Dirt 5 (Xbox Series X) Review - De eerste next-gen racegame oogt niet next-gen

Dirt 5 (Xbox Series X) Review - De eerste next-gen racegame oogt niet next-gen 2020-11-11T13:20:56
Bij de release van nieuwe Xbox- en PlayStation-systemen denk je al snel aan nieuwe racegames, zoals Gran Turismo en Forza Motorsport. Nu gaat Dirt 5 er met de eer vandoor en dat is volgens Florian zowel leuk als teleurstellend.

Codemasters heeft goed afgekeken bij wat Turn 10 en Playground Games met de Forza-games doen. Turn 10 werkt altijd aan de serieuze Forza Motorsport-games en Playground Games aan de over-de-top Forza Horizon-games en ze brengen om en om nieuwe delen uit. Zo blijven de games fris, zitten ze elkaar nooit in de weg en kunnen de studio’s elkaar zelfs helpen. Codemasters begint dit grapje ook steeds beter te begrijpen met de Dirt- en Dirt: Rally-games.

Dirt1

Toegankelijker

Waar de Dirt: Rally-games schreeuwen om gamers met belachelijk veel geduld, uithoudingsvermogen en een set-up met stuur en pedalen, zijn de Dirt-games het tegenovergestelde, waarbij je heerlijk met je controller op de bank arcadelol kunt maken. Dirt 5 bereikt hierin een nieuw niveau en dat bevalt prima. Yup: Dirt 5 is toegankelijker dan ooit!

Dirt2

Door de Dirt: Rally-physics reageren alle voertuigen realistisch op wat er gebeurt in de game. De manier waarop voertuigen bewegen op de vele verschillende ondergronden is fantastisch en geeft zelfs met een controller behoorlijk wat feedback. De besturing is dan ook realistisch, maar supervergevingsgezind, waardoor Dirt 5 als geen ander die lekkere ‘pick up and play’-vibe heeft.

Troy en Nolan

En wat zit er veel gameplay in Dirt 5! In de eerste plaats is er een uitgebreide carrièremodus, waarin je het aan de stok krijgt met een andere racer, ingesproken door Nolan North. Daarnaast heb je een soort coach, die je door alle nieuwe events loodst, gespeeld door Troy Baker. Troy en Nolan zijn constant aan het kibbelen in de podcasts tussen de races door.

De chemie tussen Nolan North en Troy Baker is fantastisch en ik heb regelmatig m’n controller tussen races even naast me neergelegd om te luisteren hoe ze elkaar in de zeik nemen. Het geeft een extra dimensie aan de carrièremodus, waarin je het idee krijgt dat er op de achtergrond meer speelt. Ik ben nooit zo’n fan van een verhaallijn in arcaderacers, maar op deze manier is het erg leuk dat er wat meer diepte in het verhaal zit. Die gasten zijn zo meesterlijk op elkaar ingespeeld!

Dirt3

Het enige dat jammer is, is dat de podcasts tussen de races door te lang duren. Ik zag er de charme wel van in, maar kan mij ook voorstellen dat je vooral in een arcadegame als dezt niet te veel wil nadenken en gewoon een nieuw event wil kiezen zonder al dat gelul. Ik vraag me dan ook af of iedereen die Dirt 5 speelt wel het geduld kan opbrengen om die gesprekjes te volgen, of dat ze zonder pardon worden overgeslagen. Het had bijvoorbeeld geholpen als deze podcasts meteen na de race zouden beginnen, in plaats van pas in het menu waar je een nieuw event kiest.

Gymkhana

In de carrièremodus kom je vele soorten events tegen. Zo zijn er natuurlijk de races die op een circuit worden gereden of met een punt-naar-punt-race. Deze races vinden plaats op zand, modder, asfalt, sneeuw en ijs en hebben op zich al lekker wat variatie. Daarnaast is er ook een shitload aan verschillende voertuigen te vinden met ieder zo hun eigen handling. Een Stadium Truck rijdt bijvoorbeeld heel anders dan de gepimpte Rally Cross-bakken.

Dirt4

Ook Gymkhana is weer van de partij, waarbij je in een grote arena tricks moet uitvoeren om zoveel mogelijk punten te verzamelen. In deze modus ben je amper bezig met racen en meer met het perfectioneren van je donuts en drifts. En dan is er nog de grootste toevoeging aan een Dirt-game ooit: de letterlijke speeltuin die Playgrounds heet!

Playgrounds

In Playgrounds kun je helemaal zelf maken wat je wil. Zo kun je een race ontwerpen, maar ook behendigheidparcoursen, over-de-top jumps, custom Gymkhana-arena’s en ga zo maar door. Zie het als het Play, Create, Share-gebeuren uit bijvoorbeeld de LittleBigPlanet-spellen, waarin je een bodemloze put van content van andere spelers kunt downloaden en spelen. En ja, er zitten nu al meesterlijke creaties tussen.

Dirt5

Dirt 5 barst van de content en is bovendien ontzettend leuk om te spelen. Het enige dat mij dwars zit zijn de next-gen graphics, of eigenlijk het ontbreken daarvan. Ik heb Dirt 5 op alle systemen gespeeld en ondanks dat de game er prima uitziet op de PS4 en Xbox One, valt het tegen wanneer je ze op de PlayStation 5 of Xbox Series X speelt. Er is grafisch maar weinig echt next-gen te zien, op het feit dat je de game in 4Ken 60 fps of zelfs 120 fps kunt spelen na. Dat is top, maar Dirt 5 is niet die showcase next-gen game die je aan je jaloerse vrienden laat zien.

Dirt 5 ziet er niet echt next-gen uit, maar met de game zelf is weinig mis. Er zitten wat kleine gekke designkeuzes in, maar het speelt zo heerlijk weg dat je dit de game al snel vergeeft. Het is een dkke aanrader voor iedereen die van arcaderacegames houdt!