Super Smash Bros. for 3DS - Review 

Super Smash Bros. for 3DS - Review 2014-09-26T11:18:29
Super Smash Bros. for 3DS is de duurste Smash die Samuel ooit heeft gespeeld; deze game heeft ‘m namelijk een 3DS gekost. En niet omdat ie er speciaal voor deze partygame annex fighter eentje moest aanschaffen, maar omdat deze game er eentje gesloopt heeft…

Dit is een aangepaste versie van de Super Smash Bros. for 3DS review uit PU #251, die pas volgende maand in de winkel ligt.

Wie ooit een verhit potje Smash heeft meegemaakt, zal zich één ding goed herinneren: het overdonderende geluid van klikkende pookjes. Smash draait (zoals de naam perfect insinueert) om het ‘smashen’ van je stick. Springen, rennen, omdraaien, door platformen vallen en, vooral, het uitvoeren van Smash-aanvallen, doe je allemaal door met je duim tegen de stick te meppen alsof je een dronken stiefvader bent. GameCube-pookjes zijn duidelijk voor die mishandeling gemaakt, maar de 3DS-circlepad? Niet bepaald. De stick van mijn prachtige Limited Edition Pikachu 3DS XL is nu dusdanig lam dat ie, net als m’n jongeheer, een afwijking naar links heeft en af en toe blijft hangen. Bedankt, Smash 4, ontzettend bedankt. Zucht.

Super Smash Bros. for 3DS

 

Stekend

Het meest jammere van Super Smash Bros. for 3DS is dus helaas de hardware waar het op uit is gebracht. Begrijp me echter niet verkeerd: de besturing werkt prima. Nadat ik de knoppen naar mijn smaak had geconfigureerd, zat ik aars te schoppen alsof ik Melee of Brawl in m’n klauwen had. Maar de circlepad heeft niet bepaald de nuance die een ‘echte’ controller biedt (en die een competitieve fighter als deze nodig heeft), wat dus los staat van het feit dat ie ook nog eens weinig Smash-ruwheid kan verduren.

Tenslotte ervoer ik na lange sessies ook nog eens een licht stekende pijn in m’n linker pols.

De 3DS XL kan ietsjes meer hebben dan zijn ‘vanille’ voorganger en ligt voor deze game net iets lekkerder in de hand, maar vooralsnog blijft het duidelijk dat deze Super Smash Bros. iets minder ‘for 3DS’ is dan het hoopte te zijn.

Super Smash Bros. for 3DS

 

Trofeeën

Het allerlaatste minpunt heeft betrekking op de singleplayer. Voor een vechtgame bevat deze titel alsnog belachelijk veel content voor de eenzame speler, maar toch voelt het allemaal als een stapje terug ten opzichte van zijn twee voorgangers.

De nieuwe, gimmicky Smash Run modus verveelt erg snel en heeft niet het aanstekelijke plezier van de Adventure Mode (Melee) of de ambitie van Subspace Emissary (Brawl). En de Event Mode is in dit deel zelfs volledig afwezig.

Het feit dat ik in deze multiplayer-game met gemak meer dan twintig uur in de singleplayer heb gestoken en daarmee nog niet eens de helft van alle trofeeën heb ontgrendeld, zegt genoeg goeds over de singleplayer... maar een gevoel van lichte teleurstelling heb ik daarbij niet kunnen onderdrukken.

Super Smash Bros. for 3DS

 

Klotehond

Zo, klaar met dat gezeik. Ik heb aan mijn plichten als strenge criticus voldaan en jullie weten nu wat er mis is met deze game. Dan is het nu tijd voor fanboy Samuel om de review af te maken, want GODSKOLERE WAT IS DEZE GAME GEWELDIG!

Smash koop je immers uiteindelijk niet voor de singleplayer; Smash koop je omdat het een van de beste multiplayer-franchises ooit is. Het origineel op de N64 heeft de tand des tijds echter niet goed doorstaan, Melee had een uiterst ongebalanceerde selectie personages, en Brawl speelde te defensief. En dit vierde deel? Dat heeft ál die problemen opgelost.

Zo zijn de 49 (!) speelbare personages allemaal goede, bruikbare vechters, zelfs (vooral!) de zwaardere personages die in Brawl nog geen deuk in een pakkie boter sloegen zoals Donkey Kong en Bowser.

Super Smash Bros. for 3DS

 

Evolutie

Natuurlijk bevat ook dit deel weer enkele ‘klonen’, maar daarvan is maar een enkeling storend. Sommige klonen zijn juist fijn om er weer bij te hebben omdat zij bijvoorbeeld een moveset uit Melee hebben, wat ze anders maken dan hun oorspronkelijke character.

Dit soort details maken de game meer dan slechts een kleurrijke partygame en stuwen het naar diepgaand, competitief niveau. Zo is er een personage dat in de Koopa Clown Car vecht: als je de wagen raakt, dan doet je aanval 75% schade, maar raak je hem direct, dan is dat een fijne 125%. Het is een detail dat niet eens in de handleiding staat, maar de game zoveel meer competitieve potentie geeft!

Ook zijn de blast zones (het gebied off-screen waarin je ‘sterft’) vergroot, zodat potjes net iets langer duren dan in voorgaande delen. Hierdoor zijn gevechten in de lucht en bij de randen nu bijna net zo belangrijk zijn als op de grond.

Dit soort veranderingen maken Smash 4 heel erg ‘eigen’. En ook beter! Deze Smash is de perfecte evolutie van zijn drie voorgangers, ook wat de online netcode betreft. Daarmee is deze vierde generatie Smash-multiplayer wat mij betreft de allerbeste, zowel voor de casual speler als de pro.

Super Smash Bros. for 3DS

 

Goud?

Waarom deze game dan toch geen Gold Award heeft gekregen? Nou, vanwege de eerder genoemde mankementen dus, maar ook vanwege het feit dat deze game duidelijk onlosmakelijk verbonden is met z’n grotere broer. Super Smash Bros. for 3DS houdt zich in, vooral qua singleplayer-content, omdat het eigenlijk vooral een knechtje is van de Wii U-versie die eind dit jaar verschijnt.

Het grootste compliment dat ik deze 3DS-versie daarom kan geven is dat het in feite de draagbare versie is van de game die records gaat breken, critici versteld zal doen staan en uiteindelijk wél de opgepoetste Gold Award gaat claimen: Super Smash Bros. for Wii U.

Betekent dit dat je deze kleinere game mag overslaan? Welnee. Deze game heeft er immers voor gezorgd dat ik met een atoomruft zowel Pikachu als Mega Man van het scherm heb gescheten, en dat terwijl ik zélf op de pot zat. Dat is een zin waarvan ik nooit had gedacht dat ik ‘m ooit zou schrijven, maar ook eentje die het breken van mijn 3DS bijna rechtvaardigt.

Conclusie 

SCORE: 89
Je moet Super Smash Bros. for 3DS zien als Stephen Hawking: werkelijk geniaal op elk front, maar fysiek nèt effe iets te beperkt. Nog eventjes, Smashers... dan verschijnt Einstein ten tonele!
Je moet Super Smash Bros. for 3DS zien als Stephen Hawking: werkelijk geniaal op elk front, maar fysiek nèt effe iets te beperkt. Nog eventjes, Smashers... dan verschijnt Einstein ten tonele!

REACTIES (71) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord