Oddworld: Soulstorm Review (PS5) - Oldschool puzzel-platformer in een nieuw jasje

Oddworld: Soulstorm Review (PS5) - Oldschool puzzel-platformer in een nieuw jasje 2021-04-20T09:28:44
’Hello. Hello. Follow me. Okay.’ Het is inmiddels 24 jaar geleden dat die bekende conversatie tussen Abe en de andere Mudokons voor het eerst te horen was in Abe’s Oddysee. Nu is hij terug in een gloednieuw avontuur, dat eigenlijk helemaal niet zo nieuw is.

In 2014 konden we voor het laatst genieten van een Oddworld-game, al was New ‘n’ Tasty een remake van Abe’s Oddysee uit 1997. Soulstorm is dan weer een direct vervolg op New ‘n’ Tasty en dus eigenlijk een remake van Abe’s Exoddus, het tweede deel dat in 1998 uitkwam. Yup, het oorspronkelijke vervolg kwam een klein jaartje na het origineel uit en dat leverde problemen op.

Odd1

Oddworld 1.5

De ontwikkelaars hadden namelijk veel minder tijd dan ze eigenlijk wilden hebben voor een vervolg op Abe’s Oddysee en dus werd Abe’s Exoddus niet helemaal de game die ze voor ogen hadden. Het was een veilig vervolg met weinig vernieuwingen en door de fans werd Abe’s Exoddus zelfs Oddworld 1.5 genoemd. Nu, ruim twintig jaar later, is Oddworld: Soulstorm eindelijk het vervolg op het origineel dat de devs in gedachten hadden, maar is die oldschool gameplay nog wel interessant?

Odd2

We hebben lang moeten wachten op Soulstorm, dat deze maand precies zes jaar geleden werd aangekondigd. De game is dan ook door een relatief klein team gemaakt, dat deze keer lekker zijn tijd heeft genomen voor de game, in tegenstelling tot Abe’s Exoddus. Het resultaat is bijzonder charmant, al is de game - vooral technisch gezien - verre van perfect.

2.9D-perspectief

Laat ik beginnen met het meest indrukwekkende en dat is zonder twijfel de schaal van de game. Niet alleen zijn er maar liefst vijftien levels in allerlei verschillende omgevingen om te ontdekken, maar de levels zelf zijn ook gigantisch. De game is nog steeds een sidescroller, maar er zitten heel veel lagen in de achtergrond, waar je daadwerkelijk naartoe gaat. Er wordt zo gespeeld met diepte dat de ontwikkelaar het een 2.9D-perspectief noemt, aangezien het bíjna 3D is. Echt heel cool gedaan en ongekend in een Oddworld-game.

Odd3

Daarnaast is de wereld van Oddworld en de sfeer die daarin wordt neergezet nog steeds fantastisch. Het is duister en luguber, maar met zo’n dikke knipoog en met zoveel humor dat het grappig wordt. Een soort eigenaardige zwarte humor, die je alleen in Oddworld kunt vinden. Abe is nog steeds de ster van de show, maar ook de andere Mudokons, die eigenlijk een soort Lemmings zijn, zijn met vlagen hilarisch door alle domme shit die ze uithalen en uitkramen. En ja: ook in Soulstorm is het nog steeds de kunst om de soortgenoten van Abe te redden van de Glukkons, die de Mudokons als slaven gebruiken en zelfs als ingrediënt voor voedsel.

Voorkauwen

Dit doe je door de Mudokons door de levels te loodsen via opdrachten, zoals wachten en volgen. De soortgenoten van Abe zijn echter enorm dom en dus moet je alles voorkauwen en hun handje vasthouden, anders gaan ze dood. Abe moet er dus voor zorgen dat alle slechteriken worden ontweken of worden afgemaakt en je moet de weg vrijmaken van obstakels. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het totaal niet.

Odd4

Net als in de originele games ligt de moeilijkheidsgraad van Oddworld: Soulstorm namelijk torenhoog en doodgaan is de normaalste zaak van de wereld. Daarnaast moet je minimaal 80% van de Mudokons in de hele game zien te redden voor het goede einde. Om dat te behalen moet je de levels tot in den treure herstarten, zowel door fouten van jezelf als door foutjes in de game.

Klunzige besturing

Want ondanks dat de game er top uitziet op de PlayStation 5, is Soulstorm technisch verre van perfect en had het spel nog wel wat maandjes gepolijst mogen worden. Er zitten vervelende bugs in de game, waarbij ik bijvoorbeeld steeds op hetzelfde punt door een level heen viel. Pas na het level drie keer opnieuw te hebben gespeeld kon ik er gewoon overheen lopen. Ook heb ik een level opnieuw moeten doen, omdat een knop voor een lift het ineens niet meer deed en ik niet meer verder kon. Daarnaast draait de game in 60fps, maar erg stabiel is die framerate niet, zeker niet wanneer er veel vijanden, Mudokons en explosies in beeld zijn.

Odd5

Dit soort dingen kunnen hopelijk opgelost worden met updates voor de game, maar het meest irritante in Oddworld: Soulstorm is de gruwelijk onhandige besturing van Abe en zijn vrienden. De besturing mag met recht ‘oldschool’ genoemd worden en lijkt haast wel te zijn overgezet uit Abe’s Exoddus uit 1998. Het voelt zo verschrikkelijk rommelig en onhandig, dat dit al snel voor de grootste frustratie zorgt. Vooral in hectische momenten ga je veel te vaak dood door de klunzige besturing, die juist in dit soort platformgames perfect zou moeten zijn.

Lemmings-principe

Dat geldt ook voor de Mudokons die je moet redden. Ze kunnen absoluut niet voor zichzelf denken en dus moet je tot in het belachelijke opdrachten geven om ze veilig door levels te loodsen. Dit is het Lemmings-principe, maar als speler kun je er niks aan doen dat er bijvoorbeeld bij een sprong een aantal de afgrond inspringen, terwijl het overgrote deel het wel haalt. Of dat er eigenlijk altijd wel een Modokon is die niet naar je opdrachten luistert, terwijl de rest dat wel doet. Ik heb mezelf aangeleerd om dan maar iedere input standaard een aantal keer te herhalen, in de hoop dat iedereen de boodschap heeft begrepen.

Odd6

Oddworld: Soulstorm is bij vlagen briljant, vooral op het moment dat de oplossing van een puzzel bij je klikt en je de uitvoering perfect uitvoert. Dan wordt de magie uit de oorspronkelijke games geëvenaard, maar deze momenten worden helaas te vaak afgewisseld met frustratie door de technische problemen en de klunzige besturing. Het is een ouderwetse game in een nieuw jasje, waarbij het uiterlijke vertoon duidelijk meer aandacht heeft gehad dan de daadwerkelijke gameplay en algehele speelbaarheid van de game. Dat is heel jammer, aangezien de Oddworld-wereld en de personages wat mij betreft nog steeds heel veel potentie hebben.

SCORE: 65
Oddworld: Soulstorm is een grote en prachtige puzzel-platformer, die zich afspeelt in een meesterlijke wereld met toffe personages. De game komt helaas niet volledig tot zijn recht door de rommelige gameplay, houterige besturing en de vele technische mankementen.