Fez review

Fez review 2012-09-17T12:56:25
Jurjen speelde Fez voor het eerst op de GDC en hij vond het geweldig. Totdat de maker van Fez met een achteloos geworpen rugtas het snoer van zijn Xbox lostrok. Toen was de lol er wel even af. Gelukkig is Jurjen de beroerdste niet, en is hij thuis toch weer aan Fez begonnen.
Eigenlijk zijn we hartstikke gek met z’n allen, dat we een miljardenindustrie draaiende houden door telkens min-of-meer dezelfde games te kopen. Weer een shooter, weer een vechtspel, weer een racespel, maar dit keer met mooiere beelden en meer opties, hop, daar gaat weer zestig euro over de toonbank.

Ondertussen denken spelontwikkelaars: ‘oh kijk, gamers kopen steeds dezelfde shit, geen reden om iets nieuws te verzinnen dus, een paar nieuwe wapens, misschien een nieuw mechaniekje, en het geld blijft wel stromen.’ Gelukkig bestaan er ook nog spelontwikkelaars als Phil Fish.

Vreemde gedachten
Phil Fish heeft het platformspel Fez gemaakt. Niet helemaal alleen, hij werd geholpen door een krankzinnig begaafde programmeur en twee geluidsjongens, maar het is wel helemaal zijn spel. Dat vóel je gewoon. Een beetje alsof je in zijn gedachten verdwaalt. Vreemde gedachten.

Je bent een plat mannetje dat in een verwarrende wereld verzeild raakt. Je kunt de wereld roteren met de triggers van de Xbox-controller. Tijdens dat roteren wordt de wereld even driedimensionaal, maar na de rotatie is de wereld weer plat. Dit gegeven resulteert in onmogelijke ‘samenvallingen’ van objecten als platformen en ladders. Het heeft veel weg van Super Paper Mario en Crush 3D, en ook wel wat van Echochrome, maar is toch nét weer iets anders.

Enorme eikel
Denk niet dat de hele game om dat roteerfoefje draait. Op een gegeven moment is het bijzondere daar wel vanaf, en gebruik je het achteloos, zoals je in een schietspel achteloos schiet. Maar de verwondering blijft. De wereld van Phil Fish is een gepixelde wereld, en elke pixel voelt op zijn plek, net als elk geluidseffectje, elk schildpadje, elk puzzeltje, elke bliksemschicht, het geweldige dag-nacht-verloop, regenbogen en andere dingen waar ik blij van word.

De eerste keer dat ik Phil Fish ontmoette vond ik het een enorme eikel, en de tweede keer ook. Phil Fish is dezelfde lul die tegen een verlegen Japanner fulmineerde dat ‘Japanese games suck!’. Phil Fish ziet er ook echt uit als een klootzak, dat heb je soms met mensen. En toch ben ik spelenderwijs innig van Phil Fish gaan houden. Door zijn spel heb ik hem echt leren kennen en heb ik ontdekt wat een geweldig mooi mens Phil Fish is.

Geen fuck aan
Er bestaat eigenlijk geen taal om de schoonheid van Fez mee uit te drukken, dus hou ik er nu maar over op. Of, vooruit, nog één voorbeeldje dan: pas toen ik het spel bijna had uitgespeeld, merkte ik dat er geen vijanden in zitten. Dit spel is echt zo apart, dat moet je zelf proberen. Maar misschien probeer je het en vind je er geen fuck aan, ook dat kan ik me goed voorstellen. Fez is verwarrend, heeft wat bugs en een zogenaamd hip pixelart-stijltje, dus je mag het best kut vinden. Ik weet het ook niet allemaal.

Dit is wat het pixelart-stijltje bij mij doet: het roept herinneringen op aan de gouden begindagen van videogames, toen alles nog mooi en magisch was. De tijd dat je onmogelijk kon raden waar een nieuw spel je naartoe zou voeren. Terwijl ik dit tik krijg ik kippenvel. Fez wekt oude videogame-voodoo tot leven in een nieuwe tijd en ik voel me verliefd.

Fez is een platformspel waarin je de platte wereld kunt roteren maar ook een adembenemende verdwaaltocht door de gepixelde verbeelding van een klootzak. Kortom: deze mag je niet missen.