Total War: Warhammer - Review 

Total War: Warhammer - Review 2016-05-19T18:28:33
In een periode waarin iedereen z'n ouders scheiden, Batman en Superman samen in een film niet garant staan voor epic shit en zelfs LFMAO niet samen kunnen blijven, heeft Wouter bijna z'n geloof in legendarische duo's verloren. En toen kwamen Total War en Warhammer samen...

Deze review van Total War: Warhammer heeft Wouter speciaal voor PU.nl geschreven. In Power Unlimited Magazine nr. 7, 21 juni in de winkels, vind je een totaal andere verhaal met wel hetzelfde cijfer.

Na 297 beurten en een uur of 50 spelen heb ik m’n eerste long victory ooit in een campaign van Total War gehaald. Vergis je niet, ik heb meerdere games uit deze serie van Creative Assembly gespeeld, maar alleen Warhammer heeft er voor kunnen zorgen dat ik all the fucking way ging. Want voordat ik de long victory van de Dwarfs campaign scoorde, heb ik aan een enorme lijst aan voorwaarden moeten voldoen. Niet alleen het veroveren van een shitload aan specifieke gebieden op de enorme map van The Old World vallen hieronder, maar ook het volledig uitroeien van de lelijke Greenskins was een taak en ik moest zorgen dat het zogenaamde Book of Grudges leeg was. Kijk, de Dwarfs van Warhammer zijn nogal petty motherfuckers. Elke keer als iemand hen wat aan doet, dus een aanval of een verovering van een settlement of zelfs een assassination-poging op een van hun heroes, dan moeten die wraakzuchtige dwergen het terug doen. Al deze wraakacties houden ze dus bij in hun Book of Grudges en dat is een van de vele, vele manieren waarop een Total War: Warhammer campaign de speler bezighoudt…

Total War: Warhammer - Dwarfs   

De Total War basics

Okay, even terug naar de basis mocht jij die Total War-n00b zijn die toch wel geïnteresseerd is geraakt nu deze game niet meer saaie geschiedenislessen als basis heeft. Want gelijk heb je! Op het eerste gezicht lijkt Total War: Warhammer een soort fantasy-versie van Civilization: ook in deze game ben je vooral naar een map aan het kijken (hoewel deze veel mooier en levendiger is, met veel meer animaties dan de gemiddelde Civ-map), waarop je inderdaad turn-based moet eXploren, eXpanden, eXploiten en eXterminaten. Je moet je macht dus uitbreiden, waarbij legers gebouwd, diplomatie bedreven, technologieën ontwikkeld, geld verdiend en helden geleveld moeten worden. Het grote verschil met Civ, en waarom deze serie wat mij betreft 4x dieper en vetter is dan Civ, is zodra je de strijd aangaat met de troepen van je tegenstanders. Dan wordt je namelijk in de vetste, meest uitgebreide, tactisch vergaande en spannendste real-time battles gedropt. Gebruik makend van een gameplay-systeem waar spelshows omheen zijn gebouwd en die historici gebruiken om klassieke strijdvelden mee na te bootsen!

Total War: Warhammer - battle gameplay    

Total War: Warhammer houd je bezig

Terug naar de Dwarfs campaign: want ik heb nogal wat epic shit meegemaakt gedurende de 50 uur durende, hemels tactische kruisvaart, ik zeg je. De lijst voorwaarden waar je aan moet voldoen om de long victory te halen, zijn zeg maar je hoofddoelen. Daarbinnen heb je nog chapters, waar je steeds verder mee komt door een bepaald aantal settlements te veroveren, en daaronder vallen nog chapter objectives waarmee je bonus-geld kunt verdienen. Deze opdrachten kunnen van alles zijn, van het bouwen van specifieke gebouwen in je settlements tot aan het recruteren van een Battle Wizard. En dan heb je nog je quests die zorgen voor wat extra narratieve ondersteuning, iets dat de Total War-serie wat mij betreft heel goed kon gebruiken. Deze quest chains laten je niet alleen bekende gevechten uit de Warhammer-historie naspelen, maar sturen je ook op zoektochten naar nieuwe wapens en armor voor je Lords en heroes. Want naast dat je een flinke tech tree hebt voor je ras in het algemeen, hebben de leiders van je legers ook elk hun eigen upgrades PLUS een shitload aan volgers, helmen, zwaarden, bruiden en andere, buff-genererende goodies die je vooral scoort door legers te verslaan. Het duurt even voordat je alles door hebt en je een overzicht in je hoofd hebt van alles dat er te unlocken valt, maar als de enormiteit van deze game eenmaal goed binnendringt, dan ben je een gelukkige gamer/geek.

Total War: Warhammer - technology tree    

Geduld is voor de wijzen

‘Het duurt even’ is wel een terugkerend thema in Total War: Warhammer. Helemaal als je nog nooit een Total War-game hebt gespeeld dan duurt het lang, erg fucking lang voordat je deze game helemaal kunt bevatten. Sterker nog, waarschijnlijk kost het je zelfs een paar uur voordat je überhaupt zult begrijpen wat er zo leuk is aan het staren naar die prachtig geïllustreerde, lévende kaart van The Old World om her en der een legertje te verplaatsen, of een icoontje in een stadje aan te klikken. Als je vervolgens ook nog gedecimeerd wordt in een real-time battle, dan is de fun waarschijnlijk helemaal ver te zoeken. Maar breid je je rijk eenmaal uit, leer je de beste manieren om public order te houden, heb je het belang van je heroes door en zet je een aantal handelsroutes uit, dan heeft Creative Assembly je bij de -spreekwoordelijke, want ik weet niet waar ze zitten- lurven. Begrijp je vervolgens hoe je tijdens de battles het beste je cavalerie kunt gebruiken, hoe je je ranged units moet beschermen en hoe lang je vluchtende troepen moet bestoken… dude, dan ben je goed op weg naar een campaign victory. Als je eenmaal zover bent, en dan hebben we het over tientallen uren aan tactische awesomeness later -plus een kleine anticlimax als je je beseft dat een long campaign victory niet gepaard gaat met een awesome filmpje-, dan gá je een ander ras proberen. En dan gelden weer totaal andere regels…

Total War: Warhammer - Greenskins op de map          

Racisme in Total War: Warhammer

Die verschillende rassen, dat is vooral wat Total War: Warhammer zo onwaarschijnlijk vet maakt. Het Empire, het laatste bastion van de mensheid, heeft een nieuwe keizer in Karl Franz, maar niet iedereen legt zich neer bij zijn heerschappij. Voordat Franz zichzelf waarlijk Emperor mag noemen, moet hij eerst alle tegenstand overtuigen dat hij de ware erfgenaam van Sigmar is, en dat kan goedschiks… of kwaadschiks. Ondertussen, vanuit het verlaten land Sylvanias, verzamelen duistere wezens zich onder de vlag van Mannfred Von Carstein; een Lord die op een onheilige pelgrimage de meest afschuwelijke krachten en kennis wist te verzamelen. Nu is hij een vampier-vorst die een leger van ondoden, gedrochten en door kwaad verwrongen wezens leidt.

Total War: Warhammer - vampires

In het zuiden van The Old World zijn de nukkige Dwarfs hun ooit machtige rijk aan het terugwinnen. Karaz Ankor, hun Everlasting Realm, bestaat nu uit ruïnes en ondergrondse vestigingen die overgenomen zijn door kwaadaardige wezens, iets wat de onverzoenlijke dwergen niet op zich kunnen laten zitten. De Dwarfs' Book of Grudges, een heilig geschrift waarin al het kwaad staat dat het ras ooit is aangedaan, wordt voornamelijk gevuld door de daden van de wrede Greenskins. Dit barbaarse ras bestaat uit Orcs, Goblins, Trolls en reuzen, die gezamenlijk maar één doel voor ogen hebben: alles en iedereen te verpletteren onder hun WAAAGH!, een groene golf van allesvernietigende oorlogszucht. Maar al deze rassen, al deze verschillende soorten wezens, kijken met angst naar de bedreiging die vanuit de Chaos Wastes in het noorden zich een weg naar het zuiden rooft en plundert. De dag dat de Chaos Gods hun weerzinwekkende gezanten The Old World insturen, is de dag waar iedereen, dood en levend, voor moet vrezen…

