The Elder Scrolls Online - Review

The Elder Scrolls Online - Review 2014-04-08T17:28:38
The Elder Scrolls is niet Ed die aan z’n muiswiel aan het draaien is (je weet dat je om die meme hebt gelachen!), maar heel het fantasiecontinent Tamriel aan je voeten. Dat is toch wat we altijd al hebben gewild?! ‘Eh, in zekere zin,’ twijfelt Wouter.

Dit is een speciale review voor PU.nl. In PU05 vind je eentje voor het magazine, waarin Wouter een heel ander verhaal vertelt, met dezelfde conclusie en cijfer. Ohja en hij heeft de game op de PC gespeeld!

Het is een beetje een dubbel gevoel om deze MMO van The Elder Scrolls te spelen. Aan de ene kant is de gedachte dat er zo immens veel speluren in het verschiet liggen, die je van de Eastmarch tot aan de Reaper’s March zullen leiden, zo cool dat het bijna duizelt. Al die quests, al die verschillenden Mer en mensen met volledig ingesproken teksten, al die te exploreren steden, dorpen en bossen. De mogelijkheden, die avonturen die in het verschiet liggen; it boggles the mind!
Aan de andere kant lopen er nu allemaal andere dwazen door JOUW avontuur heen te stuiteren. ‘Ey, flikker op, dwaas! Dit hoort een verláten kerker te zijn!’

The Elder Scrolls Online - druk

The Elder Scrolls Online speel je niet alleen

Al voordat ik The Elder Scrolls speelde heb ik al honderden uren gespendeerd in Tamriel. Niet alleen in Skyrim en in Cyrodiil, maar ook op het eiland Vvardenfell in The Elder Scrolls III: Morrowind. In elk opvolgend deel werd de wereld weer mooier, de animaties beter en de graphics gedetailleerder… maar dit keer niet. Ja, het is als TES-veteraan even slikken om te zien dat de nieuwste TES-game geen evolutie is van Skyrim op grafisch gebied, dat het op veel vlakken als een terugval voelt. Maar het is nog veel vreemder om om je heen te kijken en te zien dat je tegelijk met vijf anderen op het punt staat een Khajiit te vertellen dat je de Queen gered hebt van een wisse dood. Dat je in een soort Mer-polonaise door een grot wandelt, alsof het geen vijandelijke plek is vol met vleermuizen ten grootte van een kleuter, maar een hippe club voor cosplay-geeks.

The Elder Scrolls Online - nog drukker

The Elder Scrolls Online: een lastige beslissing

Je kunt me niet vertellen dat als je een TES-RPG hebt gespeeld, je niet gefascineerd bent door het concept van TES Online. Maar er zijn natuurlijk die twee vervelende problemen die Scrollers (dat verzin ik, weet niet of er een woord is voor TES-fanboys) tegenhouden om tot de koop over te gaan:

1. Het is een MMO en dat is niet wat jij gewend bent van een The Elder Scrolls game. Hoe kan je nou écht The Chosen One of Dovahkiin zijn als tientallen anderen in je omgeving die titel ook dragen?
  2. Je moet er voor dokken, vriend. Je bent MMO’s bewust uit de weg gegaan, omdat het de heroïne onder de games is: het is een dure gewoonte waar je maar moeilijk vanaf komt.

Maar Ik zou je daarbij de volgende tegenargumenten kunnen toewerpen:

1. TES Online is zeker wel wat je gewend bent van een The Elder Scrolls game, alleen dan méér en uitgebreider. Sure, het is even wennen dat er andere mensen rondlopen die hetzelfde doen wat jij doet en dat zal je aan het begin absoluut bruut uit je RPG-droom rukken. Maar als je het wil, dan leer je die lui uiteindelijk wel negeren en des te verder je in de game komt, des te minder druk het wordt. Behalve dan in de dorpen en steden, maar daar is het helemaal niet erg dat het wat levendiger is. Lukt het je toch niet om al die andere spelers te negeren, dan moet je er misschien een keer mee praten of spelen. Wie weet leidt het wel naar iets moois!
  2. Je kunt de game kopen, net zoveel betalen als je destijds voor Skyrim hebt gedaan, en dan heel hard je best doen om in de maand abo-tijd die je erbij krijgt zo ver mogelijk te komen. Lukt dat niet, dan kan je altijd nog gaan dokken, of je wacht een paar jaar totdat de boel free-to-play is geworden. (Knock on wood, want dat wens ik deze game zeker niet toe!)

The Elder Scrolls Online - sunset

Is The Elder Scrolls Online ook leuk voor de eenzame speler?

Maar waarom al deze moeite, Wouter? Waarom niet gewoon verder met je leven gaan en hopen dat Fallout 4 of TES VI snel gaat komen? Nou, beste Bethesda-RPG minnend mens, omdat je best wel iets mist als je TES Online niet speelt. Het verhaal, de vele, vele quests en de daarbij horende dialogen zijn namelijk allemaal rechtstreeks uit het goddelijke perkament van The Elder Scrolls getrokken, zo herkenbaar en typisch TES is het allemaal. Verlaten huizen waar assassins hun moordenaarshol van hebben gemaakt, de verschillende Guilds en diens bijpassende problemen, Molag Bal, Sheogorath en hun goddelijke streken die je naar de verschillende Planes van Oblivion leiden, koninklijke beslommeringen en heeeeeeel veel boeken die alleen de grootste geek gaat lezen.

