The Division - Review in Progress t/m level 20

The Division - Review in Progress t/m level 20 2016-03-10T09:56:58
Je hebt misschien gezien hoe Tjeerd samen met streamers John, George en Kevin 24 uur lang een livestream deed van The Division. Ze hebben nog niet het maximale level gehaald, maar er valt al heel wat nuttigs te zeggen over deze game. Vandaar dat Tjeerd een voorlopige review heeft geschreven, van de content tot en met level 20. Later updaten we dit artikel met informatie over de endgame.

Het is best interessant om te zien hoe het stugge vliegdekschip Ubisoft langzaam van koers is veranderd in de afgelopen jaren. Eigenlijk net te laat kreeg Yves Guillemot, de stuurman van de Franse gamegigant, door wat er hen stond te wachten als ze door zouden gaan op de manier die eigenlijk al jaren succesvol was. Wouter stipte onlangs al fijntjes aan dat de Far Cry trein al een tijdje op een kapotte brug afstevende, en waar Assassin's Creed altijd een heerlijk bubbelbad was, is het water nu koud en brak geworden. Tijd voor iets nieuws.

The Division

Een mijlpaal voor Ubi

Gelukkig werden ze wakker in Parijs en is er een andere koers ingezet. Watch Dogs was het eerste voorzichtige stapje; een interessante nieuwe franchise die misschien niet bracht wat er van werd verwacht, maar wel eentje die potentie heeft voor een tof tweede deel. Daarna werd Rainbow Six nieuw leven ingeblazen, op een overtuigende manier. Met een gedurfd nieuw concept en ijzersterke gameplay. Siege miste een aantal zaken om een echte monsterklapper te worden, maar de kern was dik in orde. The Division volgt hierop en is volgens Guillemot zelf een allesbepalende mijlpaal voor Ubi.

"The Division is a reference point for our future, and we certainly hope it is a game players will love." - Yves Guillemot

De techniek

De ontwikkelaar achter The Division is het Zweedse Massive, waar ik overigens eerder al eens een keertje op bezoek was met Jan voor de door hun gebouwde Far Cry 3 multiplayer. De ontwikkelaar zit al jaren te werken aan The Division en ze hebben niet stilgezeten, want de game die draait op de zelfgebouwde Snowdrop engine, ziet er uit om te kwijlen (heb het op PC gespeeld) en loopt als een zonnetje. Sinds de beta is er nog flink aan getweakt, zodat je een soepel lopende game kunt verwachten als je een beetje aan de specs voldoet. Ook de servers hebben zich rond release redelijk goed staande gehouden.

The Division

Het verhaal

We weten allemaal inmiddels het verhaal achter The Division wel: er is een besmet bankbiljet wat wordt verspreid op Black Friday, er breekt een epidemie uit, overheidsdiensten gaan op hun kont en binnen kortste keren wordt New York verteerd door totale anarchie: de collapse. Jij bent een van de sleeper agents die wordt ingezet om de stad weer veilig te maken. Tijdens het spelen krijg je de rest van het verhaal te horen. Door NPC's die in je thuisbasis zitten, maar ook via video beelden met 'bewijs' en door zogenaamde echo's, herinneringen die zijn gebonden aan een locatie en kunnen worden getriggerd, zodat je een idee hebt wat er ongeveer is gebeurd rond de Collapse. Het ziet er heel tof uit en er is heel veel werk in gestoken. Het zet de sfeer uitstekend neer, alles netjes met goede voice acteurs en er is over nagedacht. Maar goed, dat de situatie erg is, dat wisten we allemaal al, dus al die bewijzen en herinneringen zijn leuk voor de liefhebber, maar wat mij betreft een beetje van het kaliber: bij een open botbreuk gaan kijken naar de röntgenfoto - het is overduidelijk wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren.

De missies

Dus je gaat op pad om van New York weer de glanzende metropool te maken wat het ooit was, alleen of met je vrienden. Dat doe je aan de hand van de verhalende Story missies en losse zijmissies, die zijn opgedeeld in drie soorten: Medical, Tech en Security. Dat zijn ook precies de drie afdelingen in je thuisbasis die je moet upgraden met punten die je verdient door het soort missie te volbrengen van de tak die je wilt uitbreiden. Door die upgrades krijg je vervolgens zelf ook nieuwe perks en talents en zo level je langzaam omhoog (maximaal tot level 30) totdat je een grote agent bent geworden, met alle voordelen van dien. Er zijn geen typische rollen om te kiezen, iedereen kan zijn wat ie wil zijn op het moment dat ie dat wil zijn. Je zit dus niet vast als medic als je later toch besluit om een tank te worden. Dat heeft natuurlijk de vanzelfsprekende voordelen, maar doordat het een wat platgeslagen versie is van die traditionele tegenhanger, is er minder urgentie en wordt iedereen toch uiteindelijk een soort middle of the road figuur.

