Klaar met kermisvoetbal - FIFA 20 Review

FIFA 20 - Review 2019-10-09T15:15:12
Echt voetballen doen Graddus en Tjeerd al lang niet meer, toch leggen ze nog elk jaar graag hun virtuele voetbal-skills langs de meetlat. Inmiddels kom je in FIFA niet meer aan de top met puur voetbalgogme en verstand. Lijkt het dan eigenlijk nog wel op voetbal?

GraddusKoek-koek! Alsof-ie op de brommer is, vroooeeem, vroooeeem, vroooooeeeeem!!! Yep, het commentaar van Sierd de Vos is al bijna reden genoeg om FIFA 20 in huis te halen. Beetje jammer dat het direct het grootste verbeterpunt van de game is, want voor de rest is het nog steeds FIFA zoals je het kent. Met alle plus-, maar zeker ook alle minpunten. Het feit dat wedstrijden meer als een potje pingpong dan voetbal aanvoelen, bijvoorbeeld. Of dat verdedigen bijna onmogelijk is tegen wendbare aanvallers. Ik denk dat ik in al mijn potjes precies nul keer de 0 gehouden heb. Zoinks.

TjeerdJa, het commentaar is fantastisch! Sowieso is de nieuwe FIFA gelikt, het ziet er strak uit. En het is toch wel weer een tikkie anders hoor! De bal en de spelers bewegen net wat realistischer dan vorig jaar, zo stuitert de bal bij passes op lange afstand wat meer en moeten spelers echt op gang komen. Maar je hebt gelijk dat het de laatste jaren wel een beetje kermisvoetbal is geworden, en daar brengt FIFA 20 geen verandering in. Helaas.

GraddusKermisvoetbal, dat is wat het is. Bedacht voor de panna knock-out generatie, die liever een akka maken dan een doelpunt. Die alleen spelers met 90+ pace opstellen. Voor wie een dom Fortnite-dansje na een goal het hoogst haalbare is. Fuck die shit man. Ik wil gewoon voetbal spelen, met goed getimede één-tweetjes en af en toe een afstandsschot. Niet een of andere parodie erop voor kids die het toch wel kopen omdat Neymar op de cover staat. Daar is nu toch Volta voetbal voor?

Toch ga ik dit jaar waarschijnlijk weer megalomaan veel FUT spelen. Die shit zit gewoon zo goed in elkaar. Dat je na elke wedstrijd en elke divisie weer een stapje dichter bij het ultieme team komt ... hoe doen ze dat toch? Zucht, waarom weet bijvoorbeeld PES daar nou nooit eens iets gelijkwaardigs tegenover te stellen?

FIFA 20

TjeerdIk trap er ook elk jaar weer in, dat FUT. Je hebt helemaal gelijk, als MyClub dat net iets beter had gedaan ... Maar op dit vlak ligt FIFA gewoon lichtjaren voor op PES. Wie weet gaan de eSports plannen van Konami wat veranderen.

Van Volta had ik meer verwacht, meer een FIFA Street in plaats van gewoon dezelfde gameplay op een pleintje met muurtjes eromheen. FIFA blijft wel een game die heel makkelijk is op te starten als je vrienden over de vloer hebt, iedereen kan direct spectaculaire wedstrijden neerzetten, en dan staat het zo 4-4. Dat blijft toch wel de kracht van de game … als je daar op uit bent. Ik bedoel, we hebben net zes potjes tegen elkaar gespeeld en in totaal 32 goals gemaakt! Spectaculair enzo, maar het zijn bijna korfbaluitslagen.

GraddusHa, vergeet er effe niet bij te vermelden dat zeven van die goals in de laatste wedstrijd vielen toen ik je met 6-1 afdroogde! Maar verder heb je gelijk: FIFA 20 oogt spectaculair, maar is door de grote hoeveelheid identieke goals uiteindelijk ook hol en saai. Ik merk meer dan ooit dat ik een beetje FIFA-moe ben. Ze moeten echt weer een keer de core gameplay op de schop nemen. Echt, hoe vaker ik die game speel, hoe meer ik merk dat het gewoon kapot is. Mijn laatste potjes FUT waren 4-6, 5-5 en 7-5. En dan ook bijna alleen maar dezelfde countergoals. Wat de fuck?

Wat het helemaal schrijnend maakt, is dat PES er dit jaar zo'n heerlijk alternatief tegenover zet. Maarja, maak dat die Volta- en trucjesverslaafde kids maar eens duidelijk. Waarschijnlijk verkoopt FIFA 20 gewoon weer 57844x beter dan PES.

FIFA 20

TjeerdJa, dat gaat ongetwijfeld weer gebeuren, PES heeft de strijd jarenlang geleden al verloren. Maar zijn we nu niet gewoon de zure zeikerds aan het uithangen? Ik bedoel, iedereen weet dat FIFA de laatste jaren steeds spectaculairder is geworden en meer en meer op trucjes is gaan leunen. Misschien moet je gewoon een keertje tijd stoppen in het leren van het goed verdedigen, Graddus. Want ook al kom je elke wedstrijd voor, ik sleep er toch vrijwel iedere keer weer een resultaat uit door op fantastische wijze door je verdediging heen te slalommen.

Je zegt het zelf ook al, FUT is een fantastische game-modus, maar ook de carrière modus is beter dan die van PES, plus ze hebben de Champions League én een wedstrijd ziet er ook gewoon mooier uit in FIFA ... al zijn de gezichten van de spelers van onze Nederlandse clubs waarschijnlijk gemaakt door een blinde stagiair.

GraddusDan kan dus letterlijk niemand verdedigen, want er vallen gemiddeld zo'n 10,3 goals in mijn wedstrijden! Het maakt ook niet uit of je Virgil Van Dijk of Ted van de Pavert opstelt: het enige dat telt, is of ze een beetje pacey zijn zodat ze de aanvaller bij kunnen houden. Dat heeft toch niks met serieus voetbal te maken? Communiceer dan dat je een aracade-game maakt! Maar nee: FIFA pretendeert nog steeds een sim te zijn, dus vind ik dat we ze ook als zodanig mogen afrekenen.

Je merkt ook dat er totaal geen effort is gestoken in om de game een beetje gevarieerd te maken. Bas Dost bijvoorbeeld is ondanks zijn rating van 82 letterlijk waardeloos omdat EA heeft besloten dat kopgoals nou eenmaal niet bij voetbal horen. Maar echt, uit 900 corners heb ik misschien één keer gescoord! Nee, ik ben serieus van mening dat FIFA de laatste jaren stappen achteruit aan het zetten is, met FIFA 20 als voorlopig dieptepunt. Daar kunnen geen twintig officiële Champions League-hymnes tegenop.

FIFA 20

TjeerdMisschien moet je behalve verdedigen ook eens leren koppen, want ik heb in zes potjes tegen jou al sowieso drie kopgoals tegen de touwen gejaagd. Maar ik snap wat je bedoelt: het draait al jaren om trucjes en snelheid in FIFA en dat hebben ze dit jaar een beetje proberen te ondervangen met spelers die echt op gang moeten komen voordat ze op snelheid liggen, maar dan nog blijft snelheid het allerbelangrijkste.

Dussss …. het totale pakket is enorm uitgebreid en super gelikt, het is spectaculair en ook zeker een leuke game, maar de FIFA-magie is voor mij weg. Miljoenen spelers zijn dit echter gewend en gaan deze gameplay ook echt weer leuk vinden. Ik ga deze keer voor een 75, maar jij lijkt me zelfs nóg wat negatiever?

GraddusKlopt. Ik geef FIFA 20 een 70, dus samen met jouw cijfer komen we afgerond naar boven op een 73. EA moet de armen flink uit de mouwen steken, wil ik volgend jaar niet zelfs op FUT afknappen!

FIFA 20 Laadtijden

SCORE: 73
Het totale pakket is weer groot in FIFA 20 en de game ziet er heerlijk uit. Maar het spectaculaire snelle spel dat vooral leunt op trucs begint wel heel erg op kermisvoetbal te lijken en verliest zo de essentie van voetbal uit het oog.