Resident Evil 4 Ultimate HD Edition - Review

Resident Evil 4 Ultimate HD Edition - Review 2014-03-14T15:29:45
Niet deze review lezen, maar gewoon meteen de game kopen. Dat scheelt je a) tijd, en b) heel veel hersencellen. Nee, echt, geloof ons nou maar: niet lezen.

Nóg een versie van Resident Evil 4!? Is die game ondertussen niet al vaker geport dan fucking Pac-Man? Ja, nog een versie van Resi 4, maar aangezien dat nog altijd de beste game allertijden is maakt dat geen reet uit, oké? Hier, laat me je even snel een samenvatting geven van wat er in deze Ultimate HD Edition zit:

- Leons haar wappert nu met 73% meer swag
- vijf keer meer graphics
- Krauser is nu nóg mannelijker
- zorgt voor hardere erecties bij spelers boven de zestien jaar

Bam, klaar, dat is alles wat je hoeft te weten. Kopen dus, want dit is verplichte kost voor je gamesopvoeding. Het is de Citizen Kane van gaming, dude. Als je dit nog nooit gespeeld hebt, mag je niet naast me zitten. Als je dit nog nooit gespeeld hebt, dan ben je nog maagd. Als je RESIDENT EVIL... FOOOOUUUUUR (dat titelscherm, je weet zelf) nog nooit hebt uitgespeeld dan ben je een incompleet mens; een soort groteske, gemuteerde foetus. Waarschijnlijk stink je ook een beetje.
Resident Evil 4Maar niemand is perfect (met uitzondering van de Here Jezus, Jennifer Connelly en ondergetekende) dus als Resi 4 nog geen deel uitmaakt van je psyche dan is Capcom hier met nóg een kans. Grijp die kans. Want Resident Evil 4. Nnnnnnnngh, Resident Evil 4. Ik hou van Resident Evil 4. Het is, zeg maar, best wel heel erg perfect.  Goed, Resident Evil 4 kwam negen jaar geleden uit op de GameCube en toen kwam elke criticus (waaronder ikzelf) megahard klaar want toentertijd was het niet alleen perfect maar ook revolutionair. Kijk, tegenwoordig verdrinken we in de third-person shooters, maar in 2005 waren die er nog niet echt. Ja, oké, ze waren er wel, maar ze waren nog niet goed. En toen kwam Resident Evil 4. Het trapte de huiskamerdeur van z’n scharnieren, liep vervolgens naar binnen, smeet z’n blauwdruk op tafel en liep vervolgens weer weg zonder iets te zeggen, met beide middelvingers omhoog. En God zag dat het goed was. En iedereen speelde vervolgens games als Gears of War en Dead Space, niet wetende dat dat slechts de retarded kindjes waren van Resi 4.

De HD Ultimate Edition, dus. Mooi excuus voor mij om deze game voor tigste keer te spelen (en mezelf even los te trekken van Dark Souls II). En man, man, man, Resident Evil 4 is nog steeds beter dan 95% van wat er vandaag de dag wordt uitgebracht. Het is nauwelijks verouderd. Oké, Leon beweegt zich voort als een tank als je ‘m vergelijkt met hoe de meeste personages zich vandaag de dag in de derde persoon voortbewegen, maar het past bij de game. Het past bij de context-sensitive actieknoppen. Het past bij de relatief langzame, maar harde actie. Het past bij Spanjaarden knallen. Haha, het is grappig want ik ben zelf een Spanjaard. Zelfhaat is prachtig.
Resident Evil 4Resident Evil 4, man. Een achtbaanrit door de vetste momenten van de vetste Hollywood-films uit het vetste filmtijdperk. De mijnkarretjes van The Temple of Doom. De ongeziene terreur van Alien. Het bevriezen van een motherfucker met stikstof, net als in Terminator 2. De onderhuidse spanning van een Night of the Living Dead. De trol van The Fellowship of the Rings. De sekte van The Wicker Man. Het helikoptermomentje van Predator. De rollende rots van Raiders of the Lost Ark. De psychopaat van The Texas Chainsaw Massacre. Het rauwe testosteron van Commando. En nog veel meer. All off the top of my head, bitches.

Werkelijk geen enkel andere game doet hommages zo goed als Resident Evil 4, want het maakt die shit eigen. Het vuurt niet makkelijke willekeurige referenties op de speler af (zoals een Shrek dat deed. Had ik overigens al gezegd dat de Shrek-films kut zijn? Bij deze) maar het schotelt je consistent toffe set-pieces voor die binnen de sfeer van de game passen. Pas achteraf denk je: “WOAH, dat was een knipoog naar RoboCop! Ge-ni-aal.” Vervolgens maak je het uit met je vriendin omdat ze je nooit zo zal bevredigen als deze game.
Resident Evil 4Wat er verder zo ULTIMATE en HAA DEE aan deze versie is? Geen idee, ik zag weinig verschil met de PS3- en Xbox 360-versies die een tijdje geleden uitkwamen, al draait deze nieuwe versie wel constant op zestig frames per seconde en dat vond ik behoorlijk sexy. Het enige wat je verder hoeft te weten is dat deze versie een miljoen keer beter is dan die eerste PC-versie van de game, want die sloeg helemaal nergens op en had niet eens degelijke belichting. Oh, en alle extra dingetjes zitten er ook weer bij, zoals de Seperate Ways-missies met Ada. Ook is Leon nog steeds bang voor vrouwen. LOL. Wel moet ik erbij zeggen dat deze versie voor mij persoonlijk niet de meest ultieme versie is. Scherpere en soepelere graphics vind ik immers niet per se betere graphics. De beste versie van Resident Evil 4 vind ik nog steeds de GameCube-versie; lekker in SD spelen op een oude CRT-tv. Al die bruintinten komen nou eenmaal beter tot hun recht op een korrelig scherm, net zoals mijn lelijke grafkop mooier is op zwart-wit-foto’s en net zoals je John Carpenter’s The Thing gewoon moet kijken op zo’n lullige tv-video-combi, met een versleten videoband van VideoLand waar iemand per ongeluk wat porno overheen heeft opgenomen. Je begrijpt me.
Hoe dan ook, als het kon zou ik deze game gewoon meteen in m’n scrotum injecteren.

Resident Evil 4 is nog steeds beter dan 95% van wat er vandaag de dag wordt uitgebracht. Het is nauwelijks verouderd en het blijft geweldig om Leon door dit avontuur te loodsen.