The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D - Review

The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D - Review 2015-02-13T12:42:51
Achter het masker van Majora schuilen vele geheimen. Jan onderging én ontrafelde ze, en liet zijn kersverse New 3DS overuren maken dankzij dit duistere Zelda avontuur.

Zoals ik al eerder schreef – en zeker doorgewinterde Nintendo-adepten weten dit natuurlijk al lang en breed – is Majora’s Mask een betoverend, maar opvallend duister Zelda avontuur. Een vreemde, afwijkende Zelda game die de speler direct al opzadelt met een lastig te duiden mysterie, een onheilspellende sfeer en een tikje trieste aanvang. Een wereld van verschil met de manier waarop de meeste Zelda spellen beginnen.

Onderdompelen

Nintendo is lekker bezig als het op remakes van Zelda games aankomt. The Wind Waker deed vorig jaar goede zaken op de Wii U en daarvoor kreeg meesterwerk Ocarina of Time al eens de 3D(s) behandeling. Ik kan hier met recht stellen dat Majora’s Mask weer net een tikkie beter is ge-remake-d dan Ocarina. Het helpt wellicht dat ik de game op een New Nintendo 3DS heb gespeeld en daar ziet de game er fantastisch uit. In stereoscopisch 3D spatten de beelden van het scherm. Door de nieuwe schermen (minder reflectie) en nieuwe camera, zijn de 3D beelden zo veel meer stabiel. Dat is echt een wereld van verschil. Maar ook op de ‘normale’ 3DS oogt Majora’s Mask 3D prima. Als onderdompelen de enige meerwaarde is van 3D beelden op een Nintendo  handheld, dan doet Majora’s Mask 3D dat in optima forma.

Groundhog Day

Grafisch is de game sowieso flink aangepakt. Je hebt vast wel de YouTube vergelijkingsvideo’s gezien online. Maar die doen niet volledig recht aan de vloeiende animaties van de stoer handstand-overspringende, fel met zijn zwaardje hakkende en van masker wisselende Link. De gameplay is bovendien opvallend open voor een Zelda avontuur. Je wordt veel minder aan het handje genomen dan in voorgaande delen. In het origineel werden zelfs veel (side)quests en verborgen events volledig gemist. Dat is nu ondervangen door een uitgebreidere Bomber's Notebook. Hierdoor worden opdrachten duidelijker toegelicht en bestaat er minder kans dat je delen van de game mist.  De dramatische en soms verdrietige verhalen van de uiteenlopende personages kun je dan net wat beter een plekje geven in dit Zelda meets Groundhog Day avontuur (Link heeft 3 dagen om de wereld te redden anders stort de Maan naar beneden, na die drie dagen kun je de tijd terug spoelen en weer opnieuw ene poging wagen om na opnieuw drie dagen hetzelfde trucje te herhalen).  Andere kleine veranderingen ten opzichte van het origineel vind je in het feit dat de bank van Clock Town zich nu achter de grote toren bevindt , sommige maskers net iets logischer te vinden zijn en vijanden (bosses) een zichtbare zwakke plek kennen.

Dreigend

Het is misschien niet eens zozeer het hoofdverhaal dat The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D zo bijzonder maakt – al zijn de vier kerkers en de speciale krachten van de tientallen verschillende maskers zeer bijzonder en spannend  en is het iedere keer weer een feestje als je een nieuw masker hebt ontdekt – het zijn met name de zojuist aangehaalde sidequests die deze game zo legendarisch maken. Persoonlijk voelde ik me meer verbonden met – en had ik meer compassie voor de personages en hun verhalen dan ooit tevoren in een Zelda game. De dreiging van de vallende Maan die binnen drie dagen al het leven zal verpletteren, zorgt dat alle inwoners die je tegenkomt uiteindelijk hun ware aard tonen. Dat geeft de game en haar karakters een diepgang mee die ik eigenlijk niet gewend ben van Nintendo. En zeg eens eerlijk, wat zou jij doen als je nog drie dagen te leven had?

The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D is een must-have voor iedereen die het origineel gemist heeft en verre van een straf om de game nog een keer te spelen als deze N64 cultklassieker een speciaal plekje in je hart heeft.