LEGO Marvel’s Avengers – Review

LEGO Marvel’s Avengers – Review 2016-02-09T10:48:16
Voor iemand die alle Marvel-films al minstens 2 keer en The Avengers al 5 keer heeft gezien, moet het toch geen straf zijn om een LEGO-recap van deze superheldenflicks te ondergaan? Nou, Wouter ziet LEGO Marvel’s Avengers toch een beetje als werk, hoor! Moet je nagaan hoe moeilijk zijn leven is…

Wouter heeft LEGO Marvel's Avengers op de PS4 gespeeld.

Als er één goede reden is om LEGO Marvel´s Avengers te spelen, dan is het wel om de LEGO-versie van The Avengers’ post-credit scènes te mogen aanschouwen. Je weet wel, die ene met Thanos en die andere met swarma. Als je geen idee hebt waar ik het nu over heb, dan is het misschien een goed idee om deze LEGO-game ff over te slaan. Ja, zelfs als je de grootste LEGO-fan van het universum bent, want zonder liefde voor Marvel en diens films, zal je 80 procent van het plezier in deze game mislopen. LEGO Marvel’s Avengers gaat namelijk in de eerste plaats om het herbeleven van The Avengers en Avengers: Age of Ultron, met wat zijstapjes naar films van Thor, Iron Man en Cap, op z’n LEGO’s. In de tweede plaats is, wederom, het verzamelen van belachelijk veel digitale LEGO-superheldjes het ding dat je bezig moet houden.

LEGO Marvel's Avengers swarma

Veel Marvel voor je LEGO

Het vreemde is dat het eerste level van LEGO Marvel’s Avengers is gebaseerd op de beginscène van Avengers: Age of Ultron, waarna overgegaan wordt naar de eerste scène van de voorgaande film, The Avengers. Even dacht ik dat de game haar eigen chronologie zou hebben, maar er is niets zo origineels aan de hand; het begin van Age of Ultron is gewoon handig als introductie met alle Avengers en hun powers. Er wordt overigens wel op een andere manier een beetje creatief omgegaan met (de volgorde van) de films. Zo begint de LEGO-versie van Age of Ultron met een uitgebreidere scène van Baron von Strucker en Dr. List, waarin het een en ander duidelijk wordt over hun snode plan met de Loki Pokey Stick. Je weet wel, die stok waar Loki de controle overneemt van onder andere Hawkeye in de eerste film. Bovendien zit er een flashback in het Avengers 1-gedeelte van de game, waarin Captain America terugdenkt aan zijn avonturen in The First Avenger.

LEGO Marvel's Avengers Cap

Overige flashbacks naar de films Iron Man 3, het geweldige Captain America: The Winter Soldier en Thor: The Dark World, komen in de vorm van hele levels waarin de verhalen even kort worden samengevat aan de hand van LEGO-comics, waarbij je af en toe in de actie sprint. Erg leuk gedaan en het is hieraan overduidelijk dat Traveller’s Tales grote fans zijn van de Marvel-films. De samenvattingen zijn namelijk zeer compleet, zonder dat het te lang en ingewikkeld wordt, iets dat je volgens mij alleen kan maken als je passie hebt voor het onderwerp. Maar ook subtielere dingen geven aan dat de ontwikkelaars weten waar ze een LEGO-game van maken, bijvoorbeeld het feit dat sommige S.H.I.E.L.D.-agenten gebruiken kunnen maken van Hydra-computers. Dat heet ‘foreshadowing’, dames en heren; de verteller die hint naar gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden. In dit geval dus de onthulling dat deze S.H.I.E.L.D.-agenten stiekem bij Hydra horen! :o

LEGO Marvel's Avengers The Winter Soldier

Lachen in LEGO Marvel’s Avengers?

Maar goed, bovenstaande is op zich geen nieuws, want Traveller’s Tales staat al jaren bekend om z’n liefde voor zo’n beetje alle grote franchises op de wereld. Dát en hun flauwe humor, iets dat op z’n meest zoutloos is als ze een game maken van deze formule: scènes worden nagemaakt met TT’s LEGO-engine en, anders dan in bijvoorbeeld Star Wars en Harry Potter, daarbij worden de originele dialogen uit de betreffende flicks gebruikt. Deze techniek is nieuw sinds Traveller’s Tales’ Lords of the Rings-game en is sindsdien al gebruikt in bijvoorbeeld Jurassic World en The Hobbit. Hoewel het best slim is om het zo te doen, vooral omdat de films nu daadwerkelijk te volgen zijn, heeft het ook twee nadelen: 1. De humor is dus maximaal lame: in LEGO Marvel’s Avengers worden vooral roze milkshakes, varkens, duiven, kippen en andere attributen aan de filmpjes toegevoegd, wat vaker missers oplevert dan dijenkletsers. 2. Het is blijkbaar lastig om de audio goed over te zetten, want het is geluid is niet bepaald helder en teksten zijn regelmatig onverstaanbaar. Dit zijn geen zuivere audiosporen! Gelukkig zijn sommige stemmen opnieuw gedaan (dan wel met andere acteurs), vooral als ze meer tekst hebben dan in de films, en hebben Clark Gregg (Phil Coulson), Coby Smulders (Maria Hill) en natuurlijk Stan Lee (Stan Lee) flink wat extra teksten ingesproken.

LEGO Marvel'sAvengers Stanbuster

Gelukkig zit er nog wel genoeg grappigs in LEGO Marvel’s Avengers, met name buiten de verhaal-levels om. Zo moet je goed je oren spitsen als je je op de S.H.I.E.L.D. Helicarrier bevindt, want de mededelingen die daar worden omgeroepen zijn kneiter-funny. Sommige dingen die in Manhatten worden gezegd door voorbijgangers moeten Marvel-fans op z’n minst laten grinniken omdat het vol met spot-on referenties zit, terwijl bepaalde (wacht-)animaties van de LEGO-poppetjes ook voor glimlachen kunnen zorgen. Over poppetjes gesproken: dat zijn er fucking 200+ dit keer, vooral bestaande uit de vele characters die in de Marvel-films voorkomen en bijna allemaal meerdere outfits hebben. Maar alleen uit Phase 2 van het MCU is nooit zo’n mega-hoeveelheid popskes te halen, dus is het aanbod flink uitgebreid met allerlei helden uit de comics. Als ik zo een blik werp op het aanbod, dan zie ik vooral characters die direct met The Avengers te maken hebben, waarbij mutanten -zover mogelijk- zorgvuldig gemeden worden. Daarmee is LEGO Marvel’s Avengers ook duidelijk anders dan ‘voorganger’ LEGO Marvel Super Heroes, want het is compleet verbonden aan de films, inclusief de restricties die meekomen met al het rechtengeneuzel waar Marvel Studios mee te maken heeft. Geen X-Men, Fantastic Four, Deadpool en ook (nog) geen Spider-Man dus. Vreemd is wel dat zelfs The Guardians of the Galaxy missen...

LEGO Marvel'sAvengers poppetjes

LEGO Marvel’s Avengers is een soort van werk

Het is prima vermaak om te zien wat Traveller’s Tales’ LEGO-versie is van Phase 2 van het Marvel Cinematic Universe. Maar na het frisse LEGO Dimensions is LEGO Marvel’s Avengers wel weer een terugval naar veilige, voorspelbare wateren. Eigenlijk is het enige nieuwe aan dit deel het feit dat er meerdere hub-werelden zijn (zeven zelfs), waarmee het in ieder geval weer een dik pakket aan LEGO-fun is geworden, maar er van innovatie weer eens nauwelijks sprake is. Nog steeds is deze TT overigens ambitieuzer dan het andere (Telltale), want kleine aanpassingen in de gameplay zijn er nog steeds, plus de framerate, de hoeveelheid pop-in/up en de graphics in het algemeen zijn er zeker beter op geworden. Maar, eerlijk is eerlijk, dit is uiteindelijk gewoon weer een LEGO game, iets wat voor mij toch een beetje op werk begint te lijken. De oplossing daarvoor is echter simpel: ik speel het alleen maar op de redactie, tijdens werkuren. Wat weer erg jammer voor m’n vriendin is, die LEGO Marvel’s Avengers dolgraag met me wil co-oppen. Sorry, pop!

SCORE: 70
Er is een flinke lijst voorwaarden waar je aan moet voldoen wil je van LEGO Marvel’s Avengers kunnen genieten: je moet niet alleen een dikke fan van LEGO zijn, maar ook van het Marvel Cinematic Universe en je moet een hoge tolerantie hebben voor flauwe humor. Oh en het helpt ook als je niet al een dozijn voorgaande LEGO-games hebt gespeeld… Mocht dit allemaal voor je opgaan? Have fun met het dikste pakket aan digitaal LEGO-vermaak sinds LEGO Marvel Super Heroes!