Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX – Gemakzuchtiger wordt het niet

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX – Review 2020-03-04T15:38:52
Yes! De eerste nieuwe Nintendo-game van 2020 is eindelijk gearriveerd! Helaas betreft het een game die hij vijftien jaar geleden al gespeeld heeft, stelt Jurjen teleurgesteld vast

De hoofddelen in de Pokémon-serie, zoals de in november verschenen Sword en Shield, worden instant miljoenenhits, maar kunnen tegelijk rekenen op steeds meer kritiek van de fans. Die vinden namelijk dat Nintendo (en/of ontwikkelaar Game Freak) die miljoenenhits wel érg gemakzuchtig scoort.

Dat beeld lijkt voornamelijk te leven op sites als Reddit en onder de wat oudere fans: dertigers en veertigers, die opgroeiden met Red, Blue, Yellow, Gold, Silver, Oranje, Franje en Kastanje, in gouden tijden. Tijden waarin elke nieuwe Pokémon-game nog geweldig en vernieuwend was.

Volgens de kritische fans zijn de nieuwere games dat niet meer, en dat klopt wel, al denk ik dat de kritiek vooral te maken heeft met het volwassen en kritischer  worden van deze fans. Want in feite – ik roep dit al decennia - zijn álle games die na Red en Blue verschenen remakes van die titels, maar dan ‘vernieuwd’ met wat andere omgevingen, verhaalflarden, pokémon en moves. Wie op zoek is naar een werkelijk nieuwe Pokémon-ervaring, kan dus beter eens naar de spin-offs kijken.

Pokemon mystery dungeon

Kerkertrips

Vijftien jaar geleden speelde ik Pokémon Mystery Dungeon Blue op mijn Nintendo DS (er was ook een Red-versie voor de GBA), en daar beleefde ik toen best wel wat plezier aan. De game deed me denken aan een oude, vrij onbekende favoriet van mij, Chocobo’s Mystery Dungeon (1997). Die game had dan ook vrijwel dezelfde gameplay, het soort roguelike-gameplay dat voor mij gemáákt lijkt, met willekeurig samengestelde, steeds grotere en uitdagendere dungeons, turn-based gevechten en lekker veel items, statistieken en cijfertjes om mee te klooien. Allemaal vanuit het verlangen je kerkertrips zo efficiënt en veilig mogelijk te laten verlopen.

Die formule bleek vijftien jaar geleden prima te passen bij elementen uit Pokémon, zoals de bekende moves (Quick Attack, Rock Slide, Ember, enz.), items (Max Elixer, HM, Moon Stone) en uiteraard de pokémon zelf - je kunt aan het begin van de game één van zestien Pokémon worden, waaronder Cyndaquil, Pikachu en Psyduck - resulterend in één van de beste Pokémon spin-offs die ooit is verschenen. Waarom ik je hier zo uitgebreid informeer over een game van vijftien jaar geleden? Hij is terug!

Pokemon mystery dungeon

Hd-schetsboek-look

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is een remake voor de Switch van die game en biedt dan ook precies dezelfde gameplay. Uiteraard is de boel nu wel iets fraaier vormgegeven, al moet je daar ook weer niet te veel van verwachten. Het is een soort hd-schetsboek-look geworden, maar dat werkt lang niet zo goed of betoverend als – bijvoorbeeld - de hd-klei-look die de remake van Zelda Link’s Awakening vorig jaar kreeg op de Switch.

En ontwikkelaar Chunsoft heeft meer kansen laten liggen. Waarom heeft deze game – die als voornaamste thema samenwerken heeft – geen tweespelerstand gekregen? Waarom zijn er dingen toegevoegd die de game onnodig lang rekken, zoals dat met die ‘Camps’ die je met forse aantallen in-game-munten moet kopen, omdat je anders geen Pokémon uit kerkers kunt halen?

Misschien ben ik wat te oud en kritisch, maar dit is voor Nintendo wel een érg gemakzuchtige manier om weer eens een instant miljoenenhit te scoren.

Pokemon mystery dungeon

Dit artikel verschijnt ook in de aankomende editie van Power Unlimited.