Star Wars: Squadrons Review (PS4) - Battlefront 2-boetekleed

Star Wars: Squadrons Review (PS4) - Battlefront 2-boetekleed 2020-11-04T17:11:14
Het zijn moeilijke tijden voor Warsies! Want vind je The Last Jedi niet volkomen kut, dan is The Rise of Skywalker waarschijnlijk de meest waardeloze Star Wars Episode die je ooit gezien hebt. Gelukkig heeft Wouter zich ge(social)distantieerd van de franchise en kan hij Star Wars: Squadrons koud beoordelen.

Verdeeldheid heerst onder Star Wars-fanboys! Ouwe rotten hebben alleen liefde voor de originele films, terwijl jongere fanboys en -girls opgegroeid zijn met de prequel-trilogie en daar een warm plekje voor in hun hart dragen. Er zijn mensen die Rogue One de beste Star Wars-film aller tijden vinden en ook lui die die film compleet onnodig achten. Zelfs The Mandalorian kan niet iedereen pleasen en kent zowel voor- als tegenstanders! Het is onder de ´fans´ bijna een even felle strijd als tussen de Empire en de Republic, hoewel er zoveel verschillende meningen zijn dat de First Order, scoundrels, de Commerce Guild en de Sith zich er ook nog even in lijken te mengen.

Ondertussen probeert Electronic Arts tussen deze verdeeldheid games te maken die voor álle Warsies leuk zijn, zonder dat iemand zich aangevallen voelt door de aanwezigheid van een Jar Jar of een Rose. Dat hebben ze al een keer opgefuckt met Battlefront 2, want die game heeft bijna eigenhandig lootboxen een wereldwijd discussiepunt gemaakt, dus werd het tijd voor een boetedoening. En die game heet Star Wars: Squadrons.

Sorry voor Battlefront 2

Star Wars: Squadrons is een space shooter in de trant van X-Wing vs. TIE Fighter, kost 40 euro en is volledig gevrijwaard van microtransacties. Daar komt ook nog eens bij dat je in virtual reality een A/X/Y/U-Wing, TIE Fighter, Reaper, Interceptor of Bomber kan besturen, iets wat natuurlijk een natte Warsie-droom is en zelfs verdomd goed werkt. Hiermee is Star Wars: Squadrons de grootste Star Wars- gelicenseerde crowd pleaser ooit, waarmee je het bijna Star Wars: Battlefront 2-Pleister zou kunnen noemen. En dat zeg ik misschien licht snijdend, maar het is natuurlijk een goede zaak! Want welke Star Wars-liefhebber vindt het nou niet leuk om een krijsende TIE Fighters te besturen, z’n Y-Wing door de geulen van sterrenbasissen te manoeuvreren en photon torpedo’s in minuscule gaatjes te droppen. Eh, nee, dat is geen van allen een dubbelzinnigheid.

Maar niet alleen een stukkie Battlefront 2

Star Wars: Rogue Squadrons is dan ook voor het grootste gedeelte een verdomd vermakelijk spelletje. EA Motive heeft voortgebouwd op het inmiddels al decennia oude concept van space dogfights in Star Wars-stijl en heeft daar een aantal indrukwekkende dingen mee gedaan. In de Story Mode wissel je tussen het perspectief van de Empire en de New Republic, een strijd die vlak na Return of the Jedi uitgevochten wordt. Los van de kwaliteit van dit verhaal - daar heb ik later wel het een en ander over te zeggen - is het een prima ophanging waarmee de speler naar allerlei uithoeken en sectoren van de ruimte te gestuurd wordt om daar Starfighters en Capital Ships aan space debris te schieten.

Squadrons

Star Wars: Systeem Manager

Deze dogfights zijn gelukkig meer dan het Starfighter Assault-gedeelte uit Battlefront 2 dat geïsoleerd op een aparte disc is gekwakt, hoewel het er qua besturing wel veel mee gemeen heeft. Maar buiten het feit dat je de actie vanuit de cockpit bekijkt, wat wel essentieel is voor VR, bevat het nog een aantal andere toevoegingen die de beleving wat dieper maken dan alleen vliegen en lasers blasten. Zo is het managen van je Starfighter-systemen een niet onbelangrijk element waar ik naarmate de game vorderde steeds vaker en handiger gebruik van maakte. En het is ook leuk! Je ruimteschippie heeft namelijk beperkte energie, waarvan de hoeveelheid aangegeven wordt met rode lichtjes, en je kan deze verdelen onder je energieschild-, motor- of wapenfunctionaliteiten. In het geval van de meeste Starfighters van de Empire vallen de energieschilden af trouwens, een van de redenen waarom ik minder graag met een TIE Fighter of Bomber speel, maar dat even terzijde.

In de praktijk betekent dit dat je aan het begin van je missie meestal met een druk op de linker vierpuntsdruktoets je energietoevoer naar je engine overschakelt, zodat je rap op het strijdveld bent. Als je een groot, vijandelijk ruimteschip aanvalt, dan zet je in op je schilden, want je krijgt nogal wat lasers en torpedos op je dak voordat je dichtbij genoeg bent om schade toe te brengen. Daarin zit zelfs nog een nuance, wat je later in de Story Mode leert, want je kan je energietoevoer ook nog op je voor- en achter-shields focussen, waar je tussen wisselt als je respectievelijk aanvalt of vlucht. Je moet je aars immers beschermen als je die naar de vijand toekeert. Ben je eenmaal lekker aan het aanvallen, dan krijgen je wapensystemen alle energie, want niet kunnen schieten als je tegenstander bijna kapot is, dat wil je niet!

Squadrons systems

Hoe battle jij space?

De ruimtegevechten in Star Wars: Squadrons hebben dankzij de energieverdeling dus lekker wat diepte, iets waar je best een handigheid in moet krijgen. Ook kan je je Starfighters uitrusten met allerlei alternatieve wapens, energieschilden met voor- en nadelen, motoren die verschillende specialiteiten hebben en andere manieren om je de gameplay naar jou voorkeuren aan te passen. Daarnaast zijn de acht verschillende schepen ook nog eens significant anders, dus het kan voorkomen dat je echt hard aan het zuigen bent om dat je een kut-layout gekozen hebt. Dat is niet erg, hoewel het een aantal keren voorkwam dat een missie of potje multiplayer knetterfrustrerend werd door mijn slechte keuzes. Deze game is namelijk geen wandelingetje in een park. Nee, je moet een stuk jankend ijzer door de oneindigheid van de ruimte manoeuvreren!

Not So Deep Space

Bovenstaande alinea’s wekken de indruk dat Star Wars: Squadrons een ontzettend diepe beleving is met veel keuzemogelijkheden en diepe customization. Maar uiteindelijk komt deze game toch neer op een aantal doodsimpele pijlers: door space vliegen en grote en kleine ruimteschepen kapot schieten, al dan niet in single- of multiplayer. Hoe snel je daarop uitgekeken bent hangt natuurlijk compleet samen met hoe hard je gaat op Star Wars-dogfights, maar met een singleplayeravontuur van een uur of tien en maar twee multiplayermodi, gok ik dat dit alleen bij harde fanboys meer dan vijftig uur zal zijn. Toch, een dozijn uur plezier aan een game van 40 euro is op zich niet verkeerd, helemaal niet aangezien dit zo’n titel is die je snel geneigd bent weer op te starten. Je hoeft maar een Star Wars-trailertje te kijken en de kans is dat je smaak weer te pakken hebt! Er is maar weinig dat zo goed PIEW PIEW doet als een X-Wing!

Natuurlijk is vooral de multiplayer de speelduurrekker en de grote publiekstrekker van deze game. En ondanks dat die vanaf de launch maar twee modi kent, is dat zeker iets waar je je op mag verheugen. Simpele potjes dogfights blijven dankzij de vele verschillende Starship-layouts een goede manier om je strategie en skills te perfectioneren, waarna je in de grotere strijdvelden van Fleet Battles je favoriete combinaties van hulls, shields, weapons en auxiliary systems aan de ultieme test kunt onderwerpen. Ondertussen unlock je nog wat leuke goodies voor in je cockpit, en inderdaad, daar is geen écht geld bij gemoeid! Zo verfrissend.

Star Wars: Squadrons

Soms pure Star Wars

Dat wil overigens niet zeggen dat de Story Mode van Star Wars: Squadrons een compleet verwaarloosbare oefening is voor het betere multiplayerwerk. Er zitten namelijk aardig wat leuke ideeën in de verschillende missies van deze campaign verwerkt, zoals een aantal redelijk unieke missiedoelen die niet eens allemaal variaties zijn op iconische Star Wars-momenten zoals het deponeren van een photon torpedo in de Meridian Trench. Ik zal wat dit betreft niet spoilen, want verrast worden is een groot deel van het plezier, maar ik kan je wel vertellen dat vooral naar het einde van de Story Mode toe je een aantal intense dingen meemaakt achter de knuppel van je Starfighter. En dit alles tegen de soms prachtige achtergronden van vernietigde brokken planeet en als een Titanic doormidden gebroken Star Destroyers… Soms is Squadrons precies wat Star Wars zou moeten zijn.
  Zelfgemaakte screenshot Star Wars: Squadrons

Ongemakkelijk Star Wars

Maar Wouter zou Wouter niet zijn als hij niets te zeiken had, en de verhaalvertelling van Squadrons’ Story mode doet wel een adertje van ergernis opzwellen op m’n voorhoofd. Zo hebben ze bij EA Motive besloten om niet aan performance capture te doen, maar hun personages van die afgrijselijk stijve bewegingen te laten maken die niemand kan overtuigen van hun menselijkheid. Ze rekken en strekken, krabben zich en zwaaien hun armen rond op de meest belachelijke manieren en ongepaste momenten, waardoor ik het gevoel had weer in 2002 te zijn. Daarnaast hebben ze óók nog eens de knetterouderwetse beslissing gemaakt om van de hoofdrolspelende piloot een GTA 3-stijl ‘silent protagonist’ te maken, die wél opeens dingen roept tijdens de space battles.

Dat zorgt ervoor dat de gesprekken in de hangars van de Empire en de New Republic ongemakkelijke, tergende aangelegenheden zijn die ik het liefst oversloeg. Waarom zou ik minutenlang naar een of andere traag pratende gast met een gesmolten helm op willen luisteren, of de monoloog van een slaapverwekkende sukkel met de enórm voor de hand liggende naam Grey (omdat hij bij de Empire zit maar tóch een soort van good guy is, snap je? SNAP JE!?) willen aanhoren? Gelukkig maken de cutscenes veel goed, want die zien er een stuk overtuigender uit en hebben wel de neiging om een daadwerkelijk verhaal te vertellen en daarbij rap ter zake te komen.

Iedereen z’n Star Wars-mening

Star Wars: Squadrons kent een tutorial die halverwege ophoudt met dingen uitleggen, ongemakkelijk tegen elkaar aan botsende Starfighters en een van de meest zwak uitgevoerde ‘eindbaasgevechten’ ooit. Maar ondanks dat dit ergens voelt als EA die op een redelijk goedkope manier punten wil scoren bij fans van Star Wars-multiplayer games die zich genaaid voelden door Battlefront 2, is dit ook gewoon een fucking leuk spel. Maar goed, zoals alles wat er onder de naam Star Wars uitkomt, zullen daar de meningen ook vast wel over verschillen. Nou, mijn mening is in ieder geval dat dit DUIZEND keer beter is dan Rise of the Skywalker, maar stuur me alsjeblieft geen doodsbedreigingen!

Laadtijden Star Wars: Squadrons

SCORE: 75
Star Wars: Squadrons is simpelweg een lekker pakketje space shooting-spektakel met een prima prijs, dat hier en daar wat goedkoop en ouderwets overkomt. Het is niets baanbrekends, maar doet weinig fout en is voor Star Wars-fans een van de betere trips naar een Galaxy far, far away van de afgelopen jaren. Eh, hoewel daar de meningen vast weer over verschillen…