TES Online Sheogorath

Goed, de landschappen, de dungeons en de dorpjes zijn wat anders ingericht om beter geschikt te zijn voor dit genre spel, maar voor de rest wordt het niet veel TESer dan dit. Begeleid door voice-acting van sterk wisselende kwaliteit (Kate Beckinsale, Michael Gambon en John Cleese worden afgewisseld met nichtjes van Bethesda-honchos die een twee-urige drama-cursus hebben gevolgd), prachtige muziek en houterige animaties, net zoals in deel IV en V, zal je niet alleen een main story, vele side-quests en guild-quests doorlopen, maar ook bijvoorbeeld speciale q’s in Cyrodiil, het PvP-gebied. En niet van die fetch-onzin, want dat is tegenwoordig een Big Nono in MMO-land, maar echte avontuurtjes die af en toe zelfs eindigen in een ‘lastig’ moreel dilemma.
Ja het is waar, de gezichten van NPC’s happen en knipperen als stervende snoeken waardoor het poppenkast-gehalte op The Elder Scrolls 3,5-niveau zit. Maar vergis je niet: TESO biedt ontzettend veel RPG voor je geld.

TES Online - Bethesda goedgekeurde screen

Is TES Online ook leuk voor de MMO-speler?

Dit is een wat lastigere vraag om te beantwoorden. Zoals jullie misschien hebben gezien in de Let’s Play van afgelopen vrijdag (check hier de hoogtepunten), is het samen spelen wat minder makkelijk dan je zou hopen. Je moet namelijk in dezelfde, eh, dimensie/instance zitten om elkaar überhaupt te kunnen zíen, aangezien elke Megaserver van TES Online (er is eentje voor Europa en eentje voor Noord-Amerika) uit meerdere lagen bestaat zodat je niet met honderden characters op dezelfde vierkante meter van Auridon zit te Twisteren. Daarvoor moet je op de naam van je buddy klikken en op ‘Travel to Player’ klikken, maar je hoeft maar met je ogen te knipperen en je groepsgenoot is alweer uit het zicht verdwenen. Heel weird.
Guilds aanmaken is makkelijker en logischer, zo in een menuutje binnen een minuutje te doen, maar is dan ook veel belangrijker dan bijvoorbeeld in World of Warcraft. Aangezien er namelijk geen Auction House is, zal je middels Guilds moeten handelen met andere spelers om je gecrafte spullen te verkopen en materialen aan te schaffen. Je kan dan ook lid zijn van maarliefst vijf verschillende Guilds, dus zou je in principe voor elke soort craft lid van een bijbehorende groep kunnen zijn.

TES Online - Guilds maken

Over craften gesproken, dit is weer verdeeld over een stel usual suspects: Blacksmithing, Clothing, Provisioning (eten koken en toverloze drankjes maken), Alchemy, Enchanting en Woodworking. De meest interessante toevoeging hierbij ten opzichte van de meeste MMO’s is dat je bepaalde armor of wapens kunt ‘researchen’, een proces dat 6 real-life uren duurt, waarna je een bepaalde Trait geleerd hebt die je op je eigen gemaakte wapengerei kunt zetten.
Het craften heeft in ieder geval niet heel veel meer te maken met hoe het in de TES singleplayer games gebeurt, behalve dan wat betreft de verschillende stijlen (hoewel het er veel meer zijn) en materialen (waar ook een paar bijgekomen zijn), maar is flink verMMOiseerd. Het is dus nog verslavender en uitgebreider geworden, en kost vooral veel meer tijd. Waarschijnlijk zal je nooit level 100 kunnen bereiken zonder hulp van andere spelers, maar dat moet nog blijken.
Vanaf level 10 kan je een Campaign kiezen en naar Cyrodiil afreizen, om daar de Three Banners War te voeren. Zo’n campaign wordt zowel middels PvP als PvE uitgevochten in het enorme gebied waar ook Oblivion zich afspeelt en behelst erg veel, van het veroveren van Elder Scrolls, tot aan het gebruik van siege weapons om burchten aan te vallen en het kronen van een Keizer. Omdat ik nog middenin zo’n Campaign zit, die wel 90 dagen duurt, kom ik hier nog op terug.

TES Online - Cyrodiil PvP

To be continued…

Er valt nog zoveel te ontdekken in TES Online, zowel qua PvP, Endgame content, als groepsgameplay, dat ik een kleine disclaimer bij het cijfer voor deze MMO zet. Later zal ik deze review aanvullen, bepaalde onbehandelde onderwerpen nog even aanstippen (zoals de combat, de classes, rassen, het level-systeem en misschien zelfs iets over de versies voor de consoles, om maar wat te noemen) en eventueel het cijfer aanpassen. Want deze game verdient het om op een eerlijke wijze beoordeeld te worden, zodat het voor iedereen duidelijk zal zijn of je de grote stap moet nemen om naar Tamriel te verhuizen. Het is nogal een beslissing, aan een MMO beginnen, en die moet weloverwogen zijn, niet waar? 12,99 per maand is namelijk het gemiddelde loon van een Khajiit rattenvanger, dus dat is… eh, niet niets.

TES Online - mooie afsluiter

Disclaimer:
(Omdat MMO's levende, constant veranderende werelden zijn, is dit een voorlopig cijfer voor The Elder Scrolls Online. Wouter zal de game nog veel meer spelen, kijken hoe lang de PvP boeiend blijft, of er genoeg quests zijn tot en met de level cap, nog aan de endgame proeven en zien of de balans stand houdt. Houd de komende maanden deze pagina in de gaten om te kijken of het cijfer nog in positieve of negatieve zin aangepast wordt...)

'WTF doen al die lui hier!?' zal de eerste reactie zijn van veel The Elder Scrolls-fans als ze het immense, prachtige Tamriel in TESO exploreren. Maar dit is meer dan een moederlading aan Elder Scrolls-achtige quests, hoewel de waarde van de toegevoegde MMO-elementen niet allemaal even hoog lijkt te zijn. Binnenkort meer daarover op PU.nl!