Zombie Army 4: Dead War - Het perfecte medicijn tegen een burn-out

Zombie Army 4: Dead War review - Het perfecte medicijn tegen een burn-out 2020-02-19T11:38:33
Jep, Zombie Army 4: Dead War is die game waarin je ondode nazi's door hun rottende kop knalt. Of door hun balzak. Dat de game tevens veel meer is dan dat en zelfs een therapeutische werking heeft, legt Graddus je graag uit in deze review.

Het zijn vreemde tijden. De welvaart hoger dan ooit, maar toch kampt half Nederland met een burn-out. Iedereen streeft perfectie na, wil 'de beste versie van zichzelf' zijn en zo goed mogelijk voor de dag komen op Instagram, maar bij de minste geringste kritiek of tegenslag kruipen met name millenials in de slachtofferrol en gaan ze op innerlijke trektocht naar één of ander Aziatisch land. Mindfulness-coaches draaien daarom overuren voor generatie avocado.

Ik denk dat ik binnenkort mijn eigen praktijk open. Ik heb namelijk het perfecte medicijn tegen de moderne opbrandcultuur: Zombie Army 4!

Hoofd onder water

We zijn in Europa, 1946. Zombie Hitler is verslagen maar de restanten van zijn 'plan Z', waarbij het complete Duitse leger in zombies veranderde, zijn nog steeds zichtbaar. Hitlers ondode troepen marcheren voort. Dus grijpen oorlogsveteraan Karl Fairburne en drie van zijn kornuiten (de game bevat co-op tot vier spelers) wederom de wapens om het nazi-zombiegespuis voor eens en altijd van de aardbodem te vegen.

Zombie

Zombie Army 4: zet op technisch vlak een flinke stap voorwaarts. Omgevingen hebben meer detail en alles oogt een stuk scherper. Ik kreeg in ieder geval niet meer direct het idee een B-product te spelen, al kent de game wel ruwe randjes. Zo klinken de stemacteurs alsof ze alles met hun hoofd onder water hebben ingesproken. Combineer dit met de irritante geluidseffecten die uit je controller komen, en Zombie Army 4 heeft af en toe wel wat weg van een concert van de Jostiband. Heel apart.

Duivelse grijns

Nieuw zijn de environmental kill-mogelijkheden en man, die shit is vet. Overal staan handige valstrikken opgesteld, zoals gigantische vliegtuigpropellers die voor een heerlijk bloederige zombiecocktail zorgen. Kijk alleen wel uit dat je zelf niet opgezogen wordt! Of één van je co-op-matties, al zit een 'ongeluk' natuurlijk in een klein hoekje *probeert duivelse grijns te onderdrukken*.

Het upgraden van je arsenaal speelt een grotere rol dan voorheen. Her en der liggen upgradekits waarmee je wapens meer schade kunnen aanbrengen of een hogere  magazijncapaciteit geeft, terwijl je ook zelf levelt en nieuwe perks verzamelt. Verder zijn de levels bezaaid met allerlei attachments (voor elektrische kogels bijvoorbeeld, of met vuur) zodat je lekker kunt experimenteren.

Zombie haai

Van tevoren had ik mijn twijfels: is dit met alle extra vuurkracht nog wel een skillgame, waarin je echt je tijd moet nemen voor pixelprecieze headshots? Vergis je namelijk niet: ondanks de lompe premisse zijn Zombie Army en 'grote broer' Sniper Elite wel degelijk geraffineerde shooters. Gelukkig kan ik de fans geruststellen. Het draait nog steeds om skill, en ook je sniper rifle speelt een grotere rol dan ik aanvankelijk dacht.

Leuke tussendoortjes

Als het over games als Zombie Army 4 gaat, hoor je vaak dat het 'leuke tussendoortjes' zijn. Of dat mensen ze spelen 'bij gebrek aan beter'. Niets is minder waar. Er ís simpelweg niets zoals Zombie Army op de markt, en in plaats van dat de formule saai of uitgemolken raakt, weet ontwikkelaar Rebellion exact wat het aan het doen is.

Neem de zombies: ze zijn niet te snel, niet te langzaam, maar gewoon precies zoals een nazi zombie hoort te bewegen. Het zijn er ook niet te veel of juist te weinig, maar exact genoeg om je een uitdaging te bieden zonder dat het frustrerend wordt. De flow zit er echt goed in. Het ene stuk is wat rustiger, wat weer als opbouw dient voor hectischere stukken, terwijl je af en toe verrast wordt door een trein die door het beeld racet of een stuk van het level dat ineens in elkaar flikkert.

pieuw pieuw

Buiten dat is er natuurlijk niets bevredigender dan een nazi-zombie door z'n hersenpan te schieten die vervolgens *plop* als een overrijpe meloen uit elkaar spat.

Boxer volgekakt

Helaas werkt niet alles even perfect. Zo loopt Karl nog steeds alsof hij net zijn boxer heeft volgekakt en zit ook die irritante bug waarbij je richtkruis soms verspringt terwijl je honderd procent zeker een zombiehoofd in het vizier hebt er weer in. Raar dat Rebellion dat na de eerste Zombie Army-trilogie en een handjevol Sniper Elite-games nog altijd niet heeft gefikst...

Toch, al met al is Zombie Army 4 een verbetering ten opzichte van z'n voorgangers. Alles werkt net even soepeler, het is niet meer zo superrepetitief en het oogt niet langer als een B-game.

Eigenlijk is het eenvoudig: Zombie Army 4 maakt je bestaan leuker. Zo kun je beginnen met het leiden van je beste leven, in plaats van te lijden...

Laadtijden Zombie Army 4

Voel je je futloos, uitgeblust en kun je de druk van de moderne 'kijk mij eens een geweldig leven hebben'-maatschappij niet meer aan? Niet getreurd. Met Zombie Army 4: Dead War haal je het perfecte medicijn in huis. Al kan er zeker nog het een en ander aan de formule verbeterd worden.