Tomb Raider: Angel of darkness - review 

Tomb Raider: Angel of darkness - review 2013-06-26T13:09:52
Sommige journalisten stonden van te voren al klaar om Angel Of Darkness af te branden, maar dat blijkt allemaal voorbarig geweest. De nieuwe Tomb Raider kent zijn makken maar het verhaal en de sfeer maken veel goed...

Voorafgaande aan de release van deze Tomb Raider next-gen pakten donkere wolken zich samen boven het spel. Even een paar signalen die de het verspreiden van rampscenario's gretig voedde.

1) Op de E3 stond Tomb Raider: Angel Of Darkness vrij low profile op de Eidos booth.
2) Het spel werd voortdurend uitgesteld en op het moment van schrijven was de releasedatum nog steeds niet zeker.
3) Een speelbare code was bizar laat beschikbaar. Het is een nieuwe trend in gamesland, maar de gedachte dat de makers op deze manier slechte reviews voor de release probeerden te ontlopen, leefde bij velen.

Daarom is het goed de game eens af te lopen op voorafgaande beloften van de makers en die eens uitvoerig te toetsen.

Lara is dood, lang leve Lara

Het feit dat gesuggereerd werd dat Lara dood was aan het einde van de game The Last Revelation en dat ze nu toch weer opduikt, vinden sommigen not done. Core moest stoppen met Lara, de koek was op. Het uitmelken had te lang geduurd.

Ik vind dit onzin. Nintendo mag blijkbaar tot in de eeuwigheid Zelda games met Link maken, Tony Hawk games gaan tot in lengte van dagen door en ook Tekken is iedere keer weer een totaal andere game zeker? Not!

Natuurlijk, het verschil tussen de onderlinge Tomb Raiders was soms nihil maar Lara Croft heeft menig gamer uren en uren spelplezier bezorgd. Het is net als met bands; zijn ze klein en underground dan vindt iedereen ze cool, worden ze groot dan zijn ze opeens commercieel en worden ze afgebrand.

Daarom moet Angel Of Darkness gewoon op zijn merites beoordeeld worden. Lara is terug, ze leeft maar ze ziet er wel degelijk anders uit. De sfeer is donkerder en de gameplay is op sommige punten anders en op sommige punten ook weer niet. Maar je hebt zeker niet het idee dat je slechts een nextgen versie van een van de vorige games aan het spelen bent.

Obscuur verhaal

Het verhaal in een notendop: Lara komt in contact met Von Croy, haar oude mentor. Hij is in Parijs en is voor de illustere Eckhardt op zoek naar mysterieuze Obscura schilderijen. Von Croy is bloednerveus en heeft het gevoel al dagen achtervolgd te worden.

Zijn angst is niet voor niets want Lara's oude meester wordt bruut vermoord en alles wijst erop dat Lara het gedaan heeft. Ze moet vluchten voor haar leven, gaat op onderzoek uit en ontrafelt een macaber plot.

Deze keer is Lara dus niet de superheldin die wel even ergens in Alaska een gletsjer binnendringt maar ze is een voortvluchtige. Ze houdt zich in het eerste deel van de game op in de getto's van Parijs waar ze met dubieuze figuren uit de onderwereld praat en dingen verhandelt.

Het verhaal zit echt heel goed in elkaar. Er is veel aandacht besteed aan de karakters en de mystiek en occulte invloeden komen langzaam aan het licht. Ik vind zonder meer dat Angel of Darkness het beste en meest spannende verhaal heeft van alle Tomb Raiders en wie me een raaskal vindt, kan de pot op! Wacht maar tot Kurtis Trent opeens verschijnt en je ook een paar levels met deze mysterieuze avonturier en ex-legionair kunt spelen.

Speelstijl

Aan de ene kant is Tomb Raider AoD oldskool Lara. Je klimt en je klautert, je schuift blokken weg, je springt van platform naar platform, je schiet met dubbele guns en zwemt onderwater.

Deze gameplay onderdelen zijn echter helemaal upgespiced met nieuwe elementen. Zo is Lare leniger (en lekkerder) dan ooit, ze kan muren beklimmen, sneaken, om hoekjes turen, vijanden verdoven en nog veel meer.

Daarnaast speelt deze game veel meer als een adventure. Het deel in Parijs laat Lara voortdurend met mensen praten waarbij je verschillende uitkomsten hebt. Kies je de 'verkeerde' antwoorden dan kan dat betekenen dat je bepaalde voorwerpen niet of later krijgt.

Tijdens je onderzoek in Parijs kom je verschillende waardevolle voorwerpen tegen die je weer kan verkopen bij de lommerd en met dat geld kun je weer healthkits of wapens kopen bij diezelfde handelaar. Deze adventure elementen geven de game extra diepgang.

Daarnaast ontwikkelt Lara zich fysiek. Zo worden haar benen en armen sterker naarmate ze meer acties uitvoert. Soms kan ze ergens niet heen klauteren of een deur niet open beuken omdat ze nog niet goed genoeg getraind is.

Het is een vleugje RPG dat overdreven gebracht werd door de makers als iets totaal nieuws, maar het is in wezen gewoon een mini-gameplay onderdeel dat op aardige wijze door het totale spel gemixt is.

Looks & Frustratie

De nieuwe Tomb Raider ziet er goed uit. Niet briljant maar met zorg en smaak in beeld gebracht. Vooral de lichteffecten zijn goed gedaan, de donkere omgevingen zijn inderdaad macaber en je komt behoorlijk wat freaky wezens tegen later in het spel. De animaties van Lara's zijn bovendien superjuicy en op de PC is alles in nog hogere resolutie te spelen.

Wat wel is gebleven, is de frustratie van het vallen in afgronden. En daarmee zijn we meteen beland bij het grote kritiekpunt op deze game: de stroeve besturing. Je kunt in walk mode gaan (L1 bij de PS2) en dan kun je nergens vanaf vallen, dat is een goede oplossing van Core. Ook stapt Lara automatisch op en af ladders zodat je daarmee niet de mist in gaat. Maar in de walk mode gaat alles erg traag dus schakel je snel weer naar rennen (lees joggen), en dus donder je weer te vaak de afgrond in.

Toch bleef ik tot diep in de nacht proberen omdat dat ene platform en dat ene richeltje te bereiken omdat ik perse verder wilde, en is dat juist niet hét kenmerk van een goed spel?

Conclusie 

SCORE: 82
ik vind zonder meer dat Angel of darknes het beste en het meest spannende verhaal heeft van alle Tomb Raider
ik vind zonder meer dat Angel of darknes het beste en het meest spannende verhaal heeft van alle Tomb Raider

REACTIES (1) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord