Diablo III: Reaper of Souls - review

Diablo III: Reaper of Souls - review 2014-03-27T15:38:02
Dat Nick een groot fan van looten is, hoeven we jullie niet meer uit te leggen. Die jongen steelt als je even niet oplet zelfs je boxer uit je broek. Nu we in Diablo III: Reaper of Souls tegen de dood moeten vechten, is het tijd voor ninjalooter Nick om te laten zien of hij wat met die skills kan.

Het kaarsje dat mijn zelfvertrouwen reflecteert brandde nog maar heel bescheiden, na het beschamende resultaat in onze Diablo III: Reaper of Souls Let’s Play. Ik ging in training, bleef oefenen om me voor te bereiden op het nieuwe kwaad dat Reaper of Souls brengt. Want Blizzard probeert met deze uitbreiding alle fouten van het origineel te herstellen, met de hoop dat alle spelers die na een paar weken al afhaakten weer zullen terugkeren naar de iconische dungeon crawler. Maar is die trip naar level 70 het wel waard? Laat ik die vraag meteen voor je beantwoorden; de kern van Diablo III is zo op de schop gegooid dat iedereen op zijn minst weer een kijkje zou moeten nemen. Met of zonder uitbreiding!

Na de duivel komt de dood

Wie het verslaan van Diablo als Prime Evil na honderden keren niet echt boeiend meer vindt, zal blij zijn te horen dat we met Malthael een prima eindbaasje voorgeschoteld krijgen. Deze Engel des Doods wordt op een dag wakker en besluit de wereld een dienst te bewijzen door al het leven uit te roeien. Daarvoor gebruikt hij de Black Soulstone, die we in de originele game hebben gebruikt om alle demonen in op te sluiten. Foute boel natuurlijk!

Logisch dat wij nephalems, oftwel uitverkorenen, wederom onze bijl/zwaard/staff/yourweaponofchoice oppakken en de strijd aangaan met dit nieuwe kwaad. Dat mogen we doen in een geheel versche Act, met nieuw ontworpen vijanden die meer bij de stijl van Malthael passen. Act V zit letterlijk volgepropt met bazen die naarmate  het verhaal vordert echt verdomd pittig zijn. Zelfs op de Expert-moeilijkheidsgraad heb ik er samen met een maat nog vijf uur over gedaan om het einde te zien, en Expert is niet bij lange na niet de meest uitdagende versie van de game. Die vijf uur werd overigens afgesloten met een doordachte en vooral bevredigende eindbaas in de vorm van Malthael, dat gevecht is echt zó puur genieten. Meer zal ik er niet over spoilen, maar bereid je voor met voldoende potions!

Diablo III Reaper of Souls

Slimme loot = blije spelers

De komst van Reaper of Souls brengt op zichzelf al veel veranderingen met zich mee, of je de uitbreiding nu aanschaft of niet. Blizzard heeft flink zitten klooien met het lootsysteem, want veel spelers kregen nogal de hik van de end-game van Diablo III. Waar ik bijvoorbeeld tijdens het levelen van 1 naar 60 slechts een enkele Legendary vond, wist mijn reis van 60 naar 70 me te belonen met minstens tien Legendary voorwerpen. En daarvan waren er maar liefst acht daadwerkelijk bruikbaar! Het lootsysteem probeert je nu namelijk items te geven die daadwerkelijk goed zijn voor je class. Zo is het eindelijk weer spannend als je een Legendary oppikt en leg je het spel zelfs weer even stil om te ontdekken of het een upgrade is!

Maar Blizzard heeft nog veel meer veranderd. Zo is de Auction House in zijn geheel verdwenen, waardoor het niet langer mogelijk is om loot met enig gemak van de markt af te trekken. Of dit een goede zaak is of niet heb ik behandeld in deze feature, maar het feit blijft dat spelen met vrienden en het ruilen van Legendaries binnen je party opeens een stuk leuker is. Iedereen moet even hard werken voor zijn gear en alhoewel Diablo niet per se een competitieve game is, is het toch leuk om te weten dat niemand zijn topcharacter met goudstukken heeft gepimpt. En omdat je als speler nu aan de lopende band Legendaries vindt zul je de Auction House ook niet per se missen. Nogmaals; deze veranderingen zijn ook doorgevoerd als je de originele Diablo III speelt!

Diablo III Reaper of Souls

Bepaal zelf je eigen koers in Adventure Mode

In Diablo III kon je eigenlijk niet veel anders dan constant de campaign opnieuw uitspelen. Omdat dat in chronologische volgorde moest, betekende dit dat je steeds weer door dezelfde (saaie?) shit heen moest worstelen om bij de echt goeie loot te komen. Mits die loot dan ook dropte. Het was ook voor Blizzard duidelijk dat dit systeem op de schop moest en daarom is de Adventure Mode geïntroduceerd. Je kunt na het uitspelen van Act V via de map zelf kiezen waar je heen gaat om de gebieden te ontdoen van de demonen. Waar en wanneer jij dat wil.

Om je daarvoor extra te motiveren zijn er in iedere act vijf quests die je naar een bepaalde baas op schatkist toesturen. Iedere keer dat je zo’n quest uitspeelt krijg je een partij loot én een Key Rift Stone, waarmee je later de Nephalim Rifts in kunt duiken. Want je bent die bekende gebieden in de campaign na een tijdje ook wel zat! Met vijf keystones open je een run naar een compleet random gebied, met een willekeurig aantal vijanden die ook weer willekeurige krachten bezitten. Het zijn de zogenaamde lootruns, die soms té makkelijk lijken te zijn, maar soms ook onvergeeflijk en tyfus#@@#!#$!%!.

Ja dat dus. Beide modi zorgen ervoor dat je zelfs na het uitspelen van Reapers of Souls nog iedere dag je portie fun en destructie kunt innemen. Diablo III had dit nodig, maar de uitwerking ervan is eveneens subliem! Het teleporteren naar welk gebied dan ook is in een kwestie van secondes gebeurd en het voordeel van spelen met maten komt hier goed uit de verf. Als je samen vijf quests doet heb je een totaal van tien Key Rift Stones, waardoor je met evenveel moeite opeens twee keer de Nephalim Rifts in kunt duiken!

Diablo III Reaper of Souls

De Crusader Class

Natuurlijk mogen we de toevoeging van de Crusader Class niet vergeten. De nieuwe strijder doet me vooral denken aan een Paladin als je naar de World of Warcraft-classes kijken. Je zult meestal een zwaard en schild in je handen gedrukt krijgen, maar kunt daarbij veelvuldig gebruik maken van diverse spells. Tijdens het levelen van de Crusader vond ik de class als geheel wel interessant, maar des te verder ik in de game raakte, des te minder indrukwekkend werden de spells ten opzichte die van andere classes. Het is een leuke afwisseling, dat zeker. En ik ben vooral blij dat de Crusader niet overduidelijk beter is dan de andere personages in de game. Misschien dat de klasse wat leuker wordt qua speelstijl na het vinden van de juiste Legendaries. Ik zal er daarom op een later tijdstip nog een uitgebreider artikel aan wijden!

Is Diablo III: Reaper of Souls je geld waard?

Je kunt niet ontkennen dat Blizzard alles op alles heeft gezet om van Diablo III weer een vermakelijke game te maken, die meer terugkeert naar het klassieke lootsysteem uit de vorige games. De nieuwe Act is erg tof om door te spelen en de Crusader Class zal na verloop van tijd ook zeker zijn plekje in iedereens gamehart vinden. Het feit blijft wel dat veel van de goede veranderingen via een patch zijn binnengekomen en deze verbeteringen eigenlijk al vanaf launchdag in Diablo III hadden moeten zitten. Dit voelt dus een beetje als mosterd na de maaltijd.

Deze uitbreiding kent bovendien een prijskaartje van 40 euro en dat is voor sommige mensen een tikkie aan de hoge kant voor hetgeen dat Blizzard je nu aanbiedt. Toch kan ik me daar niet erg druk om maken, omdat ik twee jaar na de aanschaf van Diablo III eindelijk het plezier in de game heb terug gevonden. Dankzij de verbeteringen van Reapers of Souls kan iedereen zich weer tientallen, misschien wel honderden uren in de dungeon crawler vermaken. Wie nog niet overtuigd is, doet er zeker goed aan de originele game nog eens door te spelen, zodat Diablo zichzelf weer aan je kan bewijzen!

SCORE: 84
Diablo III: Reaper of Souls fixt een overgroot deel van de gebreken van de originele titel. Looten is eindelijk weer een manier van entertainment, in plaats van een grind. Ondanks de wat hoge prijs dus op en top genieten!