Doom 3 VR Review – Oldschool shooter voor vr-gevorderden

Doom 3 VR Review – Oldschool shooter voor vr-gevorderden 2021-04-04T17:49:35
Een aantal jaar geleden konden we alleen nog maar dromen over een game als Doom 3 in virtual reality. Inmiddels is het spel echter ruim zestien jaar oud en behoorlijk verouderd, zelfs in vr.

Toen Doom 3 uitkwam in 2004 was de game revolutionair. Na tien jaar afwezigheid sloeg ontwikkelaar id Software keihard terug en bewees het in één klap nog steeds de koning te zijn van de snelle, tot in de puntjes gepolijste shooters. Doom 3 was ook een stuk spannender dan zijn voorgangers en had hier en daar zelfs wel wat weg van een survival-horrorgame.

Doom1

Palmer Luckey

Fast forward naar de E3 van 2013, waar ik door de bedenker en voormalig CEO van Oculus, Palmer Luckey, werd uitgenodigd (lees: ik stalkte hem net zo lang tot hij er gek van werd) om het eerste prototype van de Oculus Rift uit te proberen. Die headset zat toen letterlijk met ducttape aan elkaar vast, maar ik was meteen zwaar onder de indruk van vr, mede door een hele vroege techdemo van Doom 3. Het was mind-blowingly vet en ik had het licht gezien.

Doom2

Die techdemo is nooit officieel uitgekomen, maar in 2017 kwam wel Doom VFR uit. Dit was een uit de kluiten gewassen techdemo van een uurtje of drie, waarbij we een idee kregen wat Doom in vr zou zijn, al was de content niet zo boeiend en vooral de besturing onhandig en misselijkmakend. Kunnen we met Doom 3 VR dan eindelijk genieten van een echte Doom-game in virtual reality?

Angstaanjagender

Het goede nieuws is dat we met Doom 3 VR nu inderdaad eindelijk een volwaardige Doom-game hebben om in vr te spelen. Het is de complete game, zoals we die kennen uit 2004, en die is meer dan lang genoeg om je honger te stillen. Het andere goede nieuws is dat de gameplay - het naar de tyfus schieten van demonen - fantastisch is in vr. De wapens die tot je beschikking staan zijn bruut, hebben impact en laten zich vooral met de PlayStation VR Aim Controller goed besturen.

Doom3

Ook de spanning zit er nog steeds goed in, zeker omdat je nu zelf in de gamewereld staat. Door vr is het sfeertje angstaanjagender dan ooit en ik ben me een paar keer helemaal de pleuris geschrokken, omdat er ineens een bad guy op me stond in te hakken. Ze komen verdomd dichtbij in vr en hebben compleet schijt aan je persoonlijke ruimte!

Claustrofobisch

Het gaat hier echter wel om een zestien jaar oude game en de inmiddels behoorlijk verouderde PlayStation VR doet daar nog eens een schepje bovenop. Grafisch is het dus niet best en door de lage resolutie en het screendoor-effect van de PSVR komt het allemaal nog waziger in beeld. Vooral de textures doen hierdoor bijna pijn aan je ogen en in het eerste uur vroeg ik me soms af of de textures überhaupt wel ingeladen werden.

Doom4

Daarnaast is er iets mis met de scaling. Jij bent als personage te groot, waardoor andere menselijke NPC’s in de game bizar klein ogen. De omgevingen zijn hierdoor ook extra claustrofobisch en ik kreeg zelfs de neiging om een beetje gebukt door de game te rennen. Alleen bij de monsters heb je dat niet zo door, want die zijn over het algemeen groter dan mensen. Je kunt je hoogte wel een beetje instellen in de settings, maar het is nooit perfect. Jezelf te klein maken is namelijk ook gek, want dan loop je erg dicht op de grond en ben je constant omhoog aan het schieten.

Oldschool

Tot slot is Doom 3 VR absoluut niet geschikt voor vr-noobs. Het rondwandelen werkt eigenlijk alleen echt goed met smooth-motion, precies zoals je de game ook zou spelen op een beeldscherm, maar dit is alleen te doen voor gamers die al gewend zijn aan virtual reality. Het rechterpookje kun je stapsgewijs wel doen, in plaats van smooth-motion, wat zeker helpt tegen het kotsen, maar dit werkt weer niet top tijdens heftige gevechten. Smooth-motion is de enige echt goede manier om de game te spelen, maar zelfs ik als vr-pro moest af en toe even stoppen. Heftiger dan dit wordt het haast niet.

Doom5

Is Doom 3 VR dus een aanrader? Ja, maar eigenlijk alleen als je een gigantische fan bent, je al flink wat uurtjes in vr hebt doorgebracht en als je games als Boneworks VR en Half-Life: Alyx nog nooit hebt gespeeld. Die zijn namelijk op alle fronten een stuk beter. Doom 3 VR is oldschool, zelfs in vr.

SCORE: 70
Het is heel cool om Doom 3 helemaal in vr te kunnen doorlopen, maar de game begint inmiddels behoorlijk oud te worden en is niet perfect overgezet naar vr. Tel daar de verouderde PSVR bij op en je hebt een inmiddels behoorlijk oldschool vr-ervaring te pakken.