Call of Juarez: Gunslinger - review

Call of Juarez: Gunslinger - review 2013-06-26T12:15:35
Call of Juarez is een spel met mannen die graag hoeden dragen, shag roken en koeien achternalopen terwijl ze op een paard zitten. Niks voor Jokko, tenzij de cowboys, want daar hebben we het over, er flink op los knallen. Aan er op los knallen geen tekort in Gunslinger.

Call of Juarez: Gunslinger ziet zichzelf graag als eerbetoon aan het wilde westen. Jij speelt één of andere premiejager dude die aan het begin van het spel in een kroeg is beland om daar sterke verhalen uit te delen aan een zooitje geïnteresseerden. Al meteen wordt duidelijk dat de hoofdrolspeler een homey is van Billy the Kid. Tijdens zijn eerste verhaal vechten hij en Billy zij aan zij. Niet toevallig is dit eerste verhaal ook meteen het eerste level. Je raadt het al, via de kroegverhalen doorloop je verschillende levels en worden op de koop toe meteen vele bekende figuren zoals dus Billy the Kid maar ook Pat Garrett en Jesse James geïntroduceerd. Typisch Wild West en samen met de typerende omgevingen als uitgestrekte landschappen, vieze barren en de nodige paarden een ware hommage. Maar niet echt...

Huipie

Geen eerbetoon aan het wilde westen

Op papier is Gunslinger misschien een ode aan het wilden westen, de gameplay heeft weinig met een western te maken. De gemiddelde western game legt al snel nadruk op de open omgevingen, de verschillende personages en het verhaal. Dat is tenslotte goed voor een sterke western vibe. Gunslinger is daarentegen super lineair (je kunt steeds maar één kant op), personages zien er allemaal even lomp uit en het verhaal maakt ook niet echt een bijzondere indruk. Eigenlijk wordt je vooral direct in een simpel opgebouwde lineaire wereld geflikkerd om daar linearecta van knallenstijn te gaan. Iets wat Gunslinger dan gelukkig weer een stuk beter afgaat.

Arcadeknaller

Het is wel enigszins te vergeven dat Gunslinger geen boeiende of onderscheidende personages heeft noch een imponerende open wereld, en ook al geen interessant verhaal kent. Want het schietspektakel maakt een hoop goed en barst al los bij de tweede ingame stap die je zet. De mennekes die je tegenkomt zijn wat aan de cartoony kant, er is sprake van lichte cellshading en de lichaamsverhoudingen zijn iets buiten proporties. Het draagt bij aan het gevoel van een arcade shooter, en dan is precies wat Gunslinger is: een first person arcade knaller.

Boombam

Motivatie tot knallen

Ladingen vijanden die je in simpel opgezette levels van alle kanten kogels om de oren jagen, totdat jij ze neerschiet, dat is zo'n 100% van de gameplay die ik tegenkwam. Helemaal niet erg want ik hou van knallen en Gunslinger motiveert je aan alle kanten om dit te doen en blijven doen. Alle foefjes (die we kennen uit andere games) worden toegepast. Zo is er een metertje dat volloopt als je de eppo's om je heen neermaait. Laat vervolgens je meter op een welgetimed moment leeglopen en je kunt heel even in bullet time knallen. Verder komen er gescoorde punten in beeld voor het betere knalwerk. Leg iemand om vanaf een grote afstand, plaats een headshot of laat de kogel uit je geweer een ton doen ontploffen. Voor je het weet zijn er weer een paar honderd punten binnengesleept. Deze punten kun je op te duur weer investeren in verschillende skill trees. Schieten met twee guns en beter mikken zijn hier slechts het begin.

Details voor nog meer knalmotivatie

Wie zijn hersens wil gebruiken of van doordachte gameplay houdt, moet elders zoeken. Wie zich graag laten motiveren om met gematigde hersenactiviteit lekker te knallen vindt naast foefjes en het behalen van nieuwe skills nog meer genot in de details van Gunslinger. Bijvoorbeeld: mannetjes die in hun harses geschoten worden, vertragen heel eventjes, zodat je net die fractie van een seconde extra kunt genieten van een headshot en het bloed dat door de lucht vliegt. Ook leuk: als je voor het eerst de shotgun van de buurtsheriff in handen krijgt, wordt even snel ingezoomd op het ding, zodat duidelijk is dat dit een extra coole knalbak betreft. Het zijn net van die kleine details die het hele knalfestijn nog dat beetje extra vertier aanleveren.

Tot

SCORE: 65
Call of Juarez: Gunslinger ziet zichzelf graag als eerbetoon aan het wilde westen. Vergeet dit hele wilde westen echter gerust en ga na of je houdt van first person arcade shooters. Indien 'ja, daar houd ik wel van' in het brein oppopt, kan het geen kwaad deze Gunslinger een kans te geven.