PGA Tour 2K21 review (PS4) - Bijna golfperfectie

PGA Tour 2K21 review (PS4) - Bijna golfperfectie 2020-08-21T09:13:50
Als er één persoon op de redactie is die van onorthodoxe sporten houdt, dan is het de Wonderspons wel. Hij is dan ook de aangewezen persoon om op PGA Tour 2K21 te zetten en een balletje over een grasveld te meppen. En hij is meteen hooked.

Het is geen geheim dat ik inderdaad van ‘rare’ sporten hou. Ik ben verzot op pool en snooker, heb stiekem een zwak voor darten en kan letterlijk uren naar bowls kijken. Met andere woorden: ik ben een tikkie bejaard. Maar is nog één andere sport waar ik dol op ben, en dat is golf. Niet alleen heb ik dat ‘vroegâh’ veel gekeken; ten tijde van EA’s PGA Tour-games - waaronder die van überflappie Tiger Woods - heb ik het ook héél veel gespeeld op consoles, zeker in mijn studententijd (met enige geestverruimende versnaperingen). Ik was dan ook een blij persoon toen 2K aankondigde dat het met een PGA Tour-golfgame zou komen.

golf

Meteen vooropgesteld: als je de The Golf Club 2019 hebt gespeeld, gaat PGA Tour 2K21 heel bekend aanvoelen, aangezien beide games gemaakt zijn door ontwikkelaar HB Studios. Je kan het bedrijf verwijten dat ze weinig nieuwe dingen doen in deze titel, maar wees daar vooral niet rouwig om: The Golf Club was awesome (maar niet zonder gebreken) en deze game is dus nog awesomerder. Dankzij het tweaken van een aantal dingen is dit absoluut de leukste golfgame tot nu toe, voor zowel instappers als puristen.

Voor iedereen

Wat betreft de instappers: PGA Tour 2K21 pakt je bij de hand met een fijne tutorial die je alle ins en outs van de sport leren. Zo wordt verteld welke clubs (dat zijn die stokken) je moet gebruiken, hoe je een bal kan chippen, zodat ‘ie netjes blijft liggen in plaats van doorrollen, of hoe je een lange put kan maken op de green. Zelfs tijdens de eerste rondes van de carrièremodus blijft de game je tips en tricks geven. En mocht je dus een purist zijn: je kan al die hoepla en assists natuurlijk gewoon helemaal uitzetten.

Dat maakt PGA Tour 2K21 dan ook een intuïtieve game om te spelen. Het pick up & play-niveau is hoog. Als je dan de mooie courses doorloopt, is het ook super ontspannend. Maar vergis je niet: zelfs als je een goede score hebt ten opzichte van je tegenspelers, kan je de hele handel nog volkomen verkloten als je op je laatste twee banen zogenoemde bogies mept (een score boven het toegestane aantal slagen). Ik kan verklappen, ik heb mezelf een hoop aantal nieuwe scheldwoorden aangeleerd. En het ding is: het is mijn eigen schuld! En als je je reet brandt, moet je op de blaren zitten.

PGA Power Meter

Wie ben ik en waarom?

Het is in PGA Tour 2K21 de bedoeling dat je een carrière doorloopt om tot de beste golfers ter wereld te behoren. Er is wel een groot gemis, want de game heeft geen verhaalmodus. Dat is wel jammer, aangezien het gevoel van urgentie om verder te komen minder groot is. Toch word je - na de eerste voorrondes - tegenover wereldberoemde spelers gezet die je ‘Rivals’ zijn. En als je die verslaat, krijg je nog meer extra XP, en natuurlijk meer moneys om toffe gear te kopen.

Die gear ziet er niet alleen kek uit (grote namen als Nike, Adidas, Callaway, Wilson zitten in de game); sommige dingen hebben ook invloed op je spel. Met een upgrade voor je driver of een 5 iron krijg je meer kracht of juist meer nauwkeurigheid. Dat ga je ook wel nodig hebben als tijdens je PGA Tour steeds sterkere tegenstanders krijgt die makkelijk vrijwel geen fouten maken.

Gemeenschap

Eén van de unieke features van de game is de mogelijkheid om een Society op te zetten. Hierin creëer je een eigen groep met spelers. Dat kan een open uitnodiging zijn, maar ook een besloten gemeenschap. Wil je de boel opengooien voor iedereen om op je baan te spelen? Prima. Maar heb je liever de crème de la crème van golfers die tegen je spelen, dan verhoog je simpelweg de moeilijkheidsgraad (level en handicap), of je gooit de boel volledig op slot. Voor je Society kan je een toffe naam verzinnen en een logootje maken om het nog nét even persoonlijker te maken. Het is natuurlijk ook gewoon mogelijk om een potje tegen een maatje te spelen zonder die hele gemeenschaphoepla.

PGA Tour 2K21 Avatar

Niet alleen kan je mensen uitnodigen in je speciale clubje op de bestaande banen, ook is er, net als in The Golf Club, de mogelijkheid om je eigen banen te maken. Zelf heb ik daar amper geduld voor, maar de opties die je krijgt zijn dan ook overweldigend. Het toffe is dat je uit templates kan kiezen, zodat je al snel een baan hebt. Bouw bijvoorbeeld vrij rap een woestijnbaan of een vette course in de heuvels. Maar wil je alle vrijheid hebben om een paar kakti… cattissus… katussa… stekelplanten in je bergbaan te mikken: doe je ding. En vervolgens kan je die met de wereld delen en hopen dat ‘ie populair wordt.

PlayStation 3?

Een van grootse minpunten van PGA Tour 2K21 zijn de graphics. De game ziet eruit alsof hij voor de vorige generatie consoles is gemaakt. Dat is geen écht struikelblok omdat het bij dit soort games ook enorm om gameplay gaat. Maar ten tijde van magistrale parels als The Last of Us: Part 2 en Death Stranding vraag ik me wel af waarom je personage, het publiek en zeker ook de achtergronden voor HB Studios zo moeilijk zijn om op te poetsen met de Unity-engine die het gebruikt. En toch: in het begin is het storend, maar naarmate je meer speelt en fanatieker wordt, sta je er eigenlijk niet meer bij stil. Oh… Tot je vriendin (in mijn geval) zegt: je bent weer een oude golfgame aan het spelen? Erhm… nee.

PGA Tour 2K21 Graphics

Maar mensen: dit de beste golfgame op dit moment. Misschien wel ooit. Het is verdomd lastig de controller weg te leggen en ik heb veel toernooien gespeeld tot in de late uurtjes omdat ik baalde dat ik een dikke voorsprong heb weggegeven op een paar laatste holes. PGA Tour 2K21 is heerlijk om te spelen, maar kan een poetsbeurt gebruiken qua looks. En als 2K een beetje kan pushen dat HB Studios ook nog even een verhaal erin mikt (hopelijk met legendarisch spelers van weleer of zelfs een Michael Jordan) dan is dit absolute golfperfectie.

SCORE: 83
PGA Tour 2K21 is absoluut nóg niet perfect, maar wel ontzettend meeslepend. De physics zijn sterk en ondanks een gemis aan een Story Mode, word je nog steeds voldoende getriggerd om te blijven spelen. En als de game straks uitkomt, hoop ik dat jullie je joinen in mijn Society: Wonderspons International.