NFS: Hot Pursuit Remastered Review (PS4) - Onnodig, maar niet ongewild

NFS: Hot Pursuit Remastered Review (PS4) - Onnodig, maar niet ongewild 2020-11-18T11:56:14
Toen Need For Speed: Hot Pursuit Remastered werd aangekondigd, schoten de wenkbrauwen van Florian als een raket omhoog. Zitten we wel te wachten op een remaster van een Need for Speed-game? En waarom is er gekozen voor Hot Pursuit?

Als je het mij vraagt, is er maar één Need For Speed-game die een remaster of zelfs een remake verdient, en dat is Need For Speed: Underground. Dit was wat mij betreft zo goed als de perfecte Need For Speed-game, maar EA denkt daar heel anders over. Volgens EA en ontwikkelaar Stellar Entertainment is het juist Hot Pursuit uit 2010 dat de beste optie is voor een remaster.

NFS1

Adrenaline

Hot Pursuit werd immers geroemd om zijn eenvoudigheid. Zo zit er bijvoorbeeld helemaal geen ongemakkelijk verhaal in de game, dat in deze tijd helemaal tenenkrommend zou zijn. Het gaat in Hot Pursuit puur om de gameplay en die zou ook nu nog relevant zijn. Daar ben ik het inmiddels volmondig mee eens!

NFS2

Het draait in Hot Pursuit namelijk volledig om het eeuwige kat-en-muis-spelletje tussen racers en de politie en de adrenaline gevulde achtervolgingen. Het is een oeroud principe dat eeuwig leuk blijft. Iedereen die racen vet vindt fantaseert over het schijt hebben aan de politie en het vol gas geven wanneer de zwaailampen aan gaan. En dan heb je ook nog eens de beschikking over een aantal vette wapens, zoals een EMP en spijkermatten, om het de politie zo lastig mogelijk te maken.

Het toffe is dat je in Hot Pursuit ook in de huid van de politie kruipt en probeert de racers met behulp van wapens zo snel mogelijk te laten stoppen. Naast het proberen weg te komen voor de politie is het ook erg leuk om juist met alle macht de racers het zo lastig mogelijk te maken en vooral in multiplayer is het ontzettend vermakelijk en spectaculair om dit gevecht aan te gaan. In de basis is het idee van NFS: Hot Pursuit Remastered dan ook nog steeds relevant.

Oldschool

In de uitwerking merk je echter dat we hier toch echt te maken hebben met een game van tien jaar oud. De game mag grafisch dan een poetsbeurt hebben gehad, maar dat wil niet zeggen dat alles met z’n tijd is meegegaan. Het is grappig om te merken hoe ver we de afgelopen tien jaar zijn gekomen als het gaat om de physics en besturing, zelfs in een arcadegame als dit. Vanaf de eerste seconde voelt het oldschool en simplistisch. Wat tweaks aan de besturing waren zeker op z’n plaats geweest.

NFS3

Maar ook de omgevingen zijn naar de huidige standaard dodelijk saai en het details van de auto’s is een behoorlijke stap terug vergeleken met wat we inmiddels gewend zijn. Ken je die uitspraak over het oppoetsen van een drol? Dat is erg overdreven, maar dit is wel een beetje het principe waar ik aan moest denken tijdens het spelen. De gameplay mag dan nog altijd relevant zijn, maar de aankleding is behoorlijk verouderd, zelfs met een nieuw laagje verf.

Deze remaster van Need For Speed: Hot Pursuit is dan ook behoorlijk onnodig. Ik heb leuke herinneringen aan het origineel, maar tien jaar later voegt het maar weinig toe. Dit soort games zijn in je gedachten vaak veel beter dan ze in werkelijkheid zijn en het is gevaarlijk om ze jaren later weer eens aan te zetten. Dat wil niet zeggen dat deze remaster ongewild is!

Multiplayer

De basis van het eeuwig leuke kat-en-muis-spelletje wordt namelijk nog steeds versterkt door twee elementen, die ook nu nog erg goed werken: multiplayer en Autolog. Vooral in de multiplayer is het nog steeds fantastisch om het tegen de politie of racers op te nemen, aangezien je dan geen last hebt van de ouderwets aanvoelende kunstmatige intelligentie. Door de chaos let je ook veel minder op de omgevingen waarin je rijdt.

NFS4

Daarnaast is Autolog weer gereanimeerd en werkt het nog steeds zo goed dat ik hoop dat het systeem weer gebruikt gaat worden in toekomstige NFS-games. Je wordt constant op de hoogte gehouden over wat je vrienden doen, update je eigen Speedwall door alle events die je haalt, en kunt heel gemakkelijk vrienden uitdagen of proberen hun tijden te verbeteren. Met een paar vrienden die de game ook spelen word je zo ontzettend verleid om door te spelen. Die verslaving voelde ik tien jaar geleden al in het origineel en nu opnieuw in de remaster.

SCORE: 70
Je mist niets bijzonders als je NFS: Hot Pursuit zou overslaan, maar als je extreem warme gevoelens hebt voor het origineel uit 2010 en maar geen genoeg kan krijgen van het kat-en-muis-spelletje tussen de politie en racers, is de game vooral in de multiplayer nog steeds de shit.