XCOM: Enemy Unknown review

XCOM: Enemy Unknown review 2013-08-27T11:18:56
The Third Alien War. Het Is 2012 en het gebeurt allemaal op een 50 inch HD-beeldscherm, in een ruime woonkamer in Amsterdam. Wouter voelt een aangename golf van nostalgie en spanning door z’n lichaam gaan. Zou dit echt de volwaardige wederopstanding van XCOM zijn?

Let op: dit is niet de hele review! Check de gehele tekst in PU11!

Consequenties. Dit woord heeft zich ontwikkeld van iets raars dat je ouders wel eens lieten vallen als ze pissig waren nadat je 80% Stroh-Rum had gedronken op een schoolkamp, naar een plechtige belofte die Peter Molyneux keer op keer maakte over zijn games - gevolgd door allerlei andere RPG-ontwikkelaars.

Maar Microprose, de makers van het oorspronkelijke X-COM, wisten als enige écht wat het woord betekende. En nu weet Firaxis het ook, want in XCOM: The 21st Century Edition maak je constant beslissingen die bepalen hoe de game zich ontwikkelt (en dan heb ik het niet over wat voor filmpje er op het einde te zien is). Of het nou de keuze is wat je wanneer gaat researchen, wat voor gedeelte van je basis je waar plaatst of welke soldaten je voor welke missie inzet; alles heeft invloed op welke technologie je gaat gebruiken, wat voor beloningen je krijgt en hoe snel je de game uitspeelt… of hoe snel de full-out paniek op de wereld uitbreekt en je faalt. Dát zijn consequenties voor je!

Ouderwets maar dan nieuw

In XCOM bouw je je eigen basis, waarin je wereldreddende zaken regelt, en vecht je in turn-based battles tegen de alien-bedreiging. Zulke omstebeurt actie klinkt niet heel erg spannend dankzij het misbruik dat generaties aan JRPG’s hier op gepleegd hebben, maar fuck, wat kan dit een relaxte vorm van gameplay zijn! In XCOM zorgt het in ieder geval voor belachelijk spannende confrontaties, die je achterover hangend begint om uiteindelijk voorover leunend, tegen het scherm geplakt te eindigen, hopend dat je zorgvuldig bewapende, gecustomizede en gelevelde soldaten het er ook dit keer weer levend vanaf brengen.

Battlescape (battles) en Geoscape (het regelen van alles behalve de gevechten) in XCOM vormen samen al het briljante, wereldschokkende van het origineel, maar dan aan elkaar geplakt met filmische momenten, soepeler gemaakt aan de hand van snellere, intuïtievere gameplay, het weghalen van een aantal onnodige elementen en het feit dat het geheel ietsjes meer lineair is geworden. Dit is misschien niet de meest blockbustende game van het jaar, maar het is absoluut de meest tactische en belonende. Gaat heen en red de aarde.

Nieuwsgierig geworden? Dan moet je dus zeker even de volledige review in de nieuwe PU checken! Hij ligt vanaf 19 oktober in de winkels!

SCORE: 94
Een klassieker gebaseerd op een klassieker. XCOM is een serieus strategische, verrassend spannende, constant belonende en fucking fascinerende game. Bovendien heeft het de vetste science-fiction ideeën sinds Mass Effect en Halo. XCOM zal geen schoonheidsprijzen winnen maar scoort op elk ander vlak als Seven of Nine op een Trekkie conventie.