Metroid Prime Trilogy 

Metroid Prime Trilogy 2012-09-17T13:14:55
Er verschijnen dit jaar nogal wat remakes van Cube-spellen voor de Wii. Vaak is er in die remakes buiten de besturing maar weinig veranderd, dus vinden we het zonde om er veel aandacht aan te besteden. In het geval van Metroid Prime Trilogy leek die aandacht ons echter meer dan gerechtvaardigd. Jurjen vertelt waarom.

Het is alweer zeven jaar geleden dat de eerste Metroid Prime uitkwam. Toch kan ik me de eerste stappen op dat verlaten ogende ruimtefregat nog als de dag van gisteren herinneren. Dat komt deels door de indruk die het spel op me maakte, maar vooral omdat ik ‘m gisteren nog gewoon een keertje gespeeld heb.
Ik moet zeggen, het spel heeft de tand des tijds goed doorstaan. Metroid Prime was zeven jaar geleden goed voor een overweldigende ervaring, en dat geldt vandaag de dag nog steeds. Al is de verrassende schoonheid van nieuwe gebieden en omgevingselementen natuurlijk wat minder verrassend als je de game al eens eerder hebt gespeeld.

Stukje beter
Helemaal nieuw in Metroid Prime is de besturing met de Wii-controller, en daar wordt de game ook echt een stukje beter van. Je beweegt Samus met de richtingsstick van de Nunchuk, en moet de Wii-afstandsbediening op beeld richten om haar armkanon te bewegen. Het voelt natuurlijker, echter, en het werkt ook veel sneller en doeltreffender dan het richten met een tweede pookje.
Deze informatie zal voor de Prime-fans overigens niet nieuw zijn, aangezien de Wii-besturing zich in Metroid Prime 3 al had bewezen. Wie het niet gelooft kan het zelf gaan checken, want Metroid Prime 3 staat ook op het schijfje.
En Metroid Prime 2 is eveneens van de partij, inclusief diezelfde fijne besturing.
Anders zou deze uitgave de naam Trilogy natuurlijk niet verdienen!

Boekje
Door gewoon alle drie Metroids op een enkel, dual layered schijfje te gooien, maakt Nintendo de losse releases van de remakes van Pikmin 1 en 2 ook meteen weer een beetje goed. Op deze manier ontstaat veel minder de schijn van uitmelkerij, en veel meer de indruk dat ze de fans wat moois willen geven.
Die indruk wordt versterkt door het feit dat het schijfje vergezeld gaat van een wat dikkere hoes en een boekje met artwork en het verhaal van de trilogie. Nou stelt dat boekje eigenlijk niet zoveel voor, maar het is toch altijd leuk als zoiets erbij zit.
Maar leuker nog is het feit dat er zelfs nog een beetje aan de graphics van Prime één en twee is gesleuteld.

Subtiele bewerkingen
Verwacht nou niet dat het spel er compleet anders uitziet, want het betreft slechts subtiele bewerkingen. Sommige wat al te grove texturen zijn bijvoorbeeld door materiaal van hogere resolutie vervangen, en die fraaie ‘Blooming’-lichteffecten uit deel 3 zijn nu ook in de eerste twee delen gestopt.
Verder zijn de laadtijden op sommige plaatsen verkort, wat betekent dat je in Prime 1 en 2 minder lang voor een deur hoeft te wachten voordat deze opengaat (al duurt het soms nog steeds wel even) en er is een soort achievement-systeem toegevoegd om muziek en artwork vrij te spelen.
Dat was het wel zo’n beetje, wat nieuwigheidjes betreft. Voor de rest is alles bij het oude gebleven.
En dat is helemaal niet erg, want dat oude voelt in dit geval verrassend fris.

Conclusie
Als je de originelen al met veel plezier hebt gespeeld, is Metroid Prime Trilogy een mooie kans de serie nog eens door te spelen. En voor wie nog niet bekend is met de Prime-serie is dit dé kans om deze meesterlijke trilogie op de best mogelijke manier te beleven!

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord