Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto IV 2013-08-20T15:31:12
STOP! Niet naar onder scrollen, lees eerst even het verhaaltje van Jeroen voordat je jezelf verbaasd over zijn eindscore. Allereerst wil ik even duidelijk maken dat ik niet de hele rambam online gooi. Daarmee bedoel ik dat ik je niet van A tot Z ga uitleggen wat je allemaal kunt verwachten van deze nieuwe GTA. Dat zou immers het spelplezier verpesten voor iedereen die de game gaat halen op 29 april. Wat ik je wel duidelijk wil maken is dat dit echt hele vette shit is. Dat klinkt misschien als open deur maar sorry, dat is ook gewoon zo.

Even serieus
Maar goed, even serieus nu. GTAIV volgt, zoals jullie inmiddels weten, het verhaal van Niko Bellic en zijn zoektocht naar de American Dream....of toch niet? Want was hij ook niet op zoek naar ‘that special someone’? Niet alles is even duidelijk in deze GTA en dat geldt niet alleen voor het verhaal, maar ook voor de zaken die jij als speler (in de huid van Niko) voor je kiezen krijgt. Keuzes, daar hebben we het over. Laat je iemand leven of dood je hem / haar gewoon? Wie schakel je uit, meneer A of B? Ik kan het maar moeilijk omschrijven, maar op het moment dat je voor dit soort keuzes wordt gesteld, krap je jezelf op je koppie. Want waarom ook niet? Waarom zou ik meneer B niet neerknallen zodat meneer A verder kan leven....En waarom eigenlijk? Ik verbaasde me over het feit dat ik gewoon even de tijd moest nemen voor ik een besluit kon nemen. Sterker nog, ik heb ingame wat vrienden gebeld in de hoop dat ze me konden helpen. Ik heb op de politiescanner gekeken naar hun criminele archieven. Bizar, dat is misschien het juiste woord, want ik kreeg voor het eerst in een game een keuze voorgeschoteld zonder dat ik bij voorbaat wist of het nu goed of kwaad zou zijn. En sterker nog, ik vraag me het nog steeds af. Wat heb ik gedaan en heb ik wel goed gehandeld?

Big
De reden dat ik het nog steeds niet weet is omdat ik de game nog niet eens tot een einde heb weten te brengen; daar is het net even te groot voor. Liberty City, bestaande uit drie delen die gaandeweg het spel tot je beschikking komen, is dan ook gigantisch. Dat wordt pas duidelijk als je er met een helikopter over vliegt of met een speedboat een rondje eromheen vaart. De grootte beperkt zich echter niet tot de omvang van de stad, ook het aantal mogelijkheden en activiteiten in Liberty City zullen veel van je tijd in beslag nemen. Natuurlijk bestaat ook deze GTA uit de geijkte actie-elementen die je waarschijnlijk wel kunt dromen. Het is alleen wel een stuk meer down to earth als je het vergelijkt met GTA San Andreas. Verwacht dus geen jetpacks etc.

Realisme
Alles heeft een wat meer realistisch karakter en met name Niko is een bijzonder goed neergezet personage met een interessante achtergrond. Ik voelde meer met Niko en Roman (zijn neef) mee dan met de Johnson broertjes uit GTA San Andreas. Maar wat me vooral interesseerde, en waar ik bijzonder mijn best voor heb gedaan, is het hele vriendschapssysteem dat in de game schuilgaat. Ben je eenmaal bevriend met een aantal mannen en vrouwen dan zullen ze je regelmatig opbellen om te vragen of je met ze wil gaan stappen (eten, drinken, bowlen, poolen, darts, cabaret). Je kunt met ze op stap gaan gewoon om ze te vriend te houden of juist niet. Die keuze is aan jou. Dat is een beetje zoals de game is: keuzes maken. Iedereen zal de game op zijn of haar manier gaan spelen. Zo heb ik behoorlijk wat taxiritjes achter de rug. Niet door zelf te rijden maar gewoon door achterin te springen en me naar mijn bestemming te laten rijden. Dat is A: tijdbesparend en B: erg handig als je strontlazarus achter het stuur zit, aangezien de politie je achterna gaat zitten als ze je dronken zien rijden.

WIZ
In eerdere previews stond ook wat over je telefoon, namelijk dat dit het item is wat je het meest gaat gebruiken. Ik kan je zeggen dat dit klopt. Je neemt er opdrachten mee aan, je maakt afspraakjes met je vrienden en vriendinnen, je maakt er foto’s mee en gebruikt het om muziek te luisteren. Maar ook heel belangrijk, het houdt je afspraakjes bij en wordt op tijd door het mobieltje op de hoogte gebracht van je dates. Overigens bezit je niet meteen zo’n vet mobieltje, deze verdien je gaandeweg het avontuur. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon bellen met je mobiel. Een van die toffere dingen is dat je kunt bellen met ZiT. Hoor je een tof muziekje op de radio, dan kun je die gasten een belletje plegen en zij zullen je dan de naam van de plaat en artiest SMSen. Maar da’s niet alles, heb je jezelf ingeschreven bij de socialclub van Rockstar, dan kun je het nummer kopen bij Amazon of de socialclub. Waar maak je dan nog mee?

Liberty City
Het verhaal is meeslepend genoeg om je mee te nemen op een onvergetelijke reis en zal je op meerdere punten verbazen. Dan heb ik het niet alleen over de keuzes die je voor je kiezen krijgt, maar ook over enkele verrassende plottwists. Toch is Liberty City de ware ster van deze nieuwe GTA. De hele stad lijkt gewoon te leven. Van beschofte taxichauffeurs, tot politieagenten die hijgend misdadigers achterna zitten. Het is een stad waarin iedere speler met andere verhalen zal komen. Zo heb ik op een punt 911 gebeld terwijl ik gebukt achter een wagen mezelf verschool omdat er een of andere malloot op me begon te knallen omdat ik zijn auto raakte. De politie kwam en nam de schutter onder vuur. Zo zal iedereen wel een apart verhaal hebben. GTAIV is niet uit te leggen in een paar honderd woorden, GTA is iets dat je moet ervaren. De avonturen die je binnen Liberty City mee zult maken zullen voor iedereen anders zijn.

Wat? Een 100? Is die jongen wel goed bij zijn hoofd? Is dat niet wat overdreven? Is GTA niet gewoon meer van hetzelfde? Luister jongens en meisjes, GTA is een ervaring. Natuurlijk niet perfect maar dat is geen enkele game. Wat GTA wel is, is een game die iedereen gespeeld moet hebben. De wereld leeft meer dan ooit te voren en zit vol details die die Liberty City dat leven geeft. Van de glimlach op de statue of happiness, tot de vele gele taxi’s op Star Junction. Dit is een ervaring die je gehad moet hebben.