Fallout 4: Nuka World - Review

Fallout 4: Nuka World - Review 2016-09-04T12:33:27
Een pretpark, veel te veel frisdrank en mascottes die verdacht worden van gewelddadige handelingen. Meer heb je niet nodig om Bas enthousiast te maken voor de nieuwe DLC van Fallout 4. Maar hoe goed is Nuka World eigenlijk?

Niemand kon bedenken dat in 2044 John Caleb Bradberton de wereld over zou nemen met zijn eigen frisdrank. De eerste jaren gaan nog redelijk rustig voorbij, maar na enkele succesvolle sub-brands en merk-extensies komt Nuka Cola echt van de grond en begint er een imperium te ontstaan. Uiteindelijk resulteert dit in de opening van een klein pretpark dat we allemaal kennen als Nuka World. In eerste instantie met slechts twee thematische gebieden, maar tegen eind 2078 is het recreatieoord gegroeid tot de grootste trekpleister van de regio met 6 unieke werelden en bezoekersaantallen waar de concurrentie alleen maar van kan dromen.

Voor Fallout 4 is dit natuurlijk veel te veel goed nieuws om voor een leuk gebied in de game te zorgen. Daarom is het maar goed ook dat het pretpark niet ongeschonden uit de nucleaire oorlog is gekomen. De ooit zo kindvriendelijke trekpleister is nu omgetoverd tot een oord vol raiders en ander gespuis dat je zelfs overdag niet wil tegenkomen.

Nuka World is alweer de zesde uitbreiding voor Fallout 4 en is tevens de laatste uitbreiding die we voor het spel voorgeschoteld krijgen. Bethesda doet er daarom slim aan om onze ervaringen op een hoogtepunt te laten eindigen. Dit laatste hoofdstuk staat in het teken van twee zaken, namelijk een compleet nieuw gebied vol nieuwe verhalen en personages én de mogelijkheid om volledig op het slechte pad te gaan. Twee beloftes die fans van de Fallout-serie als muziek in de oren klinkt.

De keuze voor een pretpark setting komt wel vaker in games voor, maar zelden heb ik dit in een niet roller coaster-simulator zo goed verwerkt zien worden. Het park leeft, althans dat deed het voor de kernoorlog. Inmiddels is het een verlaten stek waar raiders het voor het zeggen hebben gekregen. Wel is de sfeer van een echt pretpark volop aanwezig. Er zijn tientallen attracties te vinden, overal zijn kraampjes om je lichaam te verwennen met Nuka Cola en ieder gebied is zo aangekleed dat je echt in de immersie opgaat. Bethesda heeft echt goed gekeken naar echte pretparken en dit tot leven laten komen in deze uitbreiding. Een sfeervollere locatie dan Nuka World vind je bijna niet terug in Fallout 4, alleen The Museum of Witchcraft en General Atomics Galleria liggen echt op een vergelijkbaar niveau.

Nuka World - review

De thematiek bestaat uit twee belangrijke elementen, namelijk de hele pretpark-setting en de toevoeging van het frisdrank-imperium. Zo beland je de ene keer in een verhaal van een mascotte die onvriendelijk is tegen kinderen tot een geheimzinnige strijd tussen twee frisdrankgiganten om de formule van dat ene drankje te achterhalen. De strijd tussen Coca Cola en Pepsi zit echt goed verweven in de verhalen op de achtergrond. Een beetje kennis rondom frisdranken en amusementsparken resulteert al snel in een extra beloning doordat de opvatting zoals het in Fallout 4 is verwerkt doorgaans hilarisch is.

Het pretpark is daarnaast ook nog eens een locatie waar we diverse interessante personages aantreffen, ieder met hun eigen verhaal dat je echt uitnodigt om de achtergronden ervan uit te zoeken. De DLC beloont je niet alleen met een gaaf avontuur, maar weet je van tijd tot tijd ook te verwennen met echt gave gear om je reis door de Commonwealth nog persoonlijker te maken. Voor de ontdekkingsreiziger is Nuka World dus een zeer geschikt stuk content. Er is echter ook een maar...

Nuka World

Naast de pretpark setting, draait de DLC om de mogelijkheid om weer lekker kwaadaardig te worden. Dit komt echter bij lange na niet zo goed uit de verf als de omgeving waarin het zich afspeelt. Het begint al met het hoofdpersonage. De stem van de voice actor is namelijk niet echt serieus te nemen als hij voor het eerst iemand bedreigt. Daarnaast is het gewoon raar dat je personage waar je waarschijnlijk meer dan 50 uur in hebt gestoken, vanuit het niets opeens besluit zich achter de raiders te scharen.

Ja, het klopt dat Bethesda bij Fallout 4 te weinig gebruik heeft gemaakt van het karma-systeem uit Fallout 3. Maar door het op deze manier te forceren is het eerder erg ongemakkelijk dan dat het plezierig aanvoelt en als een positieve verandering mag worden ervaren. Het verhaal rondom de diverse facties in die het park beheersen is dun en zet niet aan om er alles uit te halen zoals dit bedoeld is. De tijd en moeite die besteed is aan het creëren van de geweldige wereld is niet terug te vinden in het hoofdverhaal van de DLC. Erg jammer, want dit had anders écht een memorabel hoofdstuk opgeleverd. Eigenlijk mag ook niet verwacht worden dat de DLC het ontbreken van het karma-systeem op zou lossen, want dit is namelijk iets dat gewoonweg ontbreekt in de basis van Fallout 4. Wel had Bethesda het iets meer ruggengraat mogen geven en de motivatie waarom kwaadaardigheid loont, beter uit kunnen werken.

Nuka World - review

Goed, de wereld is fantastisch, maar de main story valt een beetje tegen. Hoe zit het met de gameplay? De gameplay is eigenlijk een constante factor. Er worden weinig nieuwe elementen toegevoegd, maar dat hoeft eigenlijk ook niet echt. Fallout 4 is namelijk al grotendeels te spelen zoals jij dat wil en daar verandert weinig aan. Genoeg opties om een locatie te verkennen zoals jij dat graag wil. Verwacht wel een stevige uitdaging, want de vijanden hebben echt een haffel peper in de reet gekregen. Vanaf de eerste vijand wordt ieder gevecht een echte uitdaging. Nuka World is pas te verkennen wanneer je personage level 30 heeft bereikt, maar mijn advies is om je personage nog iets sterker te maken voordat je een passe-partout voor het park aanschaft.

Is dit genoeg reden om de Nuka World DLC aan te schaffen? Als je nog niet bent uitgekeken op de gameplay van Fallout 4 en wel zin hebt in een nieuw gebied (dat ook nog eens indrukwekkender is dan alle eerdere omgevingen die de game ons heeft voorgeschoteld) dan moet je Nuka World echt halen. Wie juist meer aangesproken is door het feit dat je nu lekker kwaadaardig kan zijn, moet zich misschien afvragen of deze behoefte vervult kan worden door je aan te sluiten bij een groep raiders of dat er meer rigoureuze veranderingen nodig zijn in Fallout om te verwezenlijken. Want als dit laatste namelijk het geval is, dan is het goed mogelijk dat Nuka World uitdraait op een teleurstelling.

Fallout 4 Nuka World DLC is uit op de PC, Xbox One en PS4 en kost €19,99.

SCORE: 83
Nuka World is het meest sfeervolle stukje Fallout 4 dat er is! Ontdekken wordt beloond en de verhalen op de achtergrond zijn allemaal van een zeer hoog niveau. De toevoeging om je bij de raiders aan te sluiten valt helaas een beetje tegen. Voor de verkenner een must have, voor de kwaadaardige genius een twijfelgevalletje.