Mario Kart 8 Deluxe - Review

Mario Kart 8 Deluxe - Review 2017-10-19T12:06:53
Dat gaat snel, met die Switch. Inmiddels zijn er ruim twee miljoen stuks van verkocht. Het ding is nog steeds overal uitverkocht. En dat terwijl er maar één must-have game voor is verschenen! Gelukkig heeft Jurjen goed nieuws voor al die verse Switch-bezitters: met Mario Kart 8 Deluxe is de tweede must-have game voor de Switch gearriveerd.

Het is een beetje een aparte release, die Mario Kart 8 Deluxe. Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Dus laat ik dat dan ook maar even doen.

Mario Kart 8 Deluxe is een port van het Mario Kart 8 dat in 2014 al de cover van de PU sierde. Toen verscheen die game voor de Wii U, een weinig populair systeem dat… nah ja, je kent ‘m wel. Later verschenen DLC-pakketten die onder andere levels en poppetjes uit de werelden van Zelda en Animal Crossing toevoegden. Die extra levels en coureurs zitten ook allemaal in deze port, aangevuld met nog wat extra poppetjes (zoals de Inklings uit Splatoon) en een flinke uitbreiding van de Battle Mode. Maar toch: het blijft een port.

Mario Kart 8 Deluxe

Los van een verhoogde resolutie (zolang je op tv speelt), de mogelijkheid twee voorwerpen bij je te dragen en een extra turbo-boostje bij het powersliden hoef je dus niets nieuws te verwachten. Het voelt allemaal heel erg alsof je dezelfde game speelt die je vier jaar geleden wel/niet hebt gekocht. Toch: dat je ‘m nu op de Switch speelt, maakt wel degelijk verschil.

Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe is de game die je nog verliefder maakt op je Switch. Het gevoel dat je de beste en grootste Mario Kart ooit (want dat is het) nu overal mee naartoe kunt nemen is om te beginnen al geweldig. Helemaal omdat je in een oogwenk een multiplayer-kraampje voor twee spelers hebt opgezet. Schuif de twee Joy-Con eraf, klap het voetje uit, zet het scherm op tafel, et voilà: klaar voor de strijd. Dat doe je bij een vriend thuis, in het park, in de trein, op een terras, op kantoor, je kunt er waar dan ook van genieten.

Het is een nieuwe en waarschijnlijk de beste manier om van Mario Kart te genieten. Of misschien is het nog wel iets beter als die vriend ook een Switch heeft en jullie draadloos verbinding maken. Zo kun je maar liefst 12 systemen koppelen. Uiteraard kun je ook met vier spelers op tv spelen, of met 2 spelers op tv deelnemen aan online-races met 12 spelers. Of in je eentje in handheldstijl spelen. Die veelzijdigheid van de Switch komt met deze Mario Kart geweldig tot zijn recht, en geeft deze release echt een grote meerwaarde.

Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe is een fenomeen. En anders wordt het dat wel, de komende zomer. Wanneer nóg meer mensen de Switch hebben gekocht, en kids op vakantie elkaar ontmoeten en toernooitjes gaan houden. In de zeer uitgebreide Battle Mode bijvoorbeeld. Met vijf ballonnen, vijf spelstanden, acht arena’s, en daar met al die 42 personages lekker doorheen knallen. En die Battle-fun doet niets af aan de fun van de ‘gewone’ races, die eigenlijk ook eindeloos lang leuk blijven.

Mario Kart 8 Deluxe

Mede dankzij de kwaliteiten die het originele Mario Kart 8 al in zich droeg, zoals dat perfecte racegevoel, al die ellendige voorwerpen en de geweldige circuits met anti-zwaartekrachtstukken en steeds weer interessante keuzes voor meer of minder risicovolle race-manoeuvres. Wie wil dat nou niet altijd bij zich hebben?

SCORE: 85
Je kunt Mario Kart 8 Deluxe zeker beschouwen als een gemakzuchtige port, want dat is het tot op bepaalde hoogte ook. Maar het zou dom zijn om de fun van dit ultieme kartfestijn om die reden te ontlopen. Als je een Switch hebt is dit gewoon een essentiële aanschaf die je over drie jaar nog speelt en waar je nooit spijt van gaat krijgen.