New Pokémon Snap review (Switch) – Eén met de natuur

New Pokémon Snap review (Switch) – Eén met de natuur 2021-05-04T16:53:44
Jacco speelt Pokémon voor de beestjes zelf: hoe ze zich gedragen, de avonturen die je ermee beleeft en hoe aaibaar of bruut ze zijn. Daarom voelde hij zich tijdens New Pokémon Snap als een Magikarp in het water.

Ik ga eerlijk met je zijn: ik heb geen nostalgische gevoelens voor Pokémon Snap op de Nintendo 64. Dat heeft verschillende redenen, maar voornamelijk omdat mijn prioriteiten anno 2000 lagen bij niet in m’n broek proberen te plassen. Dat maakt New Pokémon Snap – ondanks dat ik het eerste deel later alsnog gespeeld heb – een hele frisse ervaring. Sterker nog: het omvat éxact de magie van deze franchise.

Pokémon Snap

Pure ervaring

Het concept van de game is na al die jaren min of meer hetzelfde gebleven: je stapt in een karretje dat je à la de Droomvlucht-attractie door een natuurgebied van pokémon leidt, die je vervolgens zo goed mogelijk probeert te fotograferen. Dat is zo puur als het klinkt: je observeert de beestjes in hun natuurlijke omgeving, ditmaal zonder gillend achter ze aan te rennen met een Pokéball om ze te vangen.

Hoewel ik eigenlijk iedere seconde van New Pokémon Snap uit de futuristische NEO-ONE wil stappen om elk beest te knuffelen en aaien, is die verbintenis met de natuur al meer dan genoeg. Net als het eerste deel zie je eindelijk nuances die normaliter kort beschreven staan in de Pokédex. Dat maakt uitvinden welke mogelijkheden je inzet om de aandacht van pokémon te trekken ontzettend logisch. Natúúrlijk dansen Bellosom op je muziekdeuntje, uiteraard zit een kristal vretende Sableye niet te wachten op je zachte Fluffruit (lees: appel) en die Sharpedo wil je levend opeten als je hem stoort - ik schrok zo hard dat ik bijna m’n Switch liet vallen.

Wellicht dat mensen die niets met Pokémon hebben minder vatbaar zijn voor de schattigheid en bruutheid van de zakmonsters, maar je moet de immersie op z’n minst kunnen waarderen. De nieuwe Lental-regio biedt namelijk een divers aanbod aan flora en fauna, waaronder prachtige onderwaterwerelden, een dichtbegroeide jungle en een onheilspellend vulkaangebied. Elk level is gevuld met meer pokémon dan je de eerste keer kunt fotograferen, wat het geheel een dynamisch en overweldigend gevoel geeft. Het enige waar ik me echt aan stoor, zijn de N64-achtige textures die je in enkele levels vindt. Mede doordat de prachtige omgevingen soms problemen opleveren voor de framerate, is New Pokémon Snap grafisch zeker niet perfect.

Leafeon

Bezige Bidoof

Erg tof is hoe de levels en pokémon met je meegroeien. Hoe vaker je een gebied bezoekt, hoe meer de aanwezige pokémon aan je gewend raken, en hoe meer je zogenaamde Research Level groeit. Bij elk level dat je stijgt kun je weer wat nieuws verwachten: nieuwe gedragspatronen, pokémon die zich eerder niet lieten zien, nachtversies van levels en zelfs meerdere routes. Soms trapt New Pokémon Snap expres een beetje op de rem om je alle mogelijke routes en versies te laten verkennen, wat het tempo wat naar beneden brengt. Anderzijds zorgt die variatie er voor dat terugkeren naar elk gebied een stuk boeiender is. Opeens komt ’s nachts die Sandygast tevoorschijn of ligt Bidoof trots te slapen in z’n woning, waar hij eerder nog druk mee bezig was. Prachtig.

Je móet ook nauwlettend in de gaten houden wat elke pokémon doet, want het Photodex-systeem is iets veranderd. Om het mysterieuze Illumina-fenomeen te onderzoeken – waarbij pokémon beginnen te gloeien – vraagt Professor Mirror of je maar liefst vier verschillende soorten plaatjes van elke pokémon kunt schieten. Elke ‘situatie’ heeft een score van vier sterren; een slapende Snorlax op de foto krijgen is eenvoudiger dan eentje die in beweging is. Het ontdekken van elke situatie is een fantastisch extra spelelement, waarbij je de geheimen van elk level langzaam ontrafelt. Vermijd daarom de hints en goedbedoelde adviezen op het internet: ze zelf ontdekken is het allerleukst.

Pika

Meningsverschillen

Elke individuele foto wordt wel nog steeds beoordeeld op categorieën als Size, Pose, Placement en meer, en dat werkt over het algemeen vrij goed. Het is tof om te zien dat de game eindelijk herkent dat je een stel vluchtende Kecleon samen op de foto wilt zetten, in plaats van op eentje in te zoomen. Toch registreert het systeem niet alles perfect: zeker niet altijd levert de ‘mooiere’ foto meer punten op, en geeft de game teveel de voorkeur aan dingen als grootte en plaatsing. Een Liepard in de linkeronderhoek met een fantastisch uitzicht scoort bijvoorbeeld minder punten dan eentje van dichtbij.

Het is echter geen gigantisch probleem en gelukkig heb je genoeg opties om de foto’s die je mooi vindt ergens te bewaren. Sowieso zijn er anno 2021 veel opties om je foto’s mooier te maken, zoals de Re-Snap-functie om de plaatsing en afstand aan te passen en een hoop kekke filters en stickers om likes te scoren op het interne Poké-netwerk. Zure mannen als mijn collega Cody moeten daar niks van hebben, maar ergens is het vlijend om honderd likes te krijgen op een oprecht mooie foto. Laat staan de belachelijk grappige plaatjes en memes die nu op social media opduiken.

Snap

Maar zoals gezegd draait New Pokémon volledig om die pure ervaring. Lekker je camerarol leegschieten om dat ene perfecte plaatje vast te leggen en het gevoel hebben dat je écht in de Pokémon-wereld aanwezig bent. Ondanks dat de game niet perfect is, is het héél fijn om zo’n titel te kunnen spelen.

SCORE: 82
New Pokémon Snap is een plaatje. Inconsistente beoordelingen, een soms wat laag tempo en wat grafische smetjes weerhouden het ervan de perfecte Pokémon-safari-simulator te zijn, maar iedereen met een liefde voor de beestjes gaat een geweldige tijd hebben.