Star Wars Battlefront - Review

Star Wars Battlefront - Review 2017-09-12T15:12:28
Nog maar een klein maandje en dan draait eindelijk Star Wars: Episode VII - The Force Awakens in de bioscopen. Maar nú al kunnen we Star Wars Battlefront spelen. Jan zijn lightsaber zoemt nog na van opwinding…

Toen de eerste details over Star Wars Battlefront naar buiten kwamen, was er naast de nodige lof ook kritiek op DICE’s Star Wars shooter. De game zou een uitgeklede versie zijn van Star Wars Battlefront, aldus de zuurpruim. Battlefield 4 met een Star Wars-skin, mopperde Grumpy. Een pure merchandise-game om mee te liften op de Star Wars hype, sneerde weer iemand anders. Nu we allemaal de bèta hebben gespeeld, kunnen we melden dat het allemaal reuze meevalt. Wie echter een Star Wars Battlefront 3 verwacht, komt bedrogen uit. Zo uitgebreid als die game was, is Star Wars Battlefront totaal niet. Sterker, er missen sowieso wel wat essentiële dingen in de game van DICE. Maar tegelijkertijd doet deze Battlefront een paar zaken zó ontzettend goed, dat vele Star Wars fans met mij een traantje van geluk zullen wegpinken.

Star Wars Battlefront

The Graphics Are Strong With This One

Het meest in het oog (en oor) springende, is de presentatie van Star Wars Battlefront. Dit is zonder twijfel een van de allermooiste games van dit moment. Het is onwaarschijnlijk hoe fraai de tovenaars van DICE de klassieke Star Wars trilogie in beeld brengen. De ‘plastic’ look van de Stormtroopers, het bosrijke gebied op de Forest Moon van Endor, de rotspartijen en lava van de planeet Sullust, dat moment wanneer een gigantische AT-AT door zijn hoeven zakt als je hem na een uitgekiende actie hebt uitgeschakeld, de manier wanneer je vijanden door het beeld heen vliegen wanneer je als Luke Skywalker een Force Push op ze loslaat… het ziet er stuk voor stuk superbe uit. Daarnaast draait alles zo soepel als het Duitse spoorwegennet, steevast op 60 frames per seconde, zowel op PC als op PS4 en Xbox One. Neem daarbij de iconische Star Wars muziek inclusief de bekende thema’s, alsook het geluid van de blasters, X-Wings, TIE fighters en ligthsabers en je weet… alles klopt gewoon. De vrouwen en mannen van DICE hebben hun huiswerk tot in de puntjes gedaan en met hoogwaardige techniek het klassieke Star Wars universum tot leven gewekt.

Star Wars Battlefront

I Find Your Lack of Singleplayer Disturbing

Het is daarom extra jammer dat een verhalende singleplayer-campagne schittert door afwezigheid. Hoe cool was het geweest om met deze engine, met deze fabelachtige graphics een verhalende campagne te doorlopen? Lastig, snap ik, want de verhalen uit de originele trilogie zijn door en door bekend, maar daar hadden DICE & Disney vast wel wat op kunnen vinden. In plaats daarvan krijgen we nu 5 simpele trainingsmissies, Battles, Hero Battles en Survival. Het leuke is dan weer wel dat je deze allemaal in je eentje offline, co-op offline en in co-op online kunt spelen. Survival is prima te doen in je eentje, maar leuker met een maat, vooral op hogere moeilijkheidsgraden. Het komt er op neer dat je vijftien waves van steeds sterkere vijanden moet zien te overleven. In de Battles-modus neem je het, al dan niet met AI gedreven sidekicks, op tegen een andere spelers van vlees en bloed of tegen computertegenstander. Het betreft kleine groepjes Rebels / Imperial Forces op niet al te grote maps waarbij je tokens verzamelt die gevallen vijanden droppen. Hero Battles is precies hetzelfde, alleen kies je met beide strijdende partijen een iconische held of boef. Zo heb ik menig potje als Luke tegen Darth Vader gespeeld. maar is een ronde Han Solo versus Boba Fett natuurlijk ook niet te versmaden. Prinses Leia en The Emperor maken aan beide kanten de speelbare trio’s rond.

Star Wars Battlefront

Aren’t you a little short for a stormtrooper?

De Survival en co-op waves zijn vermakelijk, maar waar Star Wars Battlefront echt schittert is in de all out warfare modi Supremacy (een soort Conquest) en Walker Assault. Dit is Battlefront op zijn best en hier zie je het Battlefield DNA van DICE zo goed mogelijk toegepast in het Star Wars universum. Toch zal het voor de fanatieke shooter-fan even wennen zijn. Zo draag je de hele tijd maar één wapen bij je (en als je al een sidearm hebt is dat een ‘kaart’ met een cooldown die je maar om de zoveel tijd kunt inzetten) en de blasters die je unlockt worden niet per se beter, vond ik. Sommige latere wapens zijn beter voor close combat, andere voor lange afstand, maar de allround blasters die je vrij vroeg vrijspeelt waren al snel mijn favoriet. Je kunt je actie nog wel bijsturen met drie kaarten die je mag toepassen. Deze kaarten komen in de vorm van granaten, voorwerpen als een turret of een jetpack, speciale wapens die eenmalig een krachtig schot afvuren, of een tijdelijke skill die meer info geeft over de map. Al spelende rank je en speel je meer kaarten, wapens en kledingpakjes vrij, maar dat is het dan wel. Vrij simpel allemaal, zeker als je het vergelijkt met hardcore shooters als Black Ops III en Halo 5. Even voor de duidelijk: dit is dus niet zo’n shooter en dat wil het ook helemaal niet zijn. Nee, Star Wars Battlefront heeft qua gameplay bij vlagen meer weg van GoldenEye dan van Battlefield en dat is voor dit universum helemaal niet per se erg. Want zo gezegd; als je van die grootschalige modi als Supremacy en Walker Assault speelt, komt alles samen. De twintig versus twintig battles zijn intens en chaotisch. Overal liggen pickups waardoor je tijdelijk in een AT-AT, AT- ST, X-Wing of TIE Fighter mag stappen. Je kan je verschansen in turrets-towers, die ook weer stukgeschoten kunnen worden. En als je mazzel hebt, vind je in de grote maps Hero pick-ups en ben je opeens Darth Vader of Luke Skywalker. Als je de Force krachten goed in je vingers hebt, kan je je echt laten gelden op het slagveld. Gewone spelers raken ook echt een beetje in paniek op zo’n moment. Heerlijk.

Star Wars Battlefront

When I left you, I was but the learner, now I am the master.

Tijdens de eerder aangehaalde Hero Battles, maar ook tijdens grootschalige shoot-outs, kun je als iconische schurken en helden spelen. Zo ook in de mode Hero Hunt. Iedereen is hier een reguliere speler die jaagt op één van de zes Heroes / Villains. Je weet echter niet wie hij / zij wordt. Degene die de Hero (Luke, Han of Leia) of Villain (The Emperor, Darth of Boba) uiteindelijk verslaat, wordt zelf weer een Hero / Villain waar de overige spelers op moeten jagen. Veel minder vind ik dan weer de aparte Heroes versus Villains mode. Dit is een 12 player mode waarbij alle zes Helden en Schurken gespeeld worden door gamers van vlees en bloed, ondersteund door klootjesvolk. Hier overspeelt DICE haar hand en verliest het speciale karakter van deze personages haar impact. Het is gewoon te veel van het goede en verzandt al snel in een soort knopjes rammen. Eén tegen één in Hero Battles is het hartstikke leuk, maar hier is het een overkill. Er zijn ook andere spelmodi die ik minder goed uit de verf vind komen. Zo is Blast wel een hele simpele Deathmatch variant en is Droid Run wat flauw omdat het feitelijk een mindere variant is van Drop Zone. Die laatste is veel leuker omdat je zo de hele tijd extra power-ups kunt claimen die bij de gelande Pods komen. Maar om achter domme, bewegende droids aan te rennen om ze te claimen, is gewoon irritant. Cargo is tenslotte Capture The Flag alleen dan op zijn Star Wars. Een prima mode die behoorlijk wat teamwerk vereist.

Star Wars Battlefront

This is Red 5, I’m going in.

Een mode die ik nog niet genoemd heb, is de Fighter Squadron modus. Dit is aparte modus die zich helemaal focust op luchtgevechten en een van mijn favorieten. Het is ook een mode die initieel kritiek kreeg van sommige fans. Dat je niet op ieder gewenst moment in een X-Wing of TIE-Fighter kon stappen wanneer je maar wilde, Battefield-style. Dat je dus of een tijdelijk luchtvoertuig power-up moet weggrissen, of dat je de aparte Fighter Squadron mode moet spelen. Het is wat het is en het heeft voor- en nadelen. Als je een luchtvoertuig pick-up tijdens Walker Assault of Supremacy ziet liggen, is dat een feestje maar het leidt ook af, vind ik. Ik ben niet per se beste piloot en ook bij Battlefield 3 en 4 laat ik die capriolen meestal aan anderen over. Tijdens Fighter Squadron mode – misschien wel samen met de Moon of Endor het aller, allermooiste wat deze game te bieden heeft – zit iedereen in een X-Wing, Y-Wing. TIE fighter of TIE interceptor. Als je mazzel hebt en je scheert over een Hero pick-up, bestuur je opeens de Millennium Falcon of Boba’s Slave I. Sorry, maar zelfs de zuurste zuurpruim kirt het dan uit van geluk. Dit is eigenlijk gewoon de game Rogue Squadron, alleen dan als mode met fotorealistische (zover je Star Wars realistisch kan noemen) graphics. Fighter Squadron maakt alle andere arcade flight games per definitief overbodig. Fucking vermakelijk.

Star Wars Battlefront

Your demands can deceive you. Don’t trust them.

Ja, ik weet het wel. De oorspronkelijke quote is ‘Your eyes can deceive you. Don’t trust them’ , maar ik heb tijdens deze review wel meer quotes vrijelijk omgebogen en andere laten staan. Net zoals DICE de iconische momenten van Episode IV, V en VI grotendeels heeft gelaten voor wat ze waren, en sommige elementen vrijelijk heeft omgebogen. Soms met bevredigend resultaat, soms met een wat mindere uitkomst. Het belangrijkste is dat je deze game neemt voor wat ‘ie doet. Dat je van tevoren misschien op gameplay gehoopt hebt, dat je van tevoren een bepaald eisenpakket had, maar dat je beseft dat deze game daaraan niet voldoet. Want wat de game wel doet; doet ie ‘t overgrote deel verdomd goed. DICE presenteert hier een toegankelijke, arcade-achtige shooter die je oogbollen laat janken van geluk als je ook maar een greintje Star Wars liefde in je hebt huizen. De game speelt superlekker weg, ik ben geen bug of gekkigheid tegengekomen tijdens vier dagen spelen (die duiken vast nog wel op, maar toch) en de afwerking is top notch. Je moet alleen niet te veel diepgang verwachten en het ranken kan zelfs je moeder onder de knie krijgen. En ja, je hebt maar een, enkele gun om mee te schieten. En een blaster uit Star Wars klinkt en voelt misschien niet zo lekker als een volautomatisch gepimpt Call of Duty machinegeweer, maar een dergelijk wapen zou hier ook wel heel erg out of place zijn. Kortom; als je weet wat je krijgt en weet wat je niet krijgt, zal je je prima gaan vermaken met Star Wars Battlefront.

SCORE: 84
Star Wars Battlefront is arcade en veel minder diepgaand dan we tegenwoordig van shooters gewend zijn, maar de glorieuze Star Wars-magie maakt veel goed. De game is extreem gepolijst, loopt zo fraai als de twee zonnen van Tatooine en laat ieder Star Wars-hart sneller kloppen. Heb je niet zo veel met a galaxy far, far away, dan gaat ook deze game je niet overhalen naar The Light Side.