The Division

De loot

The Division is een lootshooter; je kunt op elke straathoek wel iets nieuws in je rugzak steken, of dat nou een nieuw wapen is, armor of kledingstukken die over je uitrusting gaan en je uiterlijk veranderen. Het kan dus zomaar voorkomen dat een nietszeggende voetsoldaat ineens een zeldzame rugzak voor je dropt en dat maakt het altijd tot een bepaalde hoogte interessant om te spelen. Het level van de gear wat dropt en de mate van zeldzaamheid schaalt mee met het level wat je bent, maar het kan voorkomen dat je iets heel erg tofs vindt, zoals supersterke kniebeschermers (ja lach maar, maar als je ooit je eigen oprit moet bestraten, zweer je erbij!), kan het voorkomen dat je die kniebeschermers pas kan gebruiken als je een paar levels hoger bent geworden. Looten is altijd verdomde leuk, de jasjes, sjaaltjes en petjes zijn supergrappig in een dergelijke social game en ik kan altijd blij worden van een nieuw wapen dat stukken meer damage doet dan je huidige uitrusting. Maar als ik een beetje streng ben: je ziet praktisch geen enkel verschil tussen verschillende gear, ook al is je nieuwe armor honderd keer vetter, het icoontje is hetzelfde en het enige wat anders is, zijn je stats. Nog een voorbeeld: een AK 47 kan in het ene geval 1500 damage doen, terwijl je uren later precies dezelfde AK krijgt, maar dan eentje die vijf keer zoveel damage doet. En dat is een gemiste kans.

De gameplay

In het begin voelt de cover een beetje onhandig aan, je blijft vaak plakken als je weg wilt en als je juist wilt blijven plakken, sta je ineens met je bek vol tanden. Het blijkt uiteindelijk een kwestie van het vinden van de sweet spot, en dan werkt de cover uiteindelijk best okay. Zeker als je met een team bent, kun je er superveel plezier uithalen om samen je tegenstanders te flanken, omstebeurt agro te pakken, je skills en perks op elkaar af te stemmen en zo de vijanden helemaal de moeder te schieten. In Hard Mode geven de tegenstanders je een flinke kluif, het is af en toe net alsof ze weten dat je in de problemen zit en beginnen je te flanken zodat je echt rare sprongen moet maken. Helaas is dat niet altijd zo en doen ze soms downright weirde shit, er klimt regelmatig wel ergens een bandiet op een super zichtbare plek in een poging kogels te... ontwijken. Tja.

The Division

Attack of the Clones

Dat gebeurt in een fantastisch gedetailleerd, sfeervol en gritty New York, ik had regelmatig een wow-gevoel tijdens het spelen van de missies, de buitenlocaties zijn al adembenemend, maar de binnenlocaties wisten me ook keer op keer te verrassen en geen enkele plek voelde saai aan. Het verloop van de missies zijn vrij standaard opgezet: je verovert iets, vervolgens moet je het verdedigen tegen waves van vijanden. En dan ben je of klaar, of je moet nog een baas opruimen die meestal een wat grotere versie is van de crazy veel gasten die je eerder hebt gedood en bovendien massaal gekloond lijken te zijn en hun kleren bij dezelfde winkel kopen. Dat bezwaar is overigens niet heel zwaarwegend, want het maakt al snel niet zoveel meer uit dat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Je bent meer bezig met je positionering, je gadgets en je skills dan dat je modepolitie speelt.

Kogelvrije zakdoek

Wat me wel een beetje tegen begon te staan is het feit dat die gasten extreem veel kogels kunnen koppen. Maar echt extreéém veel. Als je net een heel tof wapen hebt gekregen die 50% meer schade doet dan je vorige en je een tegenstander nu in plaats van met anderhalf magazijn op zijn hoofd, met een heel magazijn kapot krijgt, dan valt de impact wel een beetje weg. Zeker als zo'n gast alleen een zakdoek om z'n hoofd heeft geknoopt. Kom op Massive, dit is een realistische setting, doe dan in ieder geval een beetje je best om te verkopen wáárom hij die ijzerhandel in z´n gezicht aankan.

The Division

De Darkzone

Het bewijs dat het wel fatsoenlijk kan, krijg je als je de Darkzone binnenloopt, het gevaarlijkste gebied in New York en de plek waar je de beste loot kunt scoren. Je kunt daar behalve computergestuurde tegenstanders ook echte mensen tegenkomen, waarmee je samen kunt werken, maar die je ook tegen je in het harnas kunt jagen. Het is misschien wel mijn favoriete plek in The Division, omdat het een vergrootglas legt op de tactische gameplay, en daar ook nog een extra gevoel van impact en spanning bijvoegt. Het ding is namelijk dat je de gear die je verzamelt in de Darkzone eerst door een heli moet laten ophalen en voordat dat zover is, moet je alles doen om te overleven, of dat nou een ongemakkelijke alliantie is of een brute massamoord. Loon naar werken is zelden zo keihard en goed gedaan in een game als in de Darkzone van The Division. De enige zorg die ik hierover heb is trouwens wel of het gebalanceerd en leuk blijft, want ik heb het gevoel dat de plezier op heel veel manieren bedorven kan worden.

Level 21 roundup - voorlopige conclusie

In een dikke 20 uur heb ik heel veel plezier gehad aan The Division, maar ik ben er nog lang niet. Ik ben level 21, heb een Darkzone rank van 16, het verhaal is nog niet uitgespeeld en de basis nog niet volledig geüpgraded. De houdbaarheid van de gunplay en de variatie in de missies begint langzamerhand wel wat doorligplekjes te vertonen en grenst af en toe aan saaiheid, maar daartegenover staat een soepele en solide game, met een keur aan tactische opties, sterke co-op, de spanning van de Darkzone en de hoofdattractie is het natuurlijk het rondlopen in een waanzinnig mooi en sfeervol New York.