Ghost Recon BreakpointDwalende reeks met identiteitsstoornis  

Ghost Recon Breakpoint – Dwalende reeks met identiteitsstoornis 2019-10-21T17:33:04
De dagen dat Ghost Recon een puur tactische shooter was, zijn geteld. Maar wat het dan wel is, is flink de vraag, want Breakpoint doet een heleboel dingen, maar mist een duidelijk doel en kent nogal wat issues. Tjeerd deelt zijn ervaringen.

Als ik alleen de eilandengroep Auroa betreed, ben ik ook écht alleen, want ik heb geen team met AI-agenten meer om me heen. Die aanpassing maakt ruim baan voor een nauwere samenwerking met drones. Je verkenningsdrone is veel minder snel gespot en kan ook langer mee dan je drone in Wildlands en dat zorgt ervoor dat verkennen van je omgeving een stuk makkelijker wordt gemaakt. Een grote basis is in een paar minuten uitgebreid gescout. Om het gemis van de sync shot op te vangen, kun je een skill point uitdelen om sync shot drones in te kunnen zetten, die je wel moet craften of vinden. Zo is het wat moeilijker om sync shot te abusen, zoals je je AI-teamgenoten in Wildlands wel kon inzetten. Ubisoft heeft wel toegezegd dat er in een patch AI-teamgenoten bij zouden komen, maar dat is niet eens kleine pleister op de wonde. 

Ghost Recon Breakpoint
   

Skillbomen

Je kunt met je Ghost kiezen tussen vier verschillende klasses: Assault, Medic, Sniper of Stealthy, die allemaal een speciale vaardigheid, klasse-afhankelijk gereedschap en buffs met zich meebrengen. Een leuke toevoeging, want zo kan je je specialiseren, in tegenstelling tot in Wildlands, waarbij je een soort wandelend Zwitsers zakmes was. Met alle skill-punten die je kunt inzetten, kun je vervolgens nog eens extra nadruk leggen op een bepaalde speelstijl. Ik glip graag in de rol van een stealthy sluipschutter, dus al vrij snel zette ik mijn punten in om ervoor te zorgen dat ik minder snel te zien ben.

Ghost Recon Breakpoint
  

Frustrerend

Helaas zijn mijn stealth-punten het equivalent van tegen de wind in pissen, want ook al heb je ze, ze bieden je alsnog (te) weinig mogelijkheden. Zeker als je bezig bent een basis binnen te sluipen, is het behoorlijk lastig en vaak zelfs praktisch onmogelijk om die klus te klaren zonder gespot te worden. Dat komt vooral omdat er geen middelen zijn om vijanden af te leiden of weg te lokken en het krioelt van de gasten die hun ogen en oren prima open hebben. Daarnaast kun je verse lijken wel verplaatsen, maar dat gaat dermate traag dat je negen van de tien keer gesnapt wordt met een lekkende schurk in je klauwen. En dat is meer dan frustrerend. Zeker voor een game die zegt tactischere combat te willen bieden. 

Ghost Recon Breakpoint
   

Ontmoedigend

Als je in je eentje een redelijk grote basis probeert te infiltreren wordt dat zelfs nog frustrerender. Eén verkeerde beweging en je bent binnen de kortste keren omsingeld door zwaarbewapend tuig. Zo word je al snel veroordeeld tot het op afstand uitbuiten van een trechterknelpunt, of, als je een minder fortuinlijke positie hebt ingenomen, de dood en herhaling van stappen. Kleinere bases zijn in je eentje wel te doen, maar als je een wat groter fort in wilt nemen, is het simpelweg gewoon niet zo leuk. Zeker als je tijd steekt in het scouten, word je te vaak ontmoedigd door een dergelijke snel uit de klauwen gelopen situatie.  