Total War: Warhammer - Chaos        

Total Balance

En dat is alleen nog maar de lore van de rassen, de uiteindelijke gameplay-toepassingen is wat de Empire, Vampire Counts, Greenskins, Dwarfs en straks vast ook de Choas Warriors (gratis te scoren als je de game in de week van release koopt) uiteindelijk zo boeiend maken. Op de tactische map, in de menu’s en de overall manier van spelen is geen 1 ras helemaal hetzelfde… eh, behalve dan de muziek, wat een -kleine- tegenvaller is. Vooral de verschillen tijdens de real-time battles zijn HUGE, met de Vampire Counts die geen ranged units hebben, de dwergen met hun gebrek aan cavalerie, de Greenskins die niet aan vliegende units doen en de Empire die eigenlijk een goede gemiddelde van iedereen is. Maar ja, wat betreft de campaign staan de arme mensen op de fucking frontlinie als de Chaos het land overspoelt, dus dan wil je niet in hun shaking boots staan. Bovendien maken de Dwarfs veel goed met hun supergepantserde infanterie en brute artillerie, gaan vampiers hard met units die niet vluchten en hebben Greenskins simpelweg de grootste (variëteit in hun) units. Kortom: waar ik in vorige Total War-titels amper door 1 campaign heen kwam, ging ik in Total War: Warhammer meteen door naar de volgende!

Total War: Warhammer - Dwarfs battle    

Total War: Warhammer beveelt

Voor mij is Total War: Warhammer simpelweg de beste Total War-game die er bestaat en ik denk dat alleen de fans die de serie juist spelen om de historische accuraatheid het niet met deze bewering eens zullen zijn. Want naast het feit dat de game uitgebreider is dan alle voorgangers, is er technisch ook veel verbeterd onder andere in de vorm van kortere laadtijden, en spoort de game je op narratief vlak veel beter aan verder te spelen. ‘SPEEL, WOUTER!!’ is wat Total War: Warhammer constant tegen me schreeuwt. Inmiddels staat de urenteller van Steam dan ook op 83 en ben ik zo’n 30 beurten in een Empire campaign verzonken. Ik stop denk ik pas als de Chaos onze wereld overspoelt…

    

SIDENOTES:
Houd er rekening mee dat Total War: Warhammer zieke systeemeisen heeft! Bovendien liep Total War: Warhammer niet helemaal als een zonnetje op m’n gloednieuwe PC, technisch gezien. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de V-sync nog niet werkte in de review-versie, waardoor er veel screentear in de game zat. Dat moet in de uiteindelijke versie wel gemaakt zijn, zo belooft Creative Assembly. Of dat de slechte framerate in sommige filmpjes gaat oplossen, waag ik te betwijfelen!

Conclusie 

SCORE: 98
Creative Assembly heeft zichzelf overtroffen met niet alleen het beste idee voor een Total War-game sinds Rome, maar ook met de dikste, meest afwisselende en verhaalgedreven campaigns in de geschiedenis van de serie. De afwisseling in de rassen is enorm, de hoeveelheid lore, upgrades en units niet minder, de tactische beslissingen die je op zowel de wereldkaart als het strijdveld moet maken zijn oneindig diep en alles ziet er PRACHTIG uit. Dit is een meesterwerk.
Creative Assembly heeft zichzelf overtroffen met niet alleen het beste idee voor een Total War-game sinds Rome, maar ook met de dikste, meest afwisselende en verhaalgedreven campaigns in de geschiedenis van de serie. De afwisseling in de rassen is enorm, de hoeveelheid lore, upgrades en units niet minder, de tactische beslissingen die je op zowel de wereldkaart als het strijdveld moet maken zijn oneindig diep en alles ziet er PRACHTIG uit. Dit is een meesterwerk.

REACTIES (52) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord