God of War - Review

God of War - Review 2018-04-20T09:44:45
Kratos is terug! Deze keer in de Noordse mythologie en mét een zoon, maar hij is terug. Tjeerd las zich de afgelopen tijd helemaal in in de verhalen van Thor en Odin, bezocht een wedstrijd van Sparta en was toen helemaal klaar voor de grootste game van dit voorjaar.

God of War is gespeeld op een gewone PS4, de screenshots (op 1 na) zijn allemaal door Tjeerd zelf gemaakt.

Kratos heeft zich in dit avontuur gesetteld in de Noordse wereld om daar een leven op te bouwen met zijn nieuwe vrouw Feya. Dat lukt hem best aardig, ze krijgen samen een zoon Atreus, en het lijkt erop dat er weinig problemen zijn. Tot het begin van de game, waarin je hout moet verzamelen voor een brandstapel… waarop je je inmiddels overleden vrouw moet cremeren. Kratos en Atreus hebben kennelijk weinig tijd met elkaar doorgebracht, en worden door deze situatie aan elkaar overgeleverd. Nou is Kratos sowieso al niet de gangmaker op een feestje, maar de bui waarin hij nu is, zou nog een kattengifje kunnen doen smelten. Onder het motto: slechter dan dit kan de sfeer niet worden, gaan de twee samen op avontuur om de as van hun geliefde Feya op de hoogste bergtop uit te strooien.

Kratos en Atreus

Atreus is geen praatpaal

De zorgen van Kratos zijn aan de andere kant best begrijpelijk, want Atreus blijkt nogal groen te zijn op het gebied van moorden en kwakkelt met zijn gezondheid. Zeker als het tweetal wordt aangevallen door Draugrs (ondoden) en andere mythische monsters als trollen en ogres, ziet Kratos erop toe dat zijn zoon zijn pijl en boog snel onder de knie krijgt. Zo zien we gedurende de hele game de skills van Atreus, maar ook de band tussen de twee groeien. De gesprekjes tussen de twee zijn goed geschreven en blijven boeien, zeker omdat ze beiden niet het achterste van hun tong (willen) laten zien en de spanning soms te snijden is. Ook de aanvulling van Atreus op de gameplay is interessant, want waar bijvoorbeeld Elly in The Last of Us een wandelende praatpaal is en vooral een manier om het verhaal aan te drijven, bewijst Atreus zijn waarde in je avontuur en wordt hij gedurende de game telkens meer een nuttig wapen én wordt ie ook zelf aangevallen.

Birdman is er ook

Een nieuw wapen

Kratos krijgt in God of War de beschikking over een bijl met ijsmagie en dat is natuurlijk een stukje anders dan de Blades of Chaos waarmee hij zich in de vorige games een weg beukte door z’n tegenstand. De bijl werkt ongeveer hetzelfde als de hamer van Thor: je kunt em weggooien in een ondode schedel en weer terug in je knuisten laten vliegen als het je uitkomt. En mocht je bang zijn dat je je een beetje naakt zult voelen zonder dat ding, maak je geen zorgen, in de tussentijd kun je met je schild en je vuisten ook nog uitstekend lelijke monstermuilen molesteren.

Ook binnen is het prachtig

God of War combat

Ik heb genoten van de God of War combat, die zoveel verschillende moves biedt, dat je je eigen speelstijl kunt ontwikkelen. Die moves kun je unlocken met XP die je tijdens je avonturen verdient. Je moet daarbij keuzes maken waarop je je meer op wilt focussen, zodat het samenhangt met je speelstijl. Hetzelfde geldt voor je gear, die je tijdens je avontuur kunt verzamelen en die je sterker kunnen maken op verschillende vlakken en je kunt upgraden en aan kunt vullen met magische Rune Gems om ze nog krachtiger te maken. Zo kun je zelf bepalen of je meer van een afstandje wilt vechten, met of zonder wapens, meer in your face, of juist veel ontwijken en counteren, alles is mogelijk. Vaak wordt je door de gevarieerde vijanden gedwongen om het roer compleet om te gooien, of de verschillende stijlen te combineren. De rol van Atreus is daarin ook belangrijk. Natuurlijk kun je kiezen om zo snel mogelijk alle moves van Kratos vrij te spelen, maar de rol van je zoon in combat, wordt, zeker later in het verhaal, steeds belangrijker. De combat (maar ook het verhaal) is absoluut geen clean break van de vorige delen, maar het is wat gemoderniseerd en dus wat tactischer geworden door invloeden van andere games als Dark Souls bijvoorbeeld.

Deze trol gaat eraan

Bossfights

Een God of War game hoort een enorm blik aan imposante, angstaanjagende of goddelijke vijanden op je af te sturen. Ook in deze God of War krijg je te maken met enorme monsters en goden, van allerlei soorten en maten. Er zitten absoluut een aantal gevechten tussen die mijn hoofd deden tollen en die me na afloop lieten happen naar adem, maar niet iedere bossfight is een unieke en waanzinnige belevenis. Ik had verwacht wat meer grootse uitputtingsslagen te moeten doorstaan met goden en hun crazy krachten en gigantische mythische beesten, maar die zijn in deze game in het verhaal niet in groten getale aanwezig. De andere (eind)bazen zijn over het algemeen een variatie op dezelfde baas, die ik na twee keer wel zo’n beetje had gezien. Daar staat wel tegenover dat je buiten het verhaal om nog extra bossbattles voor je kiezen krijgt, die leuk en erg pittig zijn.

Ice Giant

Het Avontuur

De grootste attractie aan God of War is dan ook Het Avontuur. De wereld is namelijk waanzinnig mooi gemaakt en geeft zo’n adembenemende sfeer, dat het moeilijk is om niet betoverd te raken door het vernieuwde God of War. Zelfs op mijn ´gewone´ PS4 is dit verreweg de mooiste consolegame die ik ooit heb gespeeld (alle screenshots in dit artikel heb ik zelf gemaakt). Gedurende het hele verhaal heb ik me vergaapt aan de ontzagwekkende decors die voor me opdoemden als Kratos een grotje uit peddelde, een grote poort openduwde of simpelweg een hoekje om kwam lopen. De grandeur van de Noordse wereld, haar prachtige flora en fauna, de immense en prachtige gebouwen en overdonderende standbeelden lieten me regelmatig staren met kwijlend enthousiasme. Tel daarbij op de bekende namen uit de Noordse mythologie die langskomen als mythische vrienden en vijanden, de reuzen, dwergen, elfen, de stroom aan referenties en de liefde die er is gestoken in het namaken van deze vette wereld, en ik zeg je: voor mij is er nog nooit een vettere setting geweest in een game.

Zonsondergang

Uren content

Ik heb het verhaal in zo’n 23 uur uitgespeeld, waarbij ik moet aanmerken dat ik een tamelijk neurotische completionist kan zijn en dus regelmatig alle hoekjes en gaatjes uit heb geplozen voordat ik door wilde gaan met het avontuur. Dat gezegd hebbende, het loont wel om net effe die extra loot te verzamelen, omdat er broodnodige gear mee te verdienen is, die het je later in je avontuur een stuk makkelijker kunnen maken. De puzzels die Kratos op moet lossen, zijn over het algemeen niet moeilijk, dus je zult daar niet vaak vastzitten. Al is het soms nog wel effe zoeken naar bepaalde runen die je kapot moet maken om een kist te openen. Na die 23 uur was ik erg onder de indruk en tevreden met het einde, zeker met de aanvullende extra content waarmee je zeker nog 8 uur of zelfs langer zoet kan zijn. Maar het is erg duidelijk dat nog een heleboel bewaard wordt voor de volgende delen, die zich ongetwijfeld in dezelfde setting zullen afspelen. De Noordse taart die God of War aansnijdt is betoverend en het gedeelte wat je uiteindelijk voor je kiezen krijgt is verrukkelijk, en het is overduidelijk dat er nog een enorm stuk van die taart in de koelkast staat voor de volgende delen.

SCORE: 92
God of War is een van die games die eens in de zoveel tijd langskomt en waar je je gewoon in móét gaan storten. Het is betoverend mooi gemaakt, kent een goed geschreven verhaal, toffe personages en de combat is overtuigend. Ik had alleen liever iets meer overdonderende confrontaties gehad, dan was het perfect geweest.