Ghost Recon Breakpoint
  

Vals gevoel van verbetering

Dan het lootsysteem, dat lijkt een leuke import uit The Division, maar bij nader inzien zijn bijvoorbeeld de ‘betere’ wapens die je vindt, amper een verbetering, aangezien de vijanden niet van die kogelsponzen zijn, zoals in The Division wel het geval is. Het is zo dat een headshot gewoon een headshot moet zijn in een realistische serie als Ghost Recon, maar waarom hebben ze dat gekke wapensysteem er dan überhaupt ingeklapt? Hetzelfde geldt voor de gear levels, die je een vals gevoel van verbetering geven, met honderden helmpjes, vestjes en schoenen die jezelf wel net wat meer kogelsponzerig maken. Als je dan blijkbaar aan de ene kant realistisch wilt zijn, kan ik het echt slecht verkroppen als ik een helm van level 45 in moet leveren voor een baseball cap van level 49, omdat dat zogenaamd beter kogelbestendig is. Kom op zeg, dat slaat toch nergens op? Waarom zit dit er überhaupt in? 

Best of 'om te janken'

Dat is niet het enige waarin Breakpoint naast de pot piest. Zo zijn de animaties bij tijd en wijle om te janken. Character models clippen door elkaar heen, armen, benen en zelfs kogelgaten glitchen in cutscenes. De physics van voertuigen zijn nog steeds onbegrijpelijk, waardoor roadtrips af en toe wel heel, uhm... trippy worden. Ik vind de landmarks in Breakpoint echt vet gemaakt, en mooier dan in Wildlands, maar de rest van de immense map is voorspelbaar en saai, waarbij om de kilometer langs de weg of in een weiland standaard een plukje vijanden om een voertuig heen staat. Patrouilles voelen enorm willekeurig aan, en ook al ben je gevlucht en lig je uit zicht in de bosjes, bad guys en mortiergranaten weten je toch haarfijn te vinden. 

Ghost Recon Breakpoint
   

Gelukkig is er nog wel co-op

Als ik met een partner, of meerdere partners optrek, krijg ik er wel meer plezier in. Je voelt direct dat de gunplay en gevechten beter uit de verf komen als je met meerdere personen speelt. Zo kun je tegenstanders flanken, in de val laten lopen en een basis op allerlei manieren overmeesteren, of dat nou met tactiek is of met barbaarse lompheid. Want als er stront aan de knikker is, levert dat in een duo meer fun op, omdat de gevechten veel toffer. Het zijn op dit soort momenten dat Ghost Recon Breakpoint wel kan schitteren, net zoals dat in Wildlands het geval was. Het grote probleem is echter dat Breakpoint solo veel ontoegankelijker is geworden en dat is doodzonde.  

Ghost Recon Breakpoint
   

Progress-transacties

Laten we het verder nog even hebben over microtransacties. Je kunt het namelijk zo gek niet bedenken, of je kunt het kopen in Breakpoint. Extra XP? Geen probleem. Voertuigen, wapens, skill points... álles is te koop. Het is alleen een kwestie van betalen. Het concept, hoe verwerpelijk ook, is helaas niet nieuw en in principe kun je in PvP geen profijt halen van deze gekochte items. Het zou vooral erg zijn als het zou gaan om het afsnijden van té grindy elementen in de game die er bewust in zouden zijn geknald, puur om er geld mee binnen te trekken. De zogenaamde timesavers zijn inmiddels weggehaald uit de shop, en je wordt gelukkig niet continu geprompt om te kopen, maar het is ontegenzeggelijk raar én naar voor een game waar je de volle mep voor betaalt. 

Conclusie 

SCORE: 56
Met Ghost Recon Breakpoint dwaalt de reeks met een identiteitsstoornis nog verder af van wat het ooit was en van wat het zegt te zijn. Soloplay, stealth en tactisch spelen wordt ontmoedigd, de microtransacties zijn een ongelofelijke mispeer en het lootsysteem slaat compleet dood op het type game dat Ghost Recon Breakpoint is. In co-op is het door goede gameplay nog een aardige actiegame te noemen, maar dat is helaas niet genoeg.
Met Ghost Recon Breakpoint dwaalt de reeks met een identiteitsstoornis nog verder af van wat het ooit was en van wat het zegt te zijn. Soloplay, stealth en tactisch spelen wordt ontmoedigd, de microtransacties zijn een ongelofelijke mispeer en het lootsysteem slaat compleet dood op het type game dat Ghost Recon Breakpoint is. In co-op is het door goede gameplay nog een aardige actiegame te noemen, maar dat is helaas niet genoeg.

REACTIES (26) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord