Ride - Review

Ride - Review 2015-03-27T11:14:39
De eerste paar keer dat onze snelheidsmaniak Florian in aanraking kwam met Ride was hij niet super enthousiast. Er moest nog een hoop gebeuren, maar heeft ontwikkelaar Milestone het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om een strakke motorrace game te maken?

Al tijdens de aankondiging, liet Milestone weten dat Ride de Gran Turismo voor motoren moet worden. Dat is nogal een statement en aan de verschillende preview codes kon ik er dat nog niet echt aan afzien. Je zou toch verwachten dat als een developer de GT voor motoren kan maken, het wel Milestone zou zijn, die al jaren ervaring heeft met MotoGP!

Feestje

Laat ik met de deur in huis vallen en vertellen wat er absoluut top is aan Ride. Aangezien Milestone al jaren de MotoGP games verzorgd, weten ze als geen ander hoe motoren moeten reageren op de track. De besturing en de physics zijn dan ook meer dan prima in orde. De besturing is vooral aan het begin van de game wat zwaarder dan de MotoGP games, maar dat komt eigenlijk, omdat je dan nog met ‘normale’ zware motoren rijdt, die niet te vergelijken zijn met de lichtgewicht motoren uit MotoGP.

Ride1

Alle motoren reageren net even anders en vooral als je niet al te veel assists aanzet, heb je een flinke kluif aan sommige raketten op wielen. De manier waarop de motoren reageren is absoluut een feestje, al zal het even wennen zijn als je vooral gewend bent aan het racen met vier wielen. In een auto kan je nu eenmaal sneller sturen en op de motor moet je ook nog eens eerst het gewicht van de coureur zien te verplaatsen.

Customize

Dat is het volgende punt waar ik van kan genieten bij Ride. Het klinkt misschien wat suf, maar de bewegingen van de characters op de motoren is fantastisch. De rijders reageren super realistisch op wat de motor onder hun kont aan het doen is en dat ziet er niet alleen spectaculair uit, maar het kan je ook helpen. Omdat het zo goed is gedaan, kan je ook echt zien waar het gewicht van de rijder is, waardoor je beter de bochten kunt insturen. Dikke props hiervoor, het werkt nog beter dan in de MotoGP games.

Ride2

De Gran Turismo games staan bekend om de bizarre hoeveelheid content en Ride doet hier gedeeltelijk in mee. Zo’n beetje alle motorfabrikanten zitten er in, waardoor je keuze hebt uit meer dan 100 motoren, maar ook zijn er heel veel mogelijkheden tot customization. Alle onderdelen die je in het echte leven op een motor zou kunnen schroeven zitten ook in Ride, waardoor je echt een unieke motor kunt creëren. Ik heb het overigens niet alleen over visuele aanpassingen, maar ook over verschillende motorische onderdelen, waardoor je naar hartenlust kunt finetunen. Aan opties zeker geen gebrek.

Breder

Wat dan weer wel een beetje tegenvalt zijn de verschillende tracks en locaties. Het zijn er niet heel weinig, zoals bijvoorbeeld bij DriveClub het geval was, maar het komt ook zeker lang niet in de buurt van de tientallen tracks die beschikbaar zijn in Gran Turismo. Dit heeft Milestone een beetje op kunnen lossen door flink wat variatie in de tracks en game modes te stoppen, maar heel uitgebreid is het allemaal niet.

Ride3

In MotoGP race je alleen maar over tracks, maar Ride is wat dat betreft wat breder. Uiteraard kan je losgaan op tracks, waar je normale races op rijdt, maar Ride heeft ook races in de stad en zelfs drag races, waarbij het de kunst is je tegenstander te vernederen in een rechte lijn. Vooral bij de drag races zal je aan de slag moeten gaan met de instellingen van je motor en ik weet zeker dat de echte hardcore tuning gasten hier helemaal leip op gaan.

Kartonnen borden

Tot zover het goede nieuws, want Ride heeft ook zeker wat minder goede punten. Zo ben ik niet heel erg onder de indruk van de graphics. De motoren en de characters zien er goed uit, maar de omgevingen vind ik een beetje slapjes. De toeschouwers bestaan bijvoorbeeld uit van die oldschool kartonnen borden en hebben allemaal twee dezelfde simpele animaties. Als je vol gas langs blaast valt dit niet zo op, maar zodra je moet afremmen voor een bocht wordt het ineens pijnlijk duidelijk. Er gebeurt sowieso maar verdomd weinig buiten de tracks en het is wel duidelijk dat Milestone de omgevingen niet zo belangrijk vonden.

Ride4

Het grootste grafische probleem is echter dat het gevoel van snelheid er niet zo goed inzit. Zelfs als je met 300km/u rakelings langs een muur raast, heb je nog niet echt het idee keihard te gaan en dat maakt de gameplay een stuk saaier. In MotoGP ligt het gevoel van snelheid veel hoger en het is eigenlijk gek dat Milestone dit niet bij Ride voor elkaar heeft gekregen. Zo zonde, want heel spectaculair wordt het op deze manier nooit.

Loading

Technisch is de game ook niet perfect. De MotoGP games zijn altijd rete strak, maar Ride heeft last van vreemde bugs. Tegenstanders worden soms onzichtbaar, de framerate kakt af en toe in, het evenwicht van de motor klopt niet altijd en de game heeft gigantische loading tijden. Nu moet ik er bij zeggen dat dit absoluut opgelost kan worden in een day one patch, maar we weten allemaal tegenwoordig, dat dit niet echt een waterdicht systeem is.

Ride5

Ride is op zich een prima motorrace game geworden, maar heel speciaal is het allemaal niet. De belofte van Milestone dat dit de Gran Turismo voor motoren moet worden is wat mij betreft niet ingelost, maar als je van motoren houdt, is het nog steeds een aanrader. MotoGP is in vele opzichte beter dan Ride, maar je zal je absoluut nog steeds vermaken met de scheurijzers op 2 wielen.

SCORE: 70
Als liefhebber van motorrace games zal je absoluut lol hebben met Ride en je kunt je uren vermaken met het customizen van de motoren. Verwacht echter geen Gran Turismo op 2 wielen, want zo vet is het allemaal ook weer niet. Een lekker tussendoortje, that’s all.