Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS4) Review – Terug naar de roots én de top

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 (PS4) Review – Terug naar de roots én de top 2020-09-07T16:38:23
Tony Hawk’s Pro Skater 2 wordt nog altijd gezien als een van de beste games ooit, maar na het debacle dat Pro Skater 5 heet hebben weinig mensen nog hoop voor de toekomst van de franchise. Enter Vicarious Visions, dat met THPS 1 + 2 en de nodige remakemagie Tony weer terugkrijgt aan de top.

Nog regelmatig denk ik met veel plezier terug aan mijn stageperiode bij PU, ruim vijf jaar geleden. Die eerste keer de redactie binnenlopen, voor het eerst koffie halen voor Martin en Wouter, de eerste keer dat ik een vraag over de Nederlandse taal sneller beantwoordde dan Ed… Nostalgie, nu al. Maar een van de állerleukste herinneringen aan die tijd is toch wel de twee weken dat ik kerstvakantie kreeg en even Tony Hawk’s Pro Skater voor de N64 mocht lenen.

Het werd een heerlijke nostalgietrip waarbij ik twee weken lang geen tot weinig zonlicht zag, maar wel eentje waar ik een nare nasmaak van kreeg. De besturing voelde een tikkeltje achterhaald: stotterig en langzaam. Al snel kreeg ik behoefte aan een game die de essentie van de eerste Tony Hawk’s Pro Skater wist te pakken en dat samensmelt met de gameplay van de modernere games. Titels als THPS 4 en Underground, waar ik in mijn tienerjaren door geobsedeerd was.

Maar zoals je ongetwijfeld weet is de Tony Hawk-franchise het afgelopen decennium compleet de verkeerde kant opgegaan, met als all-time dieptepunt Tony Hawk’s Pro Skater 5. De franchise lag zo in het slop dat de aankondiging van een THPS 1 + 2-remake mij niet eens meer enthousiast kon maken en ik enorm pessimistisch was over de toekomst van THPS – tot ik hem zelf onder de vingers kreeg. Dit is namelijk precíés wat de franchise nodig heeft.

Tony Hawk's Pro Skater kickflip

Zoals THPS hoort te voelen en ogen

THPS 1 + 2 is een nagenoeg perfecte remake. De arcade-achtige insteek van THPS is tijdloos, en de controls en physics zijn in de remake net genoeg gemoderniseerd om ook het jonge publiek aan te spreken. De gameplay is een stuk sneller en vloeiender dan in het origineel, maar dat werkt juist enorm goed bij het aan elkaar rijgen van veel combo’s en het behalen van doelen in de gelimiteerde tijd die je telkens krijgt. Met hoge snelheden de lucht in springen vanaf een ramp voelt heerlijk, grinden en -manuallen zijn enorm intuïtief en belonend, en zelfs de grootste skatenoob zal zich daardoor binnen enkele minuten Tony Hawk wanen. En dat is toch waar het allemaal om draait.

De negentien levels lijken qua verhoudingen en indeling bijna polygoon voor polygoon overgenomen te zijn, ware het niet dat er gigantisch veel polygonen zijn bijgekomen door de toevoeging van 4K-ondersteuning (en HDR). De vernieuwde maps zien er zelfs mooier uit dan mijn fantasierijke kinderbrein twintig jaar geleden kon voorstellen, met werkelijk prachtige belichting en een design dat trouw blijft aan het origineel maar toch z’n eigen ding durft te doen. Levels als Mall (donker en vervallen) en Venice Beach (graffiti-hemel in de schemering) krijgen daardoor nóg meer karakter, en daar verdienen de devs een staande ovatie voor.

Tony Hawk's Pro Skater grind

Maandenlang zoet

Met de gameplay en uitstraling zit het dus helemaal goed, maar ook op het gebied van uitdagende content lijkt ontwikkelaar Vicarious Visions kosten nog moeite te hebben bespaard. De bekende challenges (S.K.A.T.E verzamelen, olliën over een magische zwerver, etc.) uit THPS2 zitten er allemaal in, en de levels uit THPS1 hebben dezelfde hoeveelheid challenges gekregen om de twee delen beter in elkaar te laten overlopen. En mocht je de negentien levels nog zo goed kennen als je eigen broekzak en binnen enkele uren al deze standaard level-challenges gehaald hebben, dan ben je nog niet eens op tien procent van wat de game te bieden heeft.

In totaal zitten er 714 skater-challenges in de game (exclusief enkele verborgen challenges) en na ruim dertig uur speeltijd heb ik nog steeds het idee dat ik amper ben begonnen. Er horen, naast de algemene challenges, 21 challenges bij elke skater – van wie je ook nog eens los stat-punten moet verzamelen –, en omdat er bovenop de originele personages (met o.a. Rodney Mullen) ook moderne skaters aan de game zijn toegevoegd (zoals Nyjah Huston) ben je wel even zoet. De challenges zijn soms simpel, maar meestal erg uitdagend, en motiveren je om de levels héél goed uit te pluizen en de ultieme combo-koning te worden. Genoeg nieuwe uitdagingen dus, zelfs voor de beste THPS-spelers van de wereld. Tja, die Platinum Trophy komt volgend jaar wel…

Tony Hawk's Pro Skater challenges

De beste Tony Hawk-game in 15 jaar tijd

Hoe goed ik deze game ook vind, er zijn wel degelijk een paar minpunten. Zo was de character creation in de originele games van enorm belang; menig jonge gamer reed rond met een extreem korte en dikke dude of probeerde z’n skater zo lelijk mogelijk te maken, maar dat is niet helemaal meer mogelijk. Er is één lichaamstype en zelfs basisaccessoires als een bril ontbreken. Desalniettemin kun je in de skateshop gigantisch veel gear kopen met het geld dat je verdient door challenges te voltooien. Ook zijn er veel minder personages om vrij te spelen - iconen als Spider-Man en Darth Maul ontbreken door gedoe met rechten - en zijn bestaande skaters erg beperkt in hun gearkeuze (wat waarschijnlijk alles met hun sponsoren te maken heeft).

Online laat de game ook nog wat te wensen over. Je kunt op dit moment namelijk nog geen vrienden uitnodigen voor een party, dat kan later dit jaar wel door een update. Je wordt daarom gedwongen om te spelen met willekeurige mensen van het internet. Dat kan in de Jams-playlist, waarbij je vrij rondskatet en de top vier spelers winnen, of in de Competitive-playlist. Deze heeft een zestal modi: Score Challenge (de eerste die X score haalt wint), Combo Challenge (X score halen met één combo), Trick Attack (hoogste score binnen bepaalde tijd), Combo Mambo (grootste combo binnen bepaalde tijd), Graffiti (de meeste spots in de map claimen door er trucs op te doen) en Tag (tikkertje!). Best veel, maar het ontbreken van een H.O.R.S.E.-modus is hier erg jammer. Hij is er wel, maar alleen in splitscreen, dat gelukkig wel goed werkt.

Dat de character-creatie en multiplayermodi de grootste minpunten zijn, is eigenlijk een goed teken. Want het ging de afgelopen vijftien jaar steeds fout bij de essentie van Tony Hawk-games: skaten en fucking veel plezier hebben. Dat de remake die essentie wél goed weet te destilleren en het in zo’n mooie en moderne verpakking stopt, geeft hoop voor de toekomst van de franchise. Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 is het beste wat de franchise overkomt in pakweg anderhalf decennium, en biedt zóveel content dat we meer dan genoeg te doen hebben tot er weer eens een nieuwe poging ondernomen wordt. Geef de teugels dan maar weer aan Vicarious Visions, want zij weten héél goed wat ze doen.

Tony Hawk's Pro Skater 360 flip

SCORE: 87
THPS 1 + 2 is een van de beste remakes ooit gemaakt; er is helemaal geen nostalgie nodig om ervan te kunnen genieten. Hoewel het een feest van herkenning is voor veteranen, is de gameplay zó vloeiend en leuk dat de deuren wagenwijd openstaan voor nieuwe spelers. De Tony Hawk-franchise heeft eindelijk weer bestaansrecht.