L.A. Noire

L.A. Noire 2012-09-17T12:59:49
‘Hier is een misdaad in het spel’, mompelde Ed toen hij zag dat onze postbus was geforceerd en er slechts een opengescheurde Rockstar-enveloppe in lag. Zijn hoofdverdachte was een zekere Jan M. die net iets te stilletjes achter de game-pc van de redactie bezig was. Zou hij…?

L.A. Noire liet eerder dit jaar een zeer goede indruk achter. Het detective-adventure oogstte met name door de MotionScan technologie veel lof. De manier waarop personages middels hun mimiek reageerden tijdens ondervragingen was cruciaal voor het oplossen van de duistere zaken waar Cole Phelps mee te dealen had. Techniek in dienst van de gameplay; het leidde uiteindelijk tot een intrigerend, meeslepend, interactief detective-avontuur vol leugens, bedrog en duistere geheimen.

Spatzuiver
De pc-versie van de game is in principe dezelfde game die we in mei op de PlayStation 3 en Xbox 360 speelden, aangevuld met alle DLC die tot nu toe is verschenen. Daarbij blijft de pc als machine zo zijn voordeeltjes hebben. Zo is de resolutie opgekrikt en ogen de texturen knisperend scherp, waardoor zaken als muren, autolak, behangetjes etc. allemaal spatzuiver in beeld komen. Laadtijden zijn geminimaliseerd, drawing distance is geoptimaliseerd. Desgewenst kun je de game zelfs in 3D spelen waardoor details als trekjes rond de mondhoeken en het wegdraaien van ogen nóg gedetailleerder in beeld komen. Voor de besturing werken zowel muis-toetsenbord als een Xbox 360 controller onder Windows prima, al zul je met de muis iets beter kunnen richten tijdens de spaarzame actiemomenten die de game huisvest.

Intriges
L.A. Noire oogt als een sandbox game en laat je af en toe een gun trekken, maar het is geen actiespel à la GTA of Red Dead Redemption. Het is in basis een (point and click) adventure alleen op vernuftige wijze doorontwikkeld tot de beste detective-game ooit.

Waarom dan toch geen Gold Award? Nou, omdat Jeroen mij altijd zit te dissen over mijn hoge cijfers voor Splinter Cell en Assassin’s Creed en ik hem nu een keertje terugpak; Jeroen gaf de console-versie immers wél een Gold Award. Nee, geintje. Ik vind dat een Gold Award in principe een game moet zijn die je iedereen kan aanraden. L.A. Noire is zeker een game voor een grote doelgroep, en ik heb opnieuw genoten van het spel, maar ik heb inmiddels ook begrepen dat sommigen het spel op den duur een tikje saai gaan vinden.

Dat geldt echter niet voor mij. Ik ben groot geworden met adventures en ben dan ook reuzenblij dat Rockstar en Team Bondi een dergelijke game hebben durven maken. Ik hou van de intriges, de gevarieerde cast en de manier waarop de verschillende verhalen samenkomen. Maar ik kan me ook voorstellen dat er gamers zijn die er geen ruk aan vinden, voor wie het allemaal te traag gaat en die zich gaan storen dat je in feite de hele tijd hetzelfde doet met je notitieblokje. Dat die laatste groep een unieke spelervaring misloopt, moeten ze zelf maar weten.

Conclusie Jan:
De overzetting van L.A. Noire is dubbel en dwars geslaagd met bovendien flink wat extra DLC en mooiere graphics. PC-gamers die verder kijken dan hun speurneus lang is, zullen deze zaak met veel plezier tot een goed einde brengen.