Patapon 

Patapon 2013-08-20T15:30:48
Nadat ‘de lange’ LocoRoco had verslonden en Cocorecho op de PS3 had overwonnen, was het tijd voor iets nieuws... Gelukkig was daar Patapon en natuurlijk werd Jeroen weer opgetrommeld om de game te reviewen. Het zal jullie ongetwijfeld niet zijn ontgaan, maar Patapon is inderdaad van de makers van LocoRoco, dat heerlijke muzikale platformspelletje dat je bestuurde door de wereld te kantelen (je had dus niet direct controle over de bolletjes die zich op het speelveld bevonden).
Nadat ‘de lange’ LocoRoco had verslonden en Cocorecho op de PS3 had overwonnen, was het tijd voor iets nieuws... Gelukkig was daar Patapon en natuurlijk werd Jeroen weer opgetrommeld om de game te reviewen.

Het zal jullie ongetwijfeld niet zijn ontgaan, maar Patapon is inderdaad van de makers van LocoRoco, dat heerlijke muzikale platformspelletje dat je bestuurde door de wereld te kantelen (je had dus niet direct controle over de bolletjes die zich op het speelveld bevonden).
Hoewel Patapon iets totaal anders is, een ritme/realtime tactics/God-game, heeft het wel enkele overeenkomsten met LocoRoco, zoals het visuele stijltje, de aanstekelijke muziek en het feit dat je niet direct de controle hebt over de figuurtjes op het speelveld.

Tromgeroffel
In Patapon voer jij een klein legertje aan (o.a. boogschutters, ruiters en lansdragers) door op je trom te slaan. De vier actietoetsen van de PSP herbergen allemaal een andere trom en door de juiste combinatie te slaan, zullen je troepen voorwaarts (Pata, Pata, Pata, Pon) trekken, de aanval (Pon, Pon, Pata, Pon) openen of een verdedigende (Chaka, Chaka, Pata, Pon) stelling opwerpen. Later zul je meerdere commando’s ten gehore kunnen brengen.
De grap is dat je troepen niet direct op jouw tromgeroffel reageren. Je zult eerst moeten trommelen, waarna ze op het ritme van de muziek jouw getrommel zullen beantwoorden. Zaak is om dan meteen een nieuwe roffel ten gehore te brengen om zo je combo in stand te houden en je manschappen in extase te brengen. Want als ze die ‘fever’ stand hebben bereikt, zijn ze een stuk sterker en dat maakt een wereld van verschil.

Ontdekken
Patapon is bijzonder lineair, met een vaststaande verhaallijn, maar er is ruimte genoeg om op ontdekkingstocht te gaan. Sterker nog dat is aan te raden. Zo zal de stam bepaalde grondstoffen nodig hebben om nieuwe soldaten tot leven te wekken of nieuwe wapens te fabriceren. Door op jacht te gaan, bezoek je eerder ontdekte gebieden om daar op dieren te jagen die naast voedsel ook grondstoffen in zich herbergen. Dit levert meteen een tactisch element op. Naast het feit dat je goed moet kijken hoe je een bepaald gevecht aangaat (dus welke roffels je ten gehore brengt), moet je ook nagaan welke troepen je meeneemt. Zo kunnen de frontmannen slecht jagen terwijl boogschutters en lansdragers daar weer beter in zijn. Deze wijsheden gelden tevens voor de gevechten die je aan zult gaan. Weet waar de kracht van bepaalde eenheden ligt, dat is de sleutel tot succes en tevens het belangrijkste waar jij als oorlogsgod mee bezig bent. Naast het slaan op de drums natuurlijk. Pata, Pata, Pata, Pon, Pon, Pon, Pata, Pon…

Halen als...
- Je LocoRoco helemaal te gek vond.
- Je op zoek bent naar een elitaire videogame.
- Je nu al verliefd bent op die kleine krijgers.

Conclusie
Patapon is een heerlijk verslavend muzikaal oorlogspelletje. Jammer dat waarschijnlijk niemand dit juweeltje op zal pikken omdat Sony weigert op de grote trom te slaan.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord