Fable: The Journey Review

Fable: The Journey Review 2012-12-17T16:16:57
Jan is teleurgesteld. Niet omdat Fable: The Journey een Kinectgame is, maar omdat deze game in potentie de ultieme Fable game had kunnen zijn maar dat niet is geworden.

Ik voel me een beetje vies. Twee E3’s geleden liet Peter Molyneux mij een handtekening zetten op de muur van een presentatiekamertje. Samen met die van mij stonden er nog meer handtekeningen van andere journalisten. Als je je handtekening op die muur had gezet, dan dacht je niet langer dat F:TJ on-rails zou zijn. Ik dacht dat toen oprecht.

Maar Molyneux heeft wel vaker dingen beloofd die hij niet waar kon maken. FT: J is, zo blijkt nu, volledig on rails! Het is House of The Dead meets Fable en in plaats van kogels heb je magie. Dat kán een leuke en sfeervolle game opleveren, maar lieg er dan niet over.

Fable The Journey review

Smullen geblazen

Sfeervol is F: TJ absoluut. Sterker, dit misschien wel de mooiste uitwerking van Albion ooit. De vergezichten wanneer je op de bok van je huifkar zit en je paard aanspoort tot galopperen, de creepy kerkers met prachtige lichteffecten, de fraaie confrontaties met vijanden, de cartooneske typische Fable vormgeving… qua beelden en ontwerp is dit smullen geblazen en alleen daarom al is het een feest om in F: TJ rond te dolen.

Hetzelfde kan gezegd worden voor de typisch Britse sfeer van de game. Het is humor waar je van moet houden, maar de grappen zijn weer scherp en to the point. Hetzelfde kan gezegd worden voor de prestatie van de stemacteurs waarbij Zoë Wannamakerdie, Ziener Theresa opnieuw onder haar hoede neemt en dat met verve doet.

Fable Joruney review zoe

Frustrerend

Tegelijkertijd frustreert en verveelt dit vierde Fable-avontuur. In de huid van zigeuner Gabriel tover je er lustig op los om Albion en Theresa te redden, maar verder doe je niet veel meer dan paardrijden, magisch knokken, uitrusten en je paard aaien. De game is zo rechtlijnig als de opvattingen van de SGP en dat gaat storen. Juist omdat Albion zo mooi, sfeervol en magisch oogt, wil je van je huifkar afstappen en de wijde wereld intrekken. Maar dat mag deze keer dus niet!

fable journey review screenshot

Kinect

Spelen doe je met Kinect en dat functioneert redelijk stabiel, maar het gaat allemaal nog steeds niet perfect. Het toveren met twee handen, waarmee je ook verschillende spreuken combineert, werkt soms wel en soms niet. En dat ‘niet’ dat kan gewoon niet meer. Zeker als je belaagd wordt door meerdere vijanden en Kinect niet snapt wat voor magie je wil toepassen. Het spel verdoezelt die onnauwkeurigheid van Kinect op zich best aardig, waardoor je altijd wel iets leuks uit je handen tovert, maar het gevoel totale controle te hebben over je toverkunsten is er niet.

Bovendien heb ik van meerdere collega-journalisten gehoord dat ze de game niet goed geconfigureerd kregen maar goed, ik ga in deze af op mijn eigen ervaring. Kort gezegd; Kinect werkt meer wel dan niet maar is nog steeds verre van perfect. Toch heb ik de game uitgespeeld en heb ik er van genoten. De Fable-sfeer is absoluut aanwezig maar hier zat echt zoveel meer in. Eeuwig zonde!

SCORE: 69
Fable: The Journey heeft veel elementen die liefhebbers van de serie zullen waarderen, maar is te herhalend en te onnauwkeurig om echt te schitteren. Op naar Fable 4, en dan gewoon weer zonder Kinect aub.