Trials of Mana Review (PS4) - Het tegenovergestelde van Final Fantasy VII Remake

Trials of Mana Review (PS4) - Het tegenovergestelde van Final Fantasy VII Remake 2020-04-29T10:13:23
Het regent remakes dezer dagen. Zo verscheen recent ook een gloednieuwe versie van het 25 jaar oude Trials of Mana. Maar is hier anno 2020 nog behoeft aan? Samuel checkt het

Secret of Mana. Het zal jongere gamers waarschijnlijk niet heel veel zeggen, maar de ouderen onder ons krijgen bij het horen van die naam waarschijnlijk een fonkeling in hun ogen. In het pre-Final Fantasy VII-tijdperk was Secret of Mana namelijk één van de meest legendarische RPG’s die je maar kon spelen, naast klassiekers als Illusion of Time, EarthBound en Chrono Trigger. Wat Secret of Mana zo iconisch maakte? Het feit dat de combat gewoon real-time was. Sterker nog, jonge Sam had nog nooit van de term ‘RPG’ gehoord toen hij deze SNES-klassieker verorberde; ik zag de game toentertijd gewoon als een soort Zelda-kloon, ‘maar dan met meer verhaal, enzo’.

TrialsOfMana

Misdaad

Het is daarom ook onbegrijpelijk dat de Mana-serie sindsdien nooit écht een doorslaand succes is geworden. Turn-based combat is immers iets wat je moet leren waarderen, maar iedereen kan het directe plezier begrijpen van ‘ik druk op een knop en ik hak op de vijand in’, toch? Hoe dan ook, ondanks de populariteit van Secret of Mana in het Westen, werd het vervolg, Trials of Mana, om één of andere reden níét uitgebracht in de Verenigde Staten en Europa. Een misdaad, als je het mij vraagt, want het bleek één van de beste SNES-games aller tijden te zijn. Esthetisch alleen al leek het bijna een generatie verder te zijn, met z’n prachtige, gelaagde pastelkleuren en onvergetelijk mooie soundtrack. Ook was het uiterst ambitieus: je kon kiezen uit zes verschillende held(inn)en, ieder met compleet eigen verhaalelementen en zelfs eindbazen.

TrialsOfMana

Lomp

Al deze kwaliteiten en innovaties zijn ook in de remake terug te vinden. Zo kies je ook hier, van de zes mogelijke opties, een team bestaande uit een hoofdrolspeler en twee ondersteunende personages. Elk personage is volledig uniek wat betreft combo’s, speciale aanvallen, beschikbare wapens en doorgroeimogelijkheden, dus je keuzes hebben erg veel impact op je uiteindelijke ervaring. Zo ben ik, als de lompe seksist die ik ben, voor een volledig mannelijk, offensief team gegaan: krijger Duran, dief Hawkeye en halfbeest Kevin. Want: magie, heling en zeikerige hoge stemmetjes zijn niet zo mijn ding. Betekende dit ogenschijnlijk eenzijdige team dat ik later in de game in de problemen kwam? Gelukkig niet, want de verschillende klassen die elk personage zich kan aanmeten kunnen voor meer balans zorgen. Zo werd Duran uiteindelijk een magische, defensieve Paladin, Hawkeye een debuff-uitdelende Nightblade en Kevin een helende Warrior Monk. Bros. before hoes, to the max.

TrialsOfMana

Ontwijken

Trials of Mana is, los van het overduidelijk nieuwe 3D-perspectief, een erg trouwe remake: het verhaal is lekker ’90’s simpel’ en ook de dorpjes en side-quests hebben een koddige, archaïsche charme. De grootste verandering zit ‘m hier in de combat, die gelukkig nog altijd real-time is, maar tevens een paar toffe conventies heeft overgenomen van moderne hack & slash-games en actie-RPG’s. Na je eerste klasseverandering breidt het aantal mogelijkheden tijdens gevechten enorm uit, waarmee je verscheidene combo’s kunt uitvoeren door lichte en zware aanvallen met elkaar af te wisselen én zelfs spreuken te selecteren met een slim, DOOM-achtig ‘wapenwieltje’. Ook de defensieve opties voelen veel bevredigender, mede vanwege een bijna Souls-achtige ontwijkmanoeuvre die goed gepaard gaat met de superaanvallen die vijanden van tevoren aankondigen met een rode gloed. Bevredigende shit.

TrialsOfMana

Onbedoeld

Toch kan ik ergens niet het gevoel kwijtraken dat het origineel toentertijd veel meer indruk maakte op de gamingwereld dan deze remake nu. Want waar de prachtige graphics vroeger zowat artistiek overkwamen, zijn de huidige 3D-beelden ietwat generiek, ondanks de overduidelijke charme. De kleurrijke anime-look ligt hier gewoon heel dicht tegen iets als Dragon Quest aan, terwijl de zachte, gelaagde pastelkleuren van het origineel werkelijk een frisse wind waren ten opzichte van de hardere kleuren van iets als Chrono Trigger. Ook de verscheidene personages zijn vandaag de dag niet superimposant meer in een wereld waarin een gemiddelde actie-RPG ontelbare ‘builds’ biedt. Dit is dus niet zozeer kritiek op Trials of Mana, maar op de positie die het inneemt in het huidige gamelandschap.

TrialsOfMana

Harmonie

Dan is er natuurlijk nog de onvermijdelijke vergelijking met het (tevens door Square Enix ontwikkelde en gepubliceerde) Final Fantasy VII Remake. Die remake bracht niet alleen een klassieker naar het huidige tijdperk, maar wist ook nog op subversieve wijze een soort van metakritiek te geven op z’n identiteit als remake. De extreem trouwe manier waarop Trials of Mana z’n bronmateriaal overbrengt, voelt in vergelijking onbedoeld een beetje oubollig. Het blijft een uitstekende game, begrijp me niet verkeerd, maar besef goed dat het vertrouwt op een nostalgie die wij alleen maar voor Secret of Mana hebben gehad. Alsnog: qua balans tussen oud en nieuw weet Trials of Mana een harmonie te bereiken die ik nog niet vaak heb gezien.

TrialsOfMana

SCORE: 78
Trials of Mana is een heerlijke, gezellige, ouderwetse RPG die doet denken aan betere tijden. Het is het heerlijke, vertrouwde glas pils waar je van wilt genieten nádat je de gelaagde complexiteit hebt meegemaakt van een cabernet sauvignon als Final Fantasy VII Remake.