Far Cry 5 – Review

Far Cry 5 – Review 2018-04-03T15:52:54
Morgen komt Far Cry 5 uit, we kunnen eindelijk los in Hope County, Montana, waar religekkies de boel hebben overgenomen. Onze eigen gekkies Martin, Tjeerd en Dennis hebben alledrie de game uitgebreid gespeeld en komen met een gemeenschappelijk oordeel.

In zo'n grote game als Far Cry 5 is de kans best groot dat jij een hele andere ervaring zult hebben dan je vrienden. Om dit 'probleem' te ondervangen, hebben Dennis, Martin én Tjeerd alledrie de game gespeeld om samen te komen tot een representatief oordeel. Nou ja, in de buurt van, dan. Het blijven gekkies natuurlijk.

Het verhaal

Het blijft altijd lastig om focus te houden in een grote open wereld, maar de manier waarop Far Cry 5 dit heeft aangepakt, is zeer sterk gedaan. Niet alleen is het gebied honderden kilometers groot, maar krijg je ook nog eens alle ruimte om te doen en laten wat je zelf wilt. Hoewel de hoofd- en zijmissies je natuurlijk aanspoort om vooral kleine stapjes te doen in de wereld, kan je lekker richting noorden karren, vliegen, varen of lopen als je daar trek in hebt. Het sowieso magnifiek mooie en realistische Hope County is opgedeeld in drie gebieden. Dat opdelen had bijvoorbeeld Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands ook al gedaan, maar daar fragmenteerde het verhaal juist door en viel het naar mijn mening wat in het water. Far Cry 5 heeft dat slimmer gedaan door Hope County op te delen in minder gebieden, met drie eindbazen die allemaal een eigen unieke manier hebben om hun gebied te terroriseren. Daarbij wordt dat ondersteund door de missies en de omgeving, die je (soms letterlijk) het verhaal in sleuren, alsook door de persoonlijke manier waarop de bazen je aanspreken en benaderen. Zo raak je echt geïnvesteerd in het verhaal van de omgeving en daarmee ook het overkoepelende geheel.

Faith Seed

Guns for Hire

Guns for Hire hebben in Far Cry 5 een persoonlijkheidsupgrade gekregen. Tijdens je avontuur in Hope County zijn er bepaalde missies waarin je Guns for Hire kunt vrijspelen, kleurrijke personages die allemaal op hun eigen manier een bijdrage kunnen leveren aan je mini-leger. Of dat nou een hongerige poema is, een weirdo met een vlammenwerper of een hitsige helikopterpilote, je kunt ze inschakelen om je missies tot een succes te brengen. Zeker in het begin zal dat effe wennen zijn, maar als je Boomer de hond alleen al bij je hebt, zul je al snel merken dat de door hem getagde vijanden, toch net effe wat gemakkelijker te vinden zijn. Toch is het niet altijd even handig, zo kwam mijn helikopterpilote maar een paar keer echt te pas, omdat ze vijf keer achter elkaar nadat ik haar had ingeschakeld, vrijwel direct uit de lucht werd geschoten. Ook vliegtuigpiloot Nick Rye is handig om bij je te hebben om roadblocks of tankers te bombarderen, maar bij het veroveren van een outpost was ie net zo nuttig als een lolly met lulsmaak.

Co-op

Je kunt de hele game spelen met een co-op partner, en dat ontzettend leuk zijn natuurlijk, want met z’n tweeën totale chaos veroorzaken is nét ietsje leuker dan om dat in je eentje te doen. Bovendien heb je samen iets meer opties tot je beschikking om de religekkies het vuur aan de schenen te leggen dan in je eentje. Denk aan een iemand die vanuit de lucht dekking geeft aan de ander die sluipend door een kamp dood en verderf zaait. Toch is er een groot nadeel wat ervoor zorgt dat je als gast in iemand anders z’n game, geen progressie kunt maken, waardoor je wel samen de game uit kán spelen, maar dat je er als gast helemaal geen kont aan hebt. En dat is wel jammer.

Angel

Zijmissies

De wereld van Far Cry 5 ligt bezaaid met ‘story missions’, maar mocht je daar op een of andere manier klaar mee zijn, of even zin hebben in iets anders, dan kun je altijd beginnen aan de overvloed aan zijmissies. Het toffe aan deze zijmissies is dat ze niet aan je opgedrongen worden, maar natuurlijk voor je voeten worden gegooid. Bevrijd je een outpost, dan staan er wel weer een paar mensen op je te wachten, die wat te doen voor je hebben. In tegenstelling tot de serieuze vibe van het hoofdverhaal, moet je de zijmissies vaak met een korreltje zout nemen. Denk aan het in graancirkels zoeken naar materialen van aliens, tot het vinden van geroosterde stierballen. Maar mocht je in je wingsuit achter een helikopter aan willen fladderen, kan dat ook, natuurlijk. Je kunt zeggen dat het contrast van deze zijmissies met het hoofdverhaal te groot is, maar als je af en toe wat aankloot in de gigantische speeltuin die Far Cry 5 te bieden heeft, kan zeker geen kwaad. Bovendien zijn deze zijmissies zijn vaak nog leuker en spectaculairder om te doen dan de missies van de hoofdverhaallijn.

Sherrif

Arcade

Far Cry Arcade is de Lego van Far Cry 5. En net zoals met Lego, kan je met Far Cry Arcade van alles maken (mocht je dat willen natuurlijk). Complete levels in singleplayer, co-op en multiplayer zijn te delen met de wereld. Hoe rijk deze modus gaat worden, hangt natuurlijk helemaal af van de community die er straks mee aan de slag gaat. Maar gelukkig heeft Ubisoft al enkele voorbeelden in de Far Cry Arcade gepropt, zodat je meteen kan knallen, vliegen…of wandelen in een bizar huis waar alles onderste boven hangt en je totaal geen idee hebt waar de voor en achterkant is. Ben je een gamedev in spe? Dan ligt er een gigantische berg aan opties en omgevingen voor je klaar in de retesimpele editor, waarmee je binnen enkele minuten van niets, iéts maakt.

Jagen en vissen

Hoewel je de game redelijk kan spelen zonder te gaan vissen of jagen, valt het wel aan te raden om dat af en toe te doen. Op de kaart staat aangegeven waar bepaalde diersoorten leven, die je in sommige gevallen lokt met aas, of simpelweg vangt met een hengel. De geschoten dieren (variërend van herten en veelvraten, tot gevogelte en beren) en gevangen vissen die je dan te verkopen. Hier kan je weer wapens, kleding, munitie en andere poespas mee aanschaffen. Wel een groot nadeel is dat zelfs met een snipergeweer en een geluidsdemper die beesten alsnog meteen doorhebben dat er op ze geschoten wordt. Eigenlijk net als de NPC’s in de game. Maar los van dat, zijn die activiteiten wel gewoon leuk. Sterker nog: de ontwikkelaar heeft al gezegd dat ze mensen met vroege code dat urenlang hebben zien doen. We durven te wedden dat er een hele subcultuur gaat ontstaan van mensen die Far Cry 5 spelen maar zich alleen maar bezig gaan houden met nummer één worden in jagen of vissen.

Beer

Oordeel Tjeerd

TjeerdFar Cry 5 heeft mij bij de lurven gegrepen met een prachtige, realistische omgeving die uitnodigt om ontdekt te worden, open wereld-keuzes waardoor het verhaal erg goed uit de verf komt, en die typische Far Cry hilariteit, waardoor je zomaar oog in oog kunt staan met een wilde beer die door een kamp Peggies heen knalt. De game is ontzettend groot en er is enorm veel te doen, van talloze zijmissies tot jagen en vissen, je kunt het ene uur bezig zijn met echt totáál andere shit dan het uur daarvoor, en dat maakt Far Cry 5 afwisselend en wordt het nooit echt een herhalingsoefening. Maar er zijn ook wat nadelen, zo zijn de vijanden blijkbaar uitgerust met pico bello oren, waardoor ze m’n gedempte kogels vrijwel altijd worden opgepikt, wat mij als liefhebber van stealth erg stoorde. Andere keren lijkt er weinig nagedacht over het design van bepaalde missies, waardoor er wel heel weinig cover is en een overdaad aan vijanden, zodat ik in sommige missies exploits moest zoeken om erdoor heen te komen. Dat soort dingen doen toch wel af aan de ervaring, maar de rest van de game is zo sterk dat Far Cry 5 mij nog steeds heel, maar dan ook heel erg blij maakt met tientallen uren speelplezier.

Artwork

Oordeel Dennis

DennisFar Cry 5 is een awesome Amerikaans avontuur dat doordrenkt is met een heerlijk folky redneck-sausje. Als je ooit wel eens in dit soort gebieden bent geweest en een beetje een sucker bent voor folky country vibes en muziek, ga je absoluut genieten van deze game. Het is groots, wordt op een prima tempo verteld en geeft je alle ruimte om te doen waar je zin in hebt. Hoewel stealth-spel niet echt wordt beloond en sommige missies ervoor zorgen dat je wil rage quitten, is er iéts aan die game waardoor verdomd lastige missies toch nóg een keer probeert… en nóg een keer. Oké nog één keertje dan. En ook dat hoort bij een uitstekende game.

Oordeel Martin

MartinDe eerste paar uur van Far Cry 5 is alsof de Intercity richting Den Haag over je heen is gewalst. Je wordt in een gigantische redneck-wereld gegooid die geen genade kent. Dat is in het begin zeer wennen, vooral omdat je geen stap kunt zetten zonder dat je aangevallen wordt door een sektegekkie op een quad, of een losgeslagen piloot in een Stuka die even langs komt denderden met een strafe run…..oh, en pas op die bison van rechts. Maar ben je eenmaal gesetteld in het prachtige Hope County, dan kan je niet stoppen met ontdekken en genieten van de story, shootouts en de redneck-sfeer. Ja, de game kent frustrerende momenten, zoals het niet kunnen vinden van een tankwagen die je toch echt nodig hebt om de missie te halen, maar de ontzettend rijke spelwereld en de baddies -wow, die antagonisten zijn tof!-, maken het een heerlijke ervaring.

Far Cry 5 FPS Index

SCORE: 85
Far Cry 5 zit boordevol leuke content en zet een prachtige omgeving neer, doordrenkt met een fijn sfeertje. De game kent wel ietwat frustrerende momenten en de stealth komt niet lekker uit de verf, maar het verhaal heeft memorabele baddies en is goed opgebouwd en uitgevoerd.