FIFA 17 – Review

FIFA 17 – Review 2017-08-29T15:07:35
Ieder jaar krijgen we weer diezelfde vraag: 'Hoe goed is de nieuwe FIFA?'. Dit jaar heeft Bas de eer om uit te vinden of de nieuwe voetbalgame van EA aanvoelt als een veld vol pollen of een idyllisch biljart laken waarop het leer nagenoeg wrijvingsloos beweegt.

Voor iedere jaarlijks terugkerende serie geldt dat het lastig is om compleet vernieuwend te zijn. FIFA krijgt al jaren de kritiek dat er te weinig aan verandert en daar lijken ze zich bij EA Sports iets van te hebben aangetrokken. De game draait op een nieuwe engine (zie het als de technologische motor waar de game op ‘rijdt’), namelijk de Frostbite engine van DICE waar nagenoeg iedere topgame van uitgever Electronic Arts tegenwoordig op draait. Daarnaast is er een verhaalmodus geïntroduceerd waarin je zelf het verhaal van een talentvolle speler doorloopt die uiteindelijk de top van de Premier League wil bereiken, en zijn topt slot de standaard situaties ook nog eens op de schop gegaan.

Het gras op

Op het voetbalveld zelf zijn er de nodige veranderingen te merken. Het tempo ligt iets lager dan we bij FIFA 15 en 16 gewend waren, maar dit komt het voetbal wel ten goede. Er is namelijk net iets meer tijd om die perfecte steekbal te geven of om een tackle in te zetten die zowel een stevige impact heeft op de bal als de speler. Een ander voorbeeld van veranderingen op het veld zijn de standaard situaties die op de schop zijn gegaan. Het nemen van indirecte vrije trappen, hoekschoppen en penalty's gaat nu een stuk natuurlijker. Bij een corner is het nu mogelijk om via een cursor te selecteren waar de bal terecht gaat komen. Ook kan er gekozen worden om het leer juist direct naar je beste kopper te schieten waardoor de hoekschoppen weer een stuk gevaarlijker aanvoelen.

FIFA 17 review

De gameplay in FIFA 17 is niet drastisch veranderd. Wel is het duidelijk dat EA meer keuzes heeft durven te maken die een impact op het spel hebben. Zo is er een nieuw fysiek systeem geïntroduceerd waarmee je je speler makkelijker de bal af kan laten schermen als hij bijvoorbeeld wacht op de opkomende achterspelers. Kracht is daarmee een grotere factor geworden en daardoor een interessant wapen tegen de snelle spelers die in dit FIFA-deel ook een grotere invloed op het eindresultaat gaan hebben.

Een van de grootste verademingen die ik gemerkt heb tijdens het spelen is de intelligentie van de door AI gestuurde spelers. Zo speelde ik met mijn ploeg Arsenal tegen Manchester United. Bij een omschakeling ontstond er de ideale situatie voor mijn computergestuurde ploeggenoten om me eens lekker voor de voeten te lopen. Echter gebeurde er totaal niet wat ik had verwacht, want Alexis wist juist de vrije ruimte te zoeken en via een subtiel steekballetje lag de bal al voor de tweede keer tegen de touwen. Inmiddels heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de AI een logische keuze maakt als het gaat om het vrijlopen waardoor er meer goals ontstaan die we week in, week uit op de tv mogen aanschouwen. Aaneenschakelingen van fouten gebeuren er soms nog wel, maar de goals waar het amateurvoetbal zich zelfs te groot voor voelt, zijn echt een flink stuk afgenomen.

Voor de beginner is FIFA 17 wederom redelijk simpel op te pakken en voor de expert zijn er meer opties dan ooit om je spel vorm te geven. Wie het liefst met zijn flankspelers het kalk opzoekt en lange maar strakke voorzetten geeft, kan zich hier helemaal op aanpassen. Ook het openrijten van de verdediging van de tegenstander heeft nog nooit zo goed gevoeld als met een steekbal die vanaf de buitenkant van de schoen vertrekt en precies je aanvaller die door twee man gedekt wordt bereikt. Als de bal eenmaal de touwen heeft gevonden, voel je pas echt wat een geweldige impact een goede voetbalgame kan maken. De extra mogelijkheden zijn een genot om in je persoonlijke speelstijl te verwerken.

FIFA 17 review

De ware beleving

Een ander punt waar EA jaarlijks op inzet, is de beleving. FIFA is al jaren de game waarin het voetbal het meest tot zijn recht komt. De gezichten, de namen, de tenues en zelfs de vormgeving van de competities zitten al geruime tijd in de serie. Dit jaar weten ze er bij de studio een stapje bovenop te doen door de gezichten van de coaches aan de zijlijn ook in beeld te brengen. Een woedende Mourinho, een juichende Klopp of een glimlachende Conte; allemaal komen ze voorbij en het voegt weer net dat beetje extra toe aan de beleving.

FIFA 17 review

Op het gebied van commentatoren is er helaas weinig veranderd. Evert ten Napel en Youri Mulder hebben een paar nieuwe zinnen en namen geleerd en ook de Engelse verslaggevers beginnen een beetje te vervelen. Ik had gehoopt dat EA hier iets meer aandacht aan zou geven.

De grafische impact van de nieuwe Frostbite engine valt enigszins mee. De motor achter de game werd met veel bombarie gepresenteerd, maar op grafisch gebied valt er maar weinig te merken dat er een compleet nieuwe basis achter de game ligt. Spelers zien er erg realistisch uit, maar toch zijn er nog een aantal details in het gezicht te herkennen die de personages net een tikje generiek maken. De nieuwe engine maakt wel een wezenlijk verschil als het aankomt op de animaties op het veld en de gezichtsuitdrukkingen van de spelers als ze bijvoorbeeld een doelpunt hebben gemist.

Meer voor de solist

FIFA 17 is meer dan voorgaande delen geschikt voor de speler die graag zijn potjes offline afwerkt. Zo is er nu een complete story mode waarin je de weg van Alex Hunter volgt op weg naar de top. Door jezelf te bewijzen tijdens trainingen en invalbeurten probeer je een basisplaats te veroveren om uiteindelijk de matchwinnaar te worden. Electronic Arts heeft een dappere poging gedaan om het jongensboek waar ieder voetballertje van droomt als hij voor het eerst zijn lange kousen aantrekt, zo goed mogelijk weer te geven. De mode biedt een nieuwe ervaring die we nog niet eerder in een voetbalgame hebben gezien.

The Journey zit goed in elkaar, met levendig aandoende personages die ieder een eigen rol in het verhaal hebben. Verwacht geen Oscarwaardig materiaal, maar The Journey is zeker een leuke toevoeging. Vooral voor de spelers die FIFA voor het eerst oppakken is het een leuke manier om jezelf bekend te maken met de besturing en de algemene feel van de game. Daarnaast krijg je de keuze om alleen als Alex Hunter je wedstrijden te spelen of juist de controle te nemen over het team. Deze optie kan ik alleen maar toejuichen.

FIFA 17 review

Klein minpuntje in The Journey is dat de wedstrijden soms iets te gestuurd voelen. Zo lijkt het soms wel alsof je geen hattrick mag maken, want dan zou je het verhaal om zeep helpen. Of dit daadwerkelijk ook zo is, dat is moeilijk te bewijzen, maar dit gevoel kreeg ik toch wel een aantal keer.

Naast The Journey is er ook altijd nog de Player Career en Manager Career mode waarin je jezelf als speler of als manager moet laten gelden. Ook hier zijn de nodige zaken aangepakt. Verwacht geen elementaire veranderingen, maar vooral extra customization opties en de mogelijkheid om een manager te selecteren die ook echt langs de lijnen uit zijn slof schiet. In de Manager Career is het nu ook afhankelijk van de club die je kiest of je je beleid meer moet focussen op het ontwikkelen van jonge spelers, het winnen van eremetaal of gewoon keiharde knaken moet verdienen.

Verboden terrein

Het belangrijkste onderdeel van FIFA is voor velen toch nog altijd de multiplayer. Avonden aaneen het internet afstruinen op zoek naar die ene tegenstander die wel tegen je opgewassen is of gewoon lekker een paar uurtjes ballen totdat de rage de overhand neemt en de afdruk van je controller in het plafond te vinden is. Online is FIFA in de diverse modi ook dit jaar weer ijzersterk.

In de speltypen Seizoen en Vriendschappelijke Wedstrijd is eigenlijk niets veranderd. De echte veranderingen vinden we in FUT. Zo is het door de Squad Building Challenges (waarbij je met een soort puzzelachtige minigame wisselspelers kunt ruilen waar diverse soorten beloningen tegenover staan, zoals spelers die topfit zijn of gouden pakketjes) mogelijk om een beter team samen te stellen in minder tijd. Daarnaast biedt het je iets meer tegenstand aan gamers die tientallen euro's spenderen aan pakketjes en een team vol wereldsterren het gras op laten draven.

Een andere verandering vinden we nu in FUT Champions; een mode waarin de ranglijst het enige is dat telt. Een leuke toevoeging voor de spelers op niveau om een beetje extra uitdaging te krijgen. Voor de gewone FUT-liefhebber is er echter maar weinig toegevoegd, hoewel dat gelukkig niet zo erg is. De potjes spelen lekker en wachten hoef je nauwelijks. De servers zijn prima in orde en nagenoeg iedere wedstrijd verloopt zonder vertraging in de verbinding met het internet. Het enige dat af en toe irriteert is de framerate van de Xbox One die nog wel eens moeite lijkt te hebben met een verre uittrap van de keeper. Qua servers valt er echter niets te klagen.

Bokaal

Het online aanbod van FIFA 17 is weer om je vingers bij af te likken. Het is net de kwartfinale ronde van de Champions League, want overal waar je kijkt zie je wel iets dat je bevalt. Hoewel er weinig nieuws onder de zon is, speelt het weer lekker en voel je je soms echt net zo groot als het ego van Aad de Mos als je weer een mooie reeks online weet neer te zetten. De ambiance tijdens de wedstrijden, de diverse mogelijkheden waaruit je kunt kiezen en vooral het gemak waarmee je snel een tegenstander voor een vloeiende pot voetbal vindt, is weer echt compleet bevredigend.

SCORE: 91
FIFA 17 is online nog altijd de koning als het om voetbal gaat. De keuzemogelijkheden zijn enorm en EA heeft eindelijk een paar gewaagde stappen gezet, die een significant verschil maken. Dit is een kraker die zich zonder enige twijfel mag vergelijken met De Klassieker.