Shadowkeep valt tegen maar Destiny 2 gaat toch een mooie toekomst tegemoet

Destiny 2: Shadowkeep - Review 2019-10-17T09:39:22
De wereld van Destiny wordt weer eens opgeschud door een universumbedreigende bedreiging dat het universum bedreigt, en natuurlijk wordt Wouter z’n Guardian opgetrommeld om de boel te fixen. Destiny 2 Shadowkeep stuurt hem naar de maan… maar die komt hem wel héél bekend voor!

Ik wil verder niet nostalgisch gaan doen, maar het is inmiddels alweer meer dan 6 jaar geleden dat ik naar Bungie ging om de onthulling van Destiny te aanschouwen. Ik was daar in Bellevue, Seattle vooral getuige van flink wat werk in uitvoering, bestaande uit character renders, artwork, wat muziek van Marty O’Donnell en de eerste beelden van een level op… de maan. Jawel, de allereerste bewegende beelden die we ooit te zien kregen van de Destiny-franchise betrof het dichtstbijzijnde hemellichaam ten opzichte van de aarde; de nogal grijze klomp maansteen die elke dag de zon blokkeert. Inmiddels is er best veel veranderd wat betreft de Destiny-franchise: we zijn alweer bij de vierde uitbreiding van deel 2 aangekomen, Martin O’Donnell maakt de muziek niet meer en Bungie heeft Activision verlaten om een van de grootste onafhankelijke ontwikkelaars in de wereld te worden. Maar ondanks die 6 jaar aan ontwikkelingen gaan we in Shadowkeep terug naar het diepste verleden van Destiny: jawel, de maan. Dat klinkt als een flinke ‘been there, done that’, niet waar?

Het beste van Destiny 2 is al gratis

Laat ik meteen ff een ‘gewaagde’ opmerking maken: