Dr. Mario World Review - kon het doktershandschrift blijkbaar niet lezen

Dr. Mario World Review - kon het doktershandschrift blijkbaar niet lezen 2019-07-23T14:21:38
LauraJenny’s hart maakte een sprongetje toen bekend werd dat de puzzelgame die ze minstens net zo briljant vindt als Tetris naar de mobiel zou komen. Dr. Mario met gloednieuwe graphics, dat wordt sowieso tof en daar zou ze graag een half maandsalaris aan uitgeven. Gaat ze daarvan terugkomen nu het spel er echt is, of heeft hij helemaal de juiste symptomen?

medicijn

Laat ik beginnen bij de basis. Dr. Mario werkt van oorsprong als volgt: je tuurt in een grote fles waarin verschillende gekleurde beestjes zitten. Die beestje zijn virussen en die staan stil in de fles. Jij krijgt capsules in de verschillende kleurstellingen die de beestjes hebben, met twee kanten: je kunt er eentje hebben die helemaal rood is, maar ook een helft rood en een helft geel. Het is de bedoeling dat je een rood virus verwijdert door er meerdere rode pilgedeelten tegenaan te duwen. Zo moet je alle virussen uitroeien en dan heb je gewonnen. Je kiest uiteraard die capsules niet zelf, want die zet het spel voor je klaar (en die komen met een steeds grotere vaart naar beneden).

Vreemde Google Play-store

Oke, met dat in het achterhoofd greep ik mijn telefoon. Hoewel ik me had geregistreerd in de Google Play-store, heb ik nooit een bericht gekregen dat het spel ook daadwerkelijk uit was. Een halve dag later kwam ik erachter, waarna ik hem alsnog direct heb gedownload. Ik wilde hem natuurlijk zo snel mogelijk spelen, maar dat ging niet helemaal lukken: eerst nog een update, toen opnieuw opstarten en toen een ellendig lange laadtijd afwachten. Lag het aan mijn wifi? Had ik geen bereik? Ik dacht dat het gewoon een opstartfase-probleem was, tot ik het spel vaker wilde spelen.

Die laadtijden zijn nogal aanwezig en dat merk je niet alleen als je het spel een keer per dag even opstart. Ook als je in een potje even een Whatsappje wil lezen of even een half uur een telefoongesprek hebt, dan ben je je spel waarschijnlijk kwijt. Ben je heel snel, dan weet hij zich meestal nog wel te herstellen, maar het is een spel dat niet erg stabiel is wat laadtijden -en onthouden wat je aan het doen was- betreft. Wat ook niet helpt, is dat je altijd online moet zijn voor dit spel.

Mario

De grootste tegenvaller is...

Als je denkt dat dit het ergste is, dan moet ik je teleurstellen. De grootste tegenvaller zit hem wat mij betreft in de gameplay zelf. Hoewel het best vermakelijk is en je zo in level 40 bent, is het spel totaal niet wat het vroeger was. Dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste is de gameplay niet van boven naar beneden, maar van beneden naar boven, wat even wennen is. En ten tweede kun je je capsules eigenlijk op allerlei plekken op het veld zetten, ook als dit gebied wordt geblokkeerd door blokjes. Dat is een beetje vreemd.

En er zijn power-ups, die je overigens niet per se hoeft te gebruiken. Hamers en de keuze om bepaalde capsules weg te halen, of dat door jouw gekozen personage willekeurig te laten doen; het is pas later in de game wat moeilijker ze niet te gebruiken. Gelukkig maar, want hier moet je voor betalen. En over dat gekozen personage gesproken: er is weinig verschil te merken tussen Bowser of Mario. Het maakt daarbij ook maar weinig uit welke 'handlanger' je kiest. Het verschil met of zonder is nagenoeg niet merkbaar. Er zijn dus allemaal extra’s toegevoegd, zonder dat dat echt iets aan je ervaring toevoegt.

Natuurlijk is dit een free-to-play-game die je constant over wil halen om er geld aan uit te geven, dus niet alleen aan die power-ups. Maar dat is niet het ergste ding: elk half uur heb je weer een hartje erbij, dus je kunt sowieso elk half uur weer verder spelen. Dat vind ik best redelijk voor een free-to-play-game. Is het irritant? Zeker. Vooral dat je je verdiende munten er niet aan kunt uitgeven, alleen echt geld. Maar je krijgt tenminste op regelmatige basis weer nieuwe mogelijkheden. Online spelen kan bovendien altijd.

Dr Mario

Best origineel

Is het allemaal om ziek van te worden? Nee hoor, er zijn allerlei originele manieren gevonden om je te laten doorspelen. Zo is het niet per se altijd de bedoeling om alle virussen weg te spelen. Je hebt soms ook de opdracht om alle muntjes of virussen uit blokjes stuk te slaan (wat je doet door tegen de blokjes aan drie dezelfde kleuren capsules bij elkaar te zetten). Dat is weer eens wat anders. Bovendien is die andere gameplay niet per se niet goed, het is alleen geen Dr. Mario. Het is meer een soort Bejeweled, juist omdat je die capsules nog kunt verplaatsen.

Speel ik het spel nog door? Ja, want ik vind het tof om te zien welke creatieve oplossingen de makers zoal hebben bedacht en het online spelen tegen anderen is ook een pittige uitdaging, zeker omdat je wel goed wordt gematched: je speelt echt tegen mensen die hetzelfde niveau hebben, waardoor je steeds meer punten verzamelt en een niveau omhoog kan. Juist omdat die mogelijkheid geen hartjes kost, kun je daar lekker mee doorgaan tot je écht van iedereen wint.

Bovendien is er nog iets dat enorm charmant is aan Dr. Mario en dat is het visuele gedeelte. Fantastisch op de steeds groter wordende telefoonschermen: de personages in hun doktersjassen zien er grappig uit, de spelwereld is heel kleurrijk en de 3D-graphics doen denken aan Super Mario 3D World. Het is ook een lekker kort maar tof spel om af en toe even een kwartiertje op te starten, in plaats van dat je het uren achter elkaar doet. Maar, wat eigenlijk de allerbelangrijkste reden is voor mij om door te spelen, dat is die soundtrack. Die is helemaal Dr. Mario, dus beats die nooit vervelen, net als die originele gameplay die daardoor nog meer wordt gemist.

Dok

SCORE: 58
Dr. Mario World is zo anders in gameplay, dat het eigenlijk geen Dr. Mario mag heten. De gameplay is best leuk en origineel, visueel is er helemaal niets mis mee, maar toch weet het spel niet zo vast te grijpen als het origineel. Het freemium-gedeelte is dan nog tot daaraan toe, maar de laadtijden spelen dit spel parten, terwijl die juist perfect moet zijn voor even snel onderweg.