PlayStation 5 Review - Krachtig bakbeest met een next-gen controller 

PlayStation 5 Review - Krachtig bakbeest met een next-gen controller 2020-11-06T17:49:31
Na de review van Xbox Series X is het vandaag hoog tijd voor de review van de PlayStation 5! Florian sloot zich wederom ruim een week op, deze keer met de next-gen console van Sony. En nu komt hij moe, maar voldaan met alle details.

Design console en controller

Je haat het, of je vindt het supercool! Echt een middenweg lijkt er niet te zijn als het gaat om het design van de PlayStation 5. In tegenstelling tot de bijna zakelijk uitziende Xbox Series X, is het uiterlijk van de PlayStation 5 behoorlijk schreeuwerig, en dat vind je leuk, of helemaal kut. Persoonlijk vind ik het vet, van mij mag een console wel een beetje ‘aanwezig’ zijn in de woonkamer of game room.

Dat geldt echter alleen in de verticale stand, want wat ziet de PS5 er raar uit op z’n zijkant. Het is aan alle kanten zo duidelijk ontworpen om rechtop te staan, kijk bijvoorbeeld maar naar de standaard die nodig is om überhaupt horizontaal geplaatst te kunnen worden. Gelukkig staat of ligt de PS5 wel stevig met die voet.

PS1

En wat een bakbeest is het, holy shit! Naar mijn weten is er maar een console ooit uitgekomen die groter was, en dat was de Philips CD-i, waarvan je je sowieso af mag vragen of dat wel echt een console was. De PS5 is gigantisch en een hoop gamers zullen moeite hebben om de next-gen console een mooi plekje te geven rond de tv.

De gloednieuwe DualSense-controller is de ster van de show met meesterlijke functionaliteiten (daarover later meer) en een wat mij betreft perfecte vorm. De DualSense is iets groter en zwaarder dan de DualShock 4-controller van de PS4, voelt steviger aan en heeft extra grip (minuscuul geprinte driehoekjes, kruisjes, vierkantjes en rondjes) aan de achterkant, waardoor de controller niet uit je handen kan glijden.

De vorm van de Xbox One- (en nu dus Xbox Series X/S) controllers heb ik altijd beter gevonden dan de vorm van de DualShock 4, maar ik ben heel erg gewend aan dat de sticks naast elkaar zitten, in plaats van ‘scheef’ op de Xbox controller. De DualSense is wat dat betreft het beste van beide werelden geworden met een vorm die meer als de Xbox-controller aanvoelt, maar met de sticks naast elkaar. Alleen al wat vorm betreft is de DualSense een van de beste controllers ooit en dan heb ik het nog niet eens gehad over de functionaliteit!


DualSense-features

Er zit om te beginnen een ingebouwde mic in de DualSense, waarmee je super gemakkelijk een berichtje kunt sturen, zonder daarvoor een headset voor op te moeten zetten. Je kunt even snel iets inspreken en versturen, of zelfs chatten in een party. Er zit ook spraak-naartekstsoftware in de PS5, zodat je snel en gemakkelijk een tekst berichtje kunt sturen. De kwaliteit van de mic is niet geweldig, maar verrassend helder en meer dan goed genoeg voor een kort gesprekje. Met de muteknop op de DualSense kan je snel de mic uitschakelen als je dat wil, of met een lange druk op de knop mute zelfs al je output uit de PS5, zodat er niets meer uit je speakers of headset komt. Handig bijvoorbeeld als je katten om je heen hebt lopen die de tent regelmatig afbreken!

Daarnaast zit er weer een touchpad op die wat groter is dan op de DualShock 4 en iets secuurder en gevoeliger lijkt te zijn, maar heel spannend is dit verder niet. Verder zit er ook weer een klein speakertje in de DualSense die iets meer ‘oomph’ heeft dan op de DualShock 4. En ja, dat is in dit geval heel belangrijk.

Het is namelijk de speaker, in samenwerking met de haptic feedback en adaptive triggers, die voor een niets minder dan magische ervaring kan zorgen in games. Niks kan je klaarstomen voor de gigantische grijns die je op je bek zal krijgen als je voor het eerst de features van de DualSense controller in je eigen handen ervaart. Het is serieus indrukwekkend en iets totaal nieuws, dat echt next-gen aanvoelt!

PS2

De haptic feedback kan ik het best omschrijven als de HD Rumble in de Switch, maar dan veel en veel uitgebreider. Niet alleen kan de DualSense op vele verschillende manieren vibreren, maar er zitten zoveel lagen in die zo mooi in elkaar overlopen, dat het lijkt alsof er in de hele controller tientallen rumblemotortjes zitten. Er kan bijvoorbeeld horizontaal een ‘wave’ van trillingen geëmuleerd worden, waarbij je zou zweren dat er van links naar rechts van alles in de controller beweegt. In Astro's Playroom (daarover later meer) zit een korte demo waarin er kleine robotjes de DualSense inspringen en als je de DualSense kantelt, voel je letterlijk de robotjes onafhankelijk van elkaar naar de andere kant vallen. Het is mindblowing!

De triggers zijn misschien nog wel indrukwekkender, waarbij de DualSense tegendruk kan geven aan je inputs. Dit gebeurt intern met tandwieltjes en is zo precies en sterk, dat je ontzettend veel feedback krijgt. En ook hier zijn weer vele verschillende effecten mogelijk. Zo kunnen de triggers bijvoorbeeld simpelweg wat stroever worden, kan er een soort klikje inkomen alsof het een cherry toetsenbord is, of halverwege de travel van de trigger een complete blokkade. Een aantal effecten zijn een beetje vergelijkbaar met zo’n elektrische aansteker waar een veertje inzit en steeds lastiger in te drukken is voordat de klik en de ontsteking plaatsvindt.

En zoals gezegd is het vooral de combinatie van de speaker, triggers en rumble die het een compleet magische ervaring maakt. Je voelt letterlijk wat er in de game gebeurt, zoals met het zwaaien door de stad in Spider-Man: Miles Morales, of met de vele verschillende ondergronden in Playroom. De controller wordt een extensie van de game, die je meer feedback geeft dan ooit. De DualSense is een serieuze ‘wow-factor’ waar ik uren over kan lullen, maar dat je vooral zelf moet ervaren om volledig te begrijpen. Zodra je het ervaart valt het kwartje keihard, net als bijvoorbeeld bij virtual reality.


Hardware en koeling

De hardware in de PS5 is net als Xbox Series X state of the art, al is de console van Microsoft op papier nog net even wat sneller. Dat geldt voor de CPU, GPU en tot op zekere hoogte het RAM-geheugen, maar heel veel scheelt het niet. Het grote verschil in specs, buiten de SSD, is dat de PlayStation 5 een veel hogere kloksnelheid gebruikt in de videokaart, en dat genereert hitte.

Het design en vooral de afmeting van de PlayStation 5 heeft dan ook tot op zekere hoogte een functie, aangezien je een behoorlijk airflow en fan nodig hebt om al die hitte op een zo efficiënt mogelijke manier uit de case te krijgen. Niet alleen de PS5 zelf is dan ook groot, maar ook de gebruikte fan en heatsink zijn reusachtig te noemen. Het belangrijkste is dat ik kan bevestigen dat het werkt.

PS3

De PlayStation 5 is namelijk heerlijk stil! Ook na een paar uur intensief gamen met alle toeters en bellen aan hoor je de PS5 amper. Ook wat hitte-output betreft valt het reuze mee, een beetje vergelijkbaar met Xbox Series X. De console van Microsoft is nog wat stiller dan de PS5, maar het scheelt niet zo heel veel. Het is een wereld van verschil met het geluid dat de PS4- en PS4 Pro-straaljagers genereren, zo fijn!

Alleen de Blu-ray drive hoor je en dan vooral tijdens het installeren van een game vanaf disc. Maar goed, dat duurt een paar minuutjes en dan speel je de game vanaf de SSD. Tijdens het spelen van een film op Blu-ray draait de disc niet zo snel, dus is het geluid ook wat minder. Ook goed te doen dus als Blu-ray speler.


SSD en externe opslag

Laat ik met de deur in huis vallen, de SSD is een monsterlijk stukje hardware dat zelfs de kont schopt van de al mega snelle SSD in Xbox Series X. De SSD in de PS5 is nog eens ruim 2x sneller dan de SSD in Xbox Series X en dat kan je op verschillende manieren merken. Zo start de PS5 ontzettend snel op en zit je zelfs van een complete uit-stand binnen een paar seconde in het dashboard. Vanuit slaapstand is er simpelweg helemaal geen wachttijd, het is instant!

De user interface is zo soepel als het maar kan, je hoeft nergens ook maar een fractie van een seconde op te wachten, zelfs niet als je in-game het dashboard oproept. Je merkt letterlijk geen verschil of er een game op de achtergrond draait of niet! Downloads gaan ook sneller en zijn stabieler, aangezien de SSD lacht om de hoeveelheid data die er weggeschreven moet worden.

Maar je merkt het vooral waar het er echt toe doet, in de games! De meeste games die ik heb kunnen spelen waren PS4-titels, waarvan de meeste ook nog niet eens geoptimaliseerd waren voor de PS5, maar in de PS5-games die ik wel heb kunnen spelen zitten geen laadtijden. Nul, niks, nada, zip, zero. Games starten direct op en zodra je in het menu van de game zit en op start drukt (of continue, resume game, enz.) zit je meteen in-game. Zowel Playroom als Spider-Man: Miles Morales hebben helemaal geen laadtijden. Laat dit even tot je doordringen, het is insane!

De interne SSD is op z’n zachtst gezegd indrukwekkend, maar is helaas maar 825GB groot, waardoor je na het OS en dergelijke maar 664GB van overhoudt voor games en apps. Dat is behoorlijk weinig, zeker met hoe groot de games van tegenwoordig zijn, maar gelukkig zijn er opties om het geheugen uit te breiden. Om te beginnen een externe HDD/SSD, om je PS4 games van af te spelen.

PS4

Je kunt gewoon een externe HDD aan de PS5 hangen, maar ik zou een externe SSD aanraden, als je toch een beetje wil genieten van wat snellere laadtijden en het sneller inladen van textures. Houd er wel rekening mee dat je alleen PS4 games vanaf een externe HDD/SSD kunt spelen, aangezien PS5 games echt de snelheid van de interne SSD nodig hebben.

De andere optie is het uitbreiden van het interne geheugen door er zelf een extra NVMe PCIe 4.0 SSD in te stoppen, maar Sony heeft laten weten dat deze functionaliteit niet bij launch aanwezig is. In de toekomst zal er een firmware-update uitkomen voor de PS5 die extra geheugen mogelijk maakt. Sony liet maanden geleden weten rond de launch een lijstje met geschikte SSD’s te releasen, maar stelt dit dus uit.

Een officiële reden voor het uitstel geeft Sony niet echt, maar ik denk dat de reden heel simpel is. Er zijn namelijk nog helemaal geen SSD’s op de markt die geschikt zijn! Er zijn zeker al PC SSD’s op de markt die de rauwe snelheid van de PS5 evenaren of er zelfs voorbij gaan, maar dat is maar de helft van het verhaal.

Mark Cerny, de lead architect van de PS5, liet namelijk ook al maanden geleden weten dat de controller, die de interne SSD aanstuurt, heel speciaal is en exclusief gemaakt is voor de PS5. PC-SSD’s hebben die controller niet, waardoor er nog veel hogere snellere snelheden (oftewel headroom) behaald moeten kunnen worden om die klap op te vangen. Het is een technisch verhaal, maar komt erop neer dat we nog even geduld moeten hebben voor geschikte SSD’s en moeten we het voorlopig doen met 664GB aan vrije ruimte voor PS5-games. Oef! En houd alvast rekening met torenhoge prijzen, want deze SSD’s zullen nog duurder zijn dan voor Xbox Series X.


UI design en functionaliteit

De user interface is nieuw voor de PS5, al heeft het wel als basis nog steeds een beetje de stijl van de PS4. Zo voelt de hele ervaring absoluut fris, maar het is nog herkenbaar genoeg, zodat je als PS4-gamer meteen weet waar je alles kunt vinden. De UI is wat minder rommelig geworden met aan de bovenkant al je games en apps en in de rest van het scherm de theme van de geselecteerde game. Ook de settings zijn heel vergelijkbaar met de settings op de PS4, met wat toevoegingen die exclusief voor PS5 zijn. Tot zover zal iedereen het meteen begrijpen.

De Activity Cards zijn echter vooral aan het begin even wennen en zelfs een beetje overweldigend. De PS5 maakt zelf Activities voor je aan, die je moet zien als shortcuts naar bepaalde content in de game. Zo krijg je bijvoorbeeld een Activity omdat je midden in een missie zit, die je laat weten hoe ver je bent in de missie, wat er nog moet gebeuren en hoe lang je daar ongeveer mee bezig zal zijn.

Dit geldt ook voor Trophies die je nog moet unlocken. Zo kan de Activity je een shortcut geven naar de plek in-game waar je de Trophy kunt behalen en zelfs tips geven als je geen idee hebt hoe je de Trophy moet unlocken. Dat kan met een hint via tekst, of zelfs een kort filmpje die je laat zien waar je moet zijn of wat je moet doen. Het is de natte droom voor iedere Trophy-verzamelaar en kan je melden dat ik zowel in Playroom als Spider-Man: Miles Morales de Platinum Trophy heb binnengetrokken met behulp van de Activity Cards.

PS5

Het ding is dat dit hele systeem je constant lekker maakt met alle toffe shit die je nog kunt doen! Het zijn meesterlijke uitnodigingen die je uitdagen en verleiden tot het doorspelen van de games waar je op dit moment mee bezig bent. Het is absoluut even wennen - ik had zelfs op het begin een beetje van die ‘laat-me-met-rust-momentjes’ door die Activity Cards - maar toen ik zag hoe de PS5 de Activity Cards customizet voor mijn playthrough, me probeert te helpen en te verleiden om verder te spelen en ik ze als handige shortcuts begon te zien snapte ik ineens volledig wat Sony probeert te doen met dit systeem.

Ik moet wel zeggen dat het bijzonder fijn zou zijn als er wat meer customize-opties zouden komen voor de Activity Cards. Ik kan me zo voorstellen dat gamers die bijvoorbeeld helemaal niets hebben met het behalen van Trophies ook geen Activity Cards daarvoor hoeven te zien. Daarnaast mis ik andere opties, zoals het instellen van hoeveel geïnstalleerde games ik zie op het dashboard. Nu moet ik steeds naar My Library om de complete lijst te zien van alle geïnstalleerde games. Zo zijn er meer kleine dingetjes, die ongetwijfeld toegevoegd gaan worden in firmware-updates.

Tot slot moet ik het even hebben over de geniale nieuwe settings in de PS5, die games automatisch voor je instelt! Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat je alle games met ondertiteling wil spelen. Hetzelfde geldt voor de taal van de audio. De taal in games is dus niet meer afhankelijk van de gebruikte taal van je console.

Maar het gaat verder dan dat, want je kunt ook bijvoorbeeld instellen dat je altijd inverted speelt. Dit kan je doen voor zowel first- als third-person view-games. Of het instellen van de moeilijkheidsgraad. Of dat je games liever in de graphics of performance mode speelt. Het valt allemaal aan te passen in de PS5 zelf, zodat je dat niet meer hoeft te doen in de settings van iedere game die je speelt! Briljant.


Backwards compatibility

Over de backwards compatibility van de PS5 kan ik vrij kort zijn. De PS5 speelt namelijk PS4-games af, that’s it. Er is totaal geen reden waarom de PS5 geen PS1-, PS2- en met een beetje moeite van Sony devs zelfs PS3-games zou kunnen afspelen, maar helaas. Dit doet Sony uiteraard zodat ze oude PlayStation-games opnieuw kunnen verkopen via de PS Store en op die manier doen de games het op magische wijze ineens wel. Het is bullshit, gaat puur om geld en is een dikke vette teleurstelling ten opzichte van de meesterlijke backwards compatibility van Xbox Series X.

PS6

Daar komt bij dat er tot mijn grote verbazing amper PS4-toppers zijn die een PS5-patch hebben gekregen en als het al gebeurt zijn het simpele patches waar weinig moeite in lijkt te zitten. In de meeste gevallen wordt de framerate unlockt, of draait de game alleen maar iets beter in de performance mode. PS4-games komen over het algemeen niet eens in de buurt van de upgrades die Xbox One-games krijgen voor Xbox Series X, plus je moet er vaak geld voor neerleggen. Kijk bijvoorbeeld naar de update van de eerste Spider-Man, die je alleen in de Special Edition van Miles Morales kunt krijgen, of voor 20 euro kunt kopen als je de normale versie van Miles Morales al hebt.

Waar zijn de 4K/60-updates voor Ghost of Tsushima, God of War, Horizon: Zero Dawn, Final Fantasy 7 Remake, Days Gone, Death Stranding, The Last of Us: Part 2, GT Sport, The Last Guardian, Bloodborne en al die andere PS4 klappers? Ze zijn er niet.


PS Now en PS Plus

Het is extra bizar, aangezien een hoop van deze PS4-titels te downloaden zijn op de PlayStation Store als je een PlayStation Plus-member bent. Sony noemt dit de PlayStation Collection en voor gamers die weinig PS4-games hebben gespeeld, of zelfs helemaal geen PS4 hadden, is het een hele goede service. Maar goed, je speelt dus in de meeste gevallen gewoon de versie voor de PS4, zonder noemenswaardige verbeteringen, op kortere laadtijden na.

PS7

PS Now is er ook nog steeds, maar wordt wel gek genoeg iets minder interessant door de PlayStation Collection, aangezien een hoop games uit PS Now dus gratis te downloaden zijn voor Plus-leden. Het is een aardige service, waarbij je voor een vast bedrag per maand (of per jaar) PS1-, PS2-, PS3- en PS4-games kunt spelen, maar het staat duidelijk nog in de kinderschoenen en is amper vergelijkbaar met Xbox Game Pass. Het is nu meer een geinige service voor casual gamers die af en toe een game willen spelen.

Het is overigens wel megavet dat de PlayStation Store, PlayStation Now en PlayStation Plus nu volledig geïntrigeerd zijn in het dashboard. Het zijn dus geen losse apps meer, zoals op de PS4, maar het zit ingebouwd in de user experience. De PS Store en de services hebben nu als het ware een eigen plek in het dashboard, heel cool.


Welke PlayStation 5-games heb ik gespeeld?

Dan het belangrijkste, de games! Maar waar ik op Xbox Series X best een aantal games kon testen, was het op de PlayStation 5 een erg karig aanbod. Ik kon uiteraard Astro's Playroom spelen, die op iedere PS5 al pre-installed is, en Spider-Man: Miles Morales. Daar komen heel binnenkort ook nog andere games bij als Demon’s Souls en Sackboy: A Big Adventure, maar die waren dus niet op tijd binnen voor de review.

Daarnaast heb ik een shitload aan PS4-games getest, maar door het ontbreken van PS5 patches was dat niet al te spannend. Even alle games die ik heb getest, die de moeite waard zijn om te vermelden, op een rij:

Astro's Playroom

Een super leuke platform game van in totaal een uurtje of vijf, dat niet alleen een liefdesbrief is naar alles dat met PlayStation te maken heeft door alle collectibles en easter eggs in de game, maar ook de perfecte introductie en showcase voor de DualSense controller. Playroom ziet er scherp uit, speelt heerlijk in 4K/60, maakt op magische wijze gebruik van alle functionaliteit van de nieuwe PS5-controller en is een must-play voor iedereen. Serieus, speel Playroom als eerst, hoe hyped je ook mag zijn voor andere games!

Spider-Man: Miles Morales

De review laat ik graag aan Spider-Man-fan Wouter over, maar ik kan je wel vertellen dat de game er verbluffend strak uitziet op de PS5. Er zijn twee modes waar je uit kunt kiezen, namelijk een Graphics of Performance Mode. In de Graphics Mode draait de game in 4K/30 met super mooie ray tracing effecten. Vooral de reflecties in deze mode zijn prachtig. De Performance Mode zet de game in 4K/60 zonder ray tracing en dat is de mode waarin ik de game grotendeels heb gespeeld. 60fps in Spider-Man is fantastisch.

Tijdens het spelen zat m’n vriendin naast me op de bank een beetje mee te kijken en ze zei ineens vanuit het niets, ‘fuck films.’ Toen ik haar vragend aankeek zei ze alleen maar, ‘dit ziet er vetter uit en is veel spectaculairder, want je speelt het zelf.’ Ik kon haar alleen maar gelijk geven.

PS8

Ghost of Tsushima

Draait strak in 60fps, maar de resolutie schaalt niet mee in de performance mode, waardoor je naar 1080p zit te kijken op de PS5. Laadtijden zijn er bijna niet.

God of War

Hetzelfde verhaal, draait nu bijna gelockt op 60fps in de performance mode, maar de resolutie krijgt geen boost. Ook hier zijn de laadtijden flink ingekort.

Days Gone

Sony Bend Studio heeft het aardig aangepakt door juist de framerate te unlocken in de Graphics Mode, waardoor je de game in dynamisch 4K/60 kunt spelen. Bijna geen laadtijden meer.


Conclusie

Zoals je hebt gemerkt is er een shitload te vertellen over de PS5, maar hieronder nog even in vogelvlucht alle indrukwekkende en iets minder boeiende aspecten onder elkaar:

Wat is er top?

  • Muisstil
  • SSD
  • PS4 backwards compatible
  • Hoge framerates
  • Native 4K
  • DualSense controller
  • UI
  • PS Plus
  • Prijs (500 euro is een hoop geld, maar het is absoluut niet duur voor wat je krijgt)

Wat is er niet zo top?

  • Matige launch line-up
  • Ontbreken van PS5 patches voor PS4 games
  • PS Now
  • Geen PS1, PS2 en PS3 backwards compatibility
  • DualShock 4 controller niet te gebruiken voor PS5 games

Net als bij Xbox Series X, ben ik over het algemeen heel enthousiast over de PlayStation 5. De hardware is krachtig, de SSD is bizar snel, de DualSense zorgt echt voor een compleet nieuwe next-gen-ervaring en het UI met de Activity Cards is heel strak vormgegeven. Daarnaast ziet vooral Miles Morales er ook echt uit als een next-gen game, ondanks dat hij ook nog uitkomt voor de PS4.

De launch line-up is iets beter dan op Xbox Series X, maar echt fantastisch mogen we het ook weer niet noemen. Ja, er zijn wat meer nieuwe en exclusieve PlayStation-games beschikbaar op launch voor de PS5, maar echt schokkend is het allemaal niet. Spidey en Sackboy zou je ook nog op de PS4 kunnen spelen, dus als Demon’s Souls niet je ding is blijven er weinig exclusive must-haves over op launch.

Net als Xbox Series X heeft de PS5 ontzettend veel potentie. De hardware is krachtig genoeg om zware games in 4K/60 af te spelen, de SSD kan echt voor compleet nieuwe gameplay ervaringen zorgen en de DualSense controller doet dat eigenlijk nu al. Het is bij elkaar een meesterlijke combo en voelt al next-gen als je de console voor het eerst aanzet. En dat is wat je wil, als je net 500 euro hebt neergelegd voor een nieuwe console. In Nederland beschikbaar vanaf 19 november, voor 500 euro.

Pppfff, en nu ga ik een weekje slapen! ;-)

REACTIES (69) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord