Microsoft Flight Simulator review – Flightsim van wereldklasse 

Microsoft Flight Simulator review – Flightsim van wereldklasse 2020-08-21T12:31:03
Microsoft Flight Simulator heeft qua schaal misschien wel de meest ambitieuze spelwereld die Floris ooit gezien heeft. Dankzij satellietdata, fotogrammetrie en luchtfoto’s is elke vierkante meter van de hele wereld nagemaakt en dankzij de tientallen realistische vliegtuigen kun je iedere plek ter wereld aandoen.

Het eerste wat de meeste spelers in Microsoft Flight Simulator gaan doen, is hun eigen huis opzoeken en overvliegen. Als je dit doet, wordt gelijk de beperking van de spelwereld duidelijk: slechts een handjevol steden zijn echt accuraat weergegeven. In Manhattan of Las Vegas zijn de kleinste details nagemaakt aan de hand van fotogrammetrie, maar in de rest van de wereld klopt alleen de hoogte, positie en omvang van de gebouwen. Hoe ze eruitzien wordt door een AI losjes gebaseerd op de gemiddelde architectuur in een regio.

Dat betekent dat jouw huis waarschijnlijk een doos is met misschien de juiste kleur steen, maar het is geen exacte replica zoals je die op Google Maps ziet. Er zijn overigens wel meer plekken die er op zijn zachtst gezegd bijzonder uitzien. Zo is Buckingham Palace omgetoverd in een kantoorgebouw en is het hoogste standbeeld ter wereld met de grond gelijk gemaakt. Al deze foutjes zijn natuurlijk grappig, maar voor de gameplay maakt het uiteindelijk weinig uit. De kwaliteit van de spelwereld is meer dan genoeg om met Visual Flight Rules (VFR) te vliegen en rivieren, steden en wegen als referentiepunt te gebruiken.

 

INOP

Het in kaart brengen en modelleren van letterlijk de hele wereld zal ongetwijfeld een flinke duit hebben gekost. Om dat enigszins te compenseren is de game in drie edities verkrijgbaar: Standard, Deluxe en Premium. Het enige verschil tussen deze drie versies is de prijs en de hoeveelheid vliegtuigen en vliegvelden. De Standard-editie kost zeventig euro, de Deluxe-editie kost negentig euro en de Premium-editie maar liefst honderdtwintig euro.

De standaardversie van de game bevat twintig vliegtuigen, grotendeels ultralight vliegtuigen en vliegtuigen met een enkele motor, zoals de immers populaire Cessna 172. Als je upgrade naar de Deluxe-versie krijg je er vijf bij, met de upgrade naar Premium nog eens vijf. In totaal zijn er bij lancering dus dertig vliegtuigen beschikbaar, mits je bereid bent om die honderdtwintig euro neer te tellen voor de Premium-versie van FS2020.

Onder deze dertig vliegtuigen zitten maar drie passagiersvliegtuigen: de Airbus A320neo, de Boeing 747-8 Intercontinental en de Boeing 787-10 Dreamliner. Die eerste twee zitten in de standaardversie, maar voor de Dreamliner moet je upgraden naar de Premium-uitvoering van de game. Het gebrek aan meer passagiersvliegtuigen, waaronder de verschillende varianten van de Boeing 737, is een teleurstelling voor serieuze simmers. Bovendien zijn veel knoppen in de cockpit van de reeds aanwezige passagiersvliegtuigen niet te gebruiken: als je de muis er overheen houdt krijg je alleen de tekst ‘INOP.’ (inoperable) te lezen.

Gelukkig werken bij de lichtere vliegtuigen (bijna) alle knoppen en avionics wel gewoon. De cockpits zijn nog niet op het niveau van een studiemodel dat je kan gebruiken om je voor te bereiden op het echte werk, maar voor de meeste spelers is dat geen bezwaar. Daar komt bij dat het vluchtmodel ongekend realistisch is. De wind heeft volgens de ontwikkelaar extreem complexe interacties met het terrein en het vliegtuig. Waar FSX bijvoorbeeld één meetpunt had om het effect van de wind te berekenen, hebben de vliegtuigen in FS2020 er wel duizend. Dat maakt landen in crosswind of dichtbij bergwanden bijzonder uitdagend én realistisch. 

Tegenover de ietwat teleurstellende hoeveelheid vliegtuigen en accurate vliegvelden (Schiphol zit bijvoorbeeld alleen in de Deluxe- of Premium-versie), staat een ongekende hoeveelheid potentieel dat Microsoft Flight Simulator heeft als platform. De insteek van ontwikkelaar Asobo is dan ook niet dat je genoegen hoeft te nemen met het huidige aanbod van materieel en vliegvelden.

 

Community

Andere flightsims hebben namelijk een gigantische community van ontwikkelaars die extreem accurate modellen maken van vliegtuigen, vliegvelden en hele delen van de wereld. Deze uitbreidingen kosten gerust evenveel als de game zelf, maar zijn wel van zulke hoge kwaliteit dat echte piloten ze gebruiken om ermee te trainen.

Waar je bij Prepar3d of X-Plane 11 zelf de mods moet installeren, is dit proces bij FS2020 een stuk soepeler gemaakt dankzij een in-game markplaats. Hier kun je direct nieuwe vliegtuigen en vliegvelden kopen. Asobo en Microsoft hebben enkele weken voor de release een Software Development Kit (SDK) beschikbaar gesteld aan ontwikkelaars, waardoor je nu al een handjevol vliegtuigen kunt kopen op deze marktplaats.

 

Bovendien snappen de ontwikkelaars dondersgoed dat Microsoft Flight Simulator staat of valt met de steun van hardcore simmers. Veel van de functies die simmers verwachten verschijnen pas in de komende maanden en jaren, terwijl anderen al wel in de game zitten. Het platform VATSIM, waarbij je middels een extra programma in contact komt met virtuele luchtverkeersleiders over de hele wereld, heeft bijvoorbeeld vanaf dag één ondersteuning voor FS2020.

 

Koop maar een nieuwe schijf (en videokaart)

Het simuleren van de hele wereld heeft helaas wel wat technische haken en ogen. Dat begint bij de omvang van de installatie en de hoeveelheid data die je moet downloaden. De launcher van de game is aanvankelijk slechts 1GB, maar voordat je het luchtruim kiest moet je eerst 100GB downloaden via die launcher. Vanaf dat punt neemt de omvang alleen maar toe, want elk vliegtuig dat je koopt en elke stad die je aandoet wordt op je schijf opgeslagen. Veteranen van het flightsimgenre weten dat de installatiegrootte zo makkelijk op kan lopen naar 1TB, zeker naarmate er meer en meer gedetailleerde vliegtuigen en vliegvelden uitkomen.

 

De term fotorealistisch wordt te pas en te onpas gebruikt om games te beschrijven, maar bij Microsoft Flight Simulator is die term absoluut van toepassing. Met name op kruishoogte moet je hele goede ogen hebben om het landschap onder je te onderscheiden van echt. Voor al dit fotorealisme moet je wel flink wat paardenkrachten beschikbaar hebben. Op de allerhoogste instellingen heb je minstens een GTX 2080 nodig om redelijke framerates neer te zetten. Dat betekent overigens niet dat FS2020 is voorbehouden voor mensen met een supercomputer: door de instellingen wat omlaag te zetten kun je zelfs met budget-pc’s de game heel redelijk spelen.

Schitteren door afwezigheid

Het feit dat letterlijk heel de wereld te bezoeken is zou van FS2020 de perfecte flightsim moeten maken, maar toch zijn er wat minpuntjes die daaraan afdoen. Zo staan helikopters wel op de roadmap voor over twee of drie maanden, maar moet je vooralsnog genoegen nemen met vliegtuigen. Op die roadmap staan overigens ook zweefvliegtuigen, shared cockpit en ondersteuning voor virtual reality, maar al deze functies zitten dus pas over een paar maanden in de game.

Met name het gebrek aan VR is pijnlijk, maar nog ergerlijker is dat aanvankelijk alleen de HP Reverb G2 wordt ondersteund. Deze headset is gemaakt door Microsoft, Valve en HP, dus de exclusiviteit is logisch, maar wel bijzonder irritant. Ondersteuning voor andere headsets volgt later - mogelijk pas volgend jaar.

De functies die er wel inzitten werken overigens ook niet vlekkeloos. Met name multiplayer is op het moment erg wispelturig. Zo nu en dan verdwijnen andere spelers terwijl je recht naast ze vliegt, of wordt je voor een paar seconden uit de sessie gegooid. In het ergste geval wordt je terug naar het hoofdmenu gebracht, waar je vervolgens kan genieten van laadtijden die in het PlayStation-tijdperk thuishoren. Als je Microsoft Flight Simulator opstart ben je namelijk vijf tot acht minuten verder voor je in een vliegtuig zit.

Als de game eenmaal is ingeladen zijn deze gebreken gelukkig snel vergeten. De mogelijkheid om elk natuurgebied, elk monument, elk wereldwonder en ieder andere denkbare plek ter wereld aan te doen met het detail dat Microsoft Flight Simulator kent, is ongelooflijk vet. Deze game biedt een ervaring die je in geen enkel ander spel kunt vinden, laat staan met een vluchtmodel dat zo goed is.

Conclusie 

SCORE: 92
De laadtijden en ontbrekende functies zijn kleine smetjes op wat anderszins een perfecte flightsim is. De basis van Microsoft Flight Simulator is nu al zo sterk, dat je makkelijk honderden uren kan steken in het meester worden van elk vliegtuig. De echte hardcore simmers die al honderden euro’s en duizenden uren in X-Plane 11 of Prepar3d hebben zitten hoeven voorlopig nog niet te wisselen, maar binnen een jaar wordt Microsoft Flight Simulator voor hen ook moeilijk te weerstaan.
De laadtijden en ontbrekende functies zijn kleine smetjes op wat anderszins een perfecte flightsim is. De basis van Microsoft Flight Simulator is nu al zo sterk, dat je makkelijk honderden uren kan steken in het meester worden van elk vliegtuig. De echte hardcore simmers die al honderden euro’s en duizenden uren in X-Plane 11 of Prepar3d hebben zitten hoeven voorlopig nog niet te wisselen, maar binnen een jaar wordt Microsoft Flight Simulator voor hen ook moeilijk te weerstaan.

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord