Titanfall Xbox 360 - Review
Ontwikkelaar Bluepoint Games kreeg de ondankbare taak om een 360-versie uit te poepen van de next-gen game Titanfall. Ontwikkelaar Respawn had geen mankracht voor deze versie en uit interviews die ik deed met medewerkers van de studio, proefde ik dat ze zich er eerlijk gezegd ook niet aan wilden branden. Sterker nog, het enige dat ze erover zeiden was dat ze amper tot geen contact hadden met Bluepoint en zich eigenlijk niet voor konden stellen hoe de studio dit voor elkaar kon boksen, met de beperkte cloud-functionaliteiten en geheugen van de 360. Ik kreeg het idee dat Respawn assets op heeft gestuurd naar Bluepoint met een post-it erop: succes!
Redactielieveling
In mijn review van de PC en One versie, kon je zien hoe ik de game beloonde met een 84. Ik heb me er prima mee vermaakt, en dat doe ik nog steeds regelmatig. Zelfs Wouter komt ook nog steeds wel eens de redactie op met bevlogen verhalen over zijn lekkere potjes van de dag ervoor, en dat is best bijzonder voor iemand die praktisch nooit shooters speelt. Je begrijpt: ik hield mijn hart vast voor de 360-versie.
Zou het dan toch..?
Afgelopen week kwam er na een onwaarschijnlijke knappe radiostilte wat los over de 360-versie. We zagen een paar dagen geleden de eerste gameplay op de 360 en gisteren wisten we meer over de framerate en de resolutie. Het viel me alles mee, de framerate was gemiddeld 46 fps, al deed hij dat op een resolutie van 600p. Ook de gameplay zag er even snel uit en leek weinig concessies te hebben gedaan. Met gemengde gevoelens stopte ik mijn kopietje in de Xbox 360.
Geen concessies
Titanfall 360 heeft geen concessies gedaan in opties en gameplay. Je krijgt dezelfde modi, dezelfde maps, dezelfde wapens, dezelfde alles voorgeschoteld. Dus alles wat Titanfall goed én fout doet, krijg je in je 360 versie ook. En af en toe had ik het idee dat ze wel wat meer konden snijden in bepaalde zaken om de boel wat soepeler te laten verlopen. Zo zie je op de achtergrond de gigantische dino-aliens rondlopen, maar in tegenstelling tot de andere versies doet het meer af aan de sfeer dan dat het iets toevoegt. Het ziet er vooral crappy en mistig uit en verspilt naar mijn idee alleen maar power van de console.
Popup deluxe
Want die console heeft het zwaar. De game ziet er al beduidend minder goed uit omdat Bluepoint de resolutie omlaag heeft gegooid. Maar om de snelheid en het gevoel van de game nog te behouden, heeft de 360 ontzettend veel moeite om die snelheid bij te benen. Omdat je zo snel door de maps roetsjt, loopt de game regelmatig achter op het gebied van textures. Het komt regelmatig voor dat je geen textures ziet die na een paar seconden ineens wel oppoppen. Ik vind dat buitengewoon vervelend, een van de krachten van Titanfall was de sfeer en die valt zo wel een beetje in het water.
Framedrops
Ondanks dat Bluepoint alles uit de 360 probeert (en weet!) te persen, en de gemiddelde fps blijkbaar 46 is, is de game af en toe toch choppy en laggy. De framedrops zijn talrijker en intenser en dat doet jammer genoeg af aan de toch wel toffe ervaring die je hebt. Want het blijft overeind staan dat Titanfall een solide goede multiplayershooter is, waarbij je altijd het gevoel hebt dat je ertoe doet en nooit met een gigantisch kutgevoel uit een potje komt.
REACTIES (28)