Tell Me Why (Xbox One) review - Hipstergame met een Old Spice-odeur

Tell Me Why (Xbox One) review - Hipstergame met een Old Spice-odeur 2020-09-14T14:20:41
Kan iets als een fris lentebriesje ruiken, maar tegelijkertijd naar je vader's Old Spice? Zowel progressief zijn, als onwrikbaar conservatief? Vragen die Graddus tijdens Tell Me Why maar niet uit z'n hoofd kreeg. Net als de kwestie of dit eigenlijk wel een 'game' is...

Het leven in Delos Crossing is simpel. In ieder geval op het eerste gezicht. Je hebt de plaatselijke kruidenier, gerund door de sympathieke Tom Vecchi, een politiebureau waar de ergste criminelen wasberen zijn die brieven hebben gesloten en een idyllisch kerkhof aan het water. Maar die rust is slechts schijn. Onder de oppervlakte gaat het plaatsje gebukt onder een dramatisch mysterie.

Eén van de graven op het kerkhof is van Mary-Ann Ronan, de moeder van de tweelingzusjes Tyler en Alyson. Haar dood lijkt een één-tweetje: Mary-Ann wil niet dat Tyler een lichamelijke transformatie naar een jongen maakt, gaat met een geweer achter haar aan maar wordt door Tyler uit zelfverdediging neergestoken. En papa Ronan? Die was allang met de noorderzon vetrokken. Klassieke gezinstragedie. Toch...?

Tell Me Why Tyler

Transitie tot man

Tell Me Why begint wanneer Tyler en Alyson elkaar tien jaar na hun moeders dood weer zien. Tyler heeft al die tijd in een heropvoedingscentrum gezeten. Zijn transitie tot man is inmiddels voltooid, waarmee hij het eerste transgender hoofdpersonage in een triple-A game is. Hulde! Zusje Alyson bleef al die tijd in Delos Crossing wonen. Hun eerste ontmoeting verloopt wat stroef, maar al snel halen ze herinneringen op aan 'vroegah'.

Tell Me Why Past

De tweeling heeft een soort telepathische verbinding met elkaar, die ze in staat stelt situaties uit het verleden samen te herbeleven: een eigenschap die ze tijdens de game goed van pas komt. Want waar ze in eerste instantie alleen hun ouderlijk huis willen verkopen, belanden ze gaandeweg in een slangenkuil vol leugens en intriges. Het drama van een decennium geleden blijkt allesbehalve opgelost.

Het tempo licht redelijk traag, zelfs voor een verhalende game, maar dat is in Tell Me Why geen probleem. Het geeft ontwikkelaar Dontnod Entertainment – bekend van Life is Strange - de kans om personages extra uit te diepen, en daarin is de ontwikkelaar ruimschoots geslaagd. Neem Tyler: Dontnod had van hem absoluut een stereotype transgender kunnen maken, een karikatuur, maar de rebelse jongeman is geloofwaardig en voelt aan als een echt mens. Een mens die het zeker niet makkelijk heeft. Dat laat de game je voelen ook, op een hele subtiele en tegelijk krachtige manier.

Zo kom je op een gegeven moment een Hillbilly-achtige guy tegen die zonder een vleugje ironie in Tyler's gezicht schreeuwt: 'I didn't know they made transvestites look so natural these days'. Of een andere bewoner van Delos Crossing, die eerst heel vriendelijk is, totdat hij Tyler's 'geheim' hoort en ineens een stuk afstandelijker reageert.

Groenteconserven in blik

Situaties als deze zijn precies de momenten dat Tell Me Why op z'n best is: wanneer het onderwerpen behandelt die je zelden in games ziet, en aanvoelt als een frisse lentebries. Als het je laat nadenken over je eigen situatie, over je privileges en hoe ook jij je onbewust soms als een asshole gedraagt. Ik had niet gedacht dat dit zó'n indruk op me zou maken, en ik wil Dontnod bij deze een veer in de reet steken met de non-preachy wijze waarop ze dit tot stand brengen.

Tell Me Why Siblings

Een veer die ik er echter ook direct weer bruusk uitruk. Speel je namelijk verder, dan trekt toch ook een minder aangenaam odeur steeds verder je neusgaten in. De belegen, met mottenballen doordrenkte oudemannetjeslucht van Old Spice! Want Tell Me Why doet qua gameplay werkelijk niets vernieuwends. En erger nog: het hééft bijna geen gameplay!

Realiseer je even wat je nou feitelijk aan het doen bent: dialoogkeuzes maken die - eerlijk is eerlijk - geen échte invloed op het verhaal hebben. Oh, en een beetje kansloos op A bashen totdat je een interactief voorwerp tegenkomt. Gameplay uit het jaar kruik. Of in ieder geval uit 2012, toen het in de eerste The Walking Dead nog acceptabel was, maar wat tegenwoordig conservatiever voelt dan groenteconserven in blik.

Tel daar de stroeve besturing bij op, alsook dommige designkeuzes (als je een herinnering triggert moet je daar in de buurt blijven staan, anders stopt de hele scène en moet je het opnieuw triggeren) en je mag gerust concluderen dat Tell Me Why als daadwerkelijke game tekortschiet.

Op een kruispunt

Het spel zit in een voortdurende spagaat. Aan de ene kant is het fris en exciting door de onderwerpen die het aansnijdt, aan de andere kant aftandser dan een oudejaarsconference van Freek de Jonge. Zo'n groot contrast tussen style en substance heb ik niet eerder meegemaakt.

Na afloop van de derde episode overheerst wat mij betreft toch het positieve gevoel. Nu, een paar dagen later, denk ik nog steeds terug aan Tyler, Alyson en al die anderen. De inwoners van Delos Crossing hebben een blijvende indruk achtergelaten.

Tell Me Why Winter

Toch kunnen we er niet omheen: verhalende games als deze staan op een kruispunt. Weet het genre zichzelf niet opnieuw uit te vinden of in ieder geval niet een klein beetje te innoveren, dan heeft het op de nieuwe generatie consoles wat mij betreft geen plek meer.

Want laten we elkaar geen mietj... eeehm, pipo noemen: jij hebt immers toch ook geen flesje Old Spice in je badkamerkastje staan?

SCORE: 71
Tell Me Why houdt je verhaaltechnisch de volle negen uur geïnteresseerd en geïnvesteerd, maar schiet qua gameplay helaas tekort. Het is duidelijk dat dit genre in z'n huidige vorm op zijn laatste benen loopt.