd kosten om op te lossen en heel wat frustratie teweeg zullen brengen.

Voice acting is in het spel fantastisch. Tony Plana ( ook wel bekend van TV serie Ugly Betty als Ignacio Suarez ) laat Manny echt tot leven komen, geldt voor alle andere personages. Sinds deze spel afkomstig is uit de jaren 90 oftewel de tijd wanneer mensen nog rekensommen door middel van hun grijze massa te gebruiken oplosten en niet door middel van calculator applicatie op hun telefoon, zal deze spel een moeilijke opgave zijn voor generatie die in 1998 nog in luiers lag of nog helemaal niet geboren was. Mensen dat het origineel hebben gespeeld zullen zeer weinig merken als het gaat om grafische vooruitgang, want die is er bijna niet. Met een ijzersterke verhaal en zeer goede voice acting is deze spel tijdloos en is het meer dan waard om te spelen. Vooral aan te raden voor gamers die films als Beetlejuice ( 1988 ) en Corpse bride ( 2005 ) goed te pruimen vonden. Je kan tot 4 dagen met het spel bezig zijn, in een zitting uitspelen is niet aan te raden ( opgezwollen hersenen en hoofdpijn ).