Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst - Review

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst - Review 2014-02-12T19:43:38
Zij die het niet volgen, vinden het geen reet aan. Zij die al jaren de serie en de manga van Naruto volgen, kopen standaard elk nieuw deel. Roy hoort bij die laatste groep, dus is hij de aangewezen persoon voor de Review van Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst.

Het leven is mooi! Eerst mag ik, als Naruto fan, een artikel schrijven over waarom Naruto zo populair is. En nu krijg ik een review copy thuisgestuurd van Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst. Een titel die trouwens precies doet wat de serie ook doet om populair te zijn onder de fans. Ik hoor jullie al denken: "Wat zorgt dan voor de populariteit van die game?" Weet je wat, dat zal ik eens haarfijn uitleggen met behulp van de volgende tussenkopjes.

Het verhaal

Ik begin maar even met een kleine Spoiler Warning voor de mensen die niet de manga van Naruto lezen. Waar de anime precies is gebleven, weet ook niemand meer door al die filler episodes. Enfin, dit derde deel in de Ultimate Ninja reeks vindt plaats direct nadat Pain heel Konoha met de grond gelijk heeft gemaakt. Het dorpje staat nu in de stijgers en werkt een beetje als Mission Hub. De meeste missies begin je van hieruit. Daarnaast kan je er verschillende winkeltjes vinden om dingen te kopen waar je in principe vrij weinig aan hebt, maar daarover later meer.

Je volgt het verhaal na de Pain arc op de voet, en dat is cool, want daaronder valt ook de ‘Fourth Great Shinobi War’. Dat betekent dus dat er fucking veel nieuwe characters te vinden zijn in deze titel! Ik moet wel zeggen dat voor de mensen die helemaal bij zijn met het verhaal, het soms aardig vervelend kan worden om door de vele cutscenes te zitten. Je kan ze ook skippen, maar als je dat niet doet, heb je zeker 8 uur langer 'plezier' van de game...

Het klinkt misschien oneerlijk, maar dat het verhaal zo uitgebreid verteld wordt is tegelijkertijd erg tof en immens vervelend. Ik ga er even vanuit dat mensen die niks met Naruto hebben, deze game niet gaan spelen. En als ze dat wel doen, missen ze ongeveer 1200 uur aan info van wat zich vóór de Pain arc heeft afgespeeld. De rest kent het verhaal en hoeft dit vast niet nogmaals, in een ander grafisch stijltje, allemaal opnieuw te horen. Ik heb er dan ook vrij snel voor gekozen om de tussenfilmpjes te skippen en door te gaan met de vaak epische gevechten. Hoppa! Bruggetje!

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst

Epische gevechten

Het woord episch wordt vaak te pas en te onpas gebruikt, maar de gevechten in Full Burst zijn écht episch. Vooral de story mode zorgt voor de meest toffe momenten ooit. Je hebt namelijk niet geleefd als je nooit een op een tegenover een enorme duivelse vos met 9 staarten heb gestaan. Veel van de meest epische momenten maken gebruik van quicktime events, maar dat heeft een klein nadeel. Je moet namelijk behoorlijk focussen op de knoppencombinaties en daardoor mis je wat van de spectaculaire actie op je beeldscherm. Je wil de combinaties wel goed doen, want daardoor verdien je punten en daarmee kan je weer wat extra beeldmateriaal vrijspelen.

In de story mode speel je praktisch ieder gevecht na uit de serie/manga en dat is de droom van iedere fan. Kakashi tegen een revived Zabuza en Haku? Check! Killer Bee tegen Naruto? Check! Guy tegen Kisame? Checkerdecheck baby! Nu moet ik er wel bij zeggen dat de gevechten niet bijzonder moeilijk zijn, tenzij je in de nieuwe ‘mob fights’ terecht komt. Daarbij moet je het tegen meerdere vijanden tegelijk opnemen. Deze battles vond ik vaak te chaotisch. Zelfs het halfbakken lock-on systeem helpt je niet uit de brand. Uiteindelijk komt het dan vaak neer op het spammen van jutsu's en hopen dat je niet geraakt wordt.

Collectables

Full Burst gaat compleet over de rooie met collectables. Er valt zoveel vrij te spelen dat het eigenlijk alle waarde verliest als je weer 12 dingen heb ge-unlocked na een gevecht van 34 seconden. Titels, ninja kaarten, blauwdrukken voor items, nieuwe characters, nieuwe outfits voor characters, muziek, het houdt maar niet op. Ik heb daadwerkelijk meegemaakt dat ik langer bezig was met het wegdrukken van berichten van wat ik unlocked had, dan met het gevecht ervoor. Het enige wat iedereen echt wil, is alle personages unlocken. In totaal zijn er 88 vechtjassen en –jassinnen te unlocken, inclusief 7 support-only characters. Ga er wel vanuit dat er 3 verschillende Naruto’s en Sasuke’s tussenzitten.

Er is nu ook een nieuw systeem voor de items die je tijdens gevechten in kunt zetten. Die item sets bestaan uit 2 opstellingen; Legendary en Hero items. Deze speel je vrij door in de campaign bepaalde keuzes te maken om het moeilijke pad te bewandelen (legendary) of het makkelijkere pad (hero). Maar eerlijk gezegd heb ik persoonlijk de items in Ultimate Ninja Storm games altijd onnodig gevonden, al zal er vast iemand zijn die dit next-level speelt en het volledig oneens is met me.

Multiplayer en meer

De story mode heb je in 7 à 8 uur doorlopen als je de cutscenes skipt, anders ben je 2 keer zo lang bezig. Als je klaar bent met de story mode zijn er nog wat extra sidequests te doen waarmee je weer wat onbenulligs kan unlocken, maar uiteindelijk ben je daar ook wel snel klaar mee. Dan is het tijd voor de challenge missies, die vooral op hoger niveau voor een uitdaging zullen zorgen. En jawel, ook daar VALT ER WEER WAT TE VERDIENEN! Themes voor je console en zulks. Uiteindelijk zal je toch doen wat iedereen doet bij fighting games...

Multiplayer spelen als een gek! Want het leukste aan fighters / brawlers is het afmaken van je vrienden en ze daarna uitlachen. Dit kan natuurlijk ook online, maar het is altijd leuker om het verdriet van je vrienden daadwerkelijk te kunnen zien. Het nadeel aan Full Burst, en aan al zijn voorgangers, is dat de balans tussen characters wel ver te zoeken is. Vooral in hun ‘awakening state’ zijn sommige personages vele malen sterker dan anderen. Zo verandert Killer Bee bijvoorbeeld in een enorme octopus, terwijl kid Kakashi wat bliksem om zijn kunai krijgt. Daarom is de fighter vooral ‘leuk’, en zal het nooit een kans maken om meer te worden dan dat. Geen pro-scene voor Naruto!

SCORE: 77
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst is een feest voor de fans. De actie ziet er heel erg goed uit, maar is tegelijkertijd laagdrempelig, op een paar diepere tactieken daargelaten. De balans is ver te zoeken, en sommige gevechten zijn pure chaos. Toch is Full Burst een genot om te spelen, tenzij je niet weet wat ‘een Naruto’ is, dan is dit vast niet jouw kopje groene thee.