Mario & Luigi: Dream Team Bros. - Review  

Mario & Luigi: Dream Team Bros. - Review 2013-08-14T09:53:50
Volgens Nintendo leven we in het jaar van Luigi. Maar ze hadden het net zo goed het jaar van Mario kunnen noemen. Of het jaar van al hun ouwe shit. Jurjen ging op zoek naar werkelijke vernieuwing in Mario & Luigi, en kwam bedrogen uit.

Dit is een verkorte versie van de review die je in PU08 (de 20 jaar Collector’s Edition) kunt vinden.

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Tijdens de E3 kreeg Miyamoto de vraag weer eens voor zijn voeten geworpen. Waarom Nintendo niet wat vaker met nieuwe IP’s (zeg maar: nieuwe series) en personages komt. Miyamoto gaf het antwoord wat hij altijd gaf, misschien iets stekeliger dit keer.
“Veel mensen nemen een oud spel, stoppen er een nieuw personage in, en noemen dat een nieuwe IP. Maar zo’n spel is nog steeds oud, en de ervaring is nog steeds oud. Wij doen het andersom. Wij kijken eerst welke nieuwe spelervaring we willen maken, en vervolgens kijken we welke IP erbij past.”
Laten we deze woorden eens in ons achterhoofd houden, terwijl we op zoek gaan naar vernieuwing in Nintendo’s nieuwste spel - met twee van de oudste spelpersonages ooit.

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Verhaal & personages

Mario en Luigi belanden in een geheel nieuwe wereld, het vakantie-eilandachtige Pi’illo Island, met nooit eerder geziene gebieden als Somnom Woods, Mushrise Park en Dream’s Deep, waar je vijanden treft met namen als Dromba, Storch en Bloatula.
De broers raken betrokken bij een oude strijd tussen Dreambert, prins van de Pi’illos, en de vleermuiskoning Antasma.
Maar voordat je denkt dat we hier met de meest vernieuwende Mario ooit te maken hebben: er zijn ook Toads. En Yoshi’s. Bowser is weer een tegenstander. En er is ene Peach, die zich ditmaal niet één maar meerdere keren op de meest debiele manieren laat ontvoeren. Alsof ze het erom doet. Princess? Drama Queen!

Vernieuwend? Niet echt.

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Gameplay

In de kern is dit een RPG met veel actie-elementen. Je moet weer met de juiste timing op de knoppen drukken om vijanden tijdens turn-based battles extra schade toe te brengen. Je moet weer in level stijgen. Badges verzamelen om tijdens gevechten ondersteunende effecten te kunnen activeren. Attack Pieces verzamelen om nieuwe samenwerkende aanvallen aan het repertoire van de broeders toe te voegen. Allemaal ouwe shit, al werkt de toevoeging van bonussen voor bepaalde achievements erg stimulerend.
Gloednieuw is de mogelijkheid om enorme aantallen Dreamy Luigi’s te verzamelen en daarmee je vijanden op ludieke manieren flinke schade toe te brengen. Ook nieuw: de Luiginary Works in de droomwereld, die bijvoorbeeld inhouden dat je de slapende Luigi op het onderste scherm laat niezen om platformen naar de voorgrond te blazen. Je kunt ook aan Luigi’s snor trekken om Mario met een gedroomde snor naar een hoger platform te lanceren. Dit zijn summiere voorbeelden van een hele reeks vrij unieke mogelijkheden, die je anders dan gebruikelijk naar omgevingen laten kijken. Verfrissend en leuk.

Vernieuwend? Een beetje.

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

Ervaring

Damn, wat een geweldig spel is dit. Een genot om te spelen. Om gelukkig van te worden. Maar waar komt dat door? Niet door de vernieuwing, klaarblijkelijk.
Het zit ‘m in het hoge tempo waarin de fantasievolle situaties elkaar afwisselen. Het ene moment gniffel je om een grapje over een naakte vriend, het volgende puzzel je in een 3D-wereld met Seesaw Mushrooms, vervolgens ga je een stukje 2D-platformen. Tussendoor speelde je nog een quizje, behendigheidsspelletje of een reuzengevecht dat verlangt dat je je 3DS verticaal vasthoudt en met een Godzilla-formaat Luigi op een robot springt.
Het beste van dit spel is dat het bijna constant voorziet in verrassende situaties en daaruit voortvloeiende, interessante keuzemomenten. Wat is dit nu weer? Wat moet je doen? Kan het ook anders? Saai wordt het nooit.

Vernieuwend? Geen idee. Maar wat maakt het ook uit!

Conclusie 

SCORE: 94
Oude en nieuwe elementen worden in dit draagbare meesterwerk dusdanig door elkaar gehusseld dat je spelershart constant wordt beroerd door verrassende situaties, leuke uitdagingen en interessante keuzes. Zaken die misschien wel belangrijker dan vernieuwing zijn.
Oude en nieuwe elementen worden in dit draagbare meesterwerk dusdanig door elkaar gehusseld dat je spelershart constant wordt beroerd door verrassende situaties, leuke uitdagingen en interessante keuzes. Zaken die misschien wel belangrijker dan vernieuwing zijn.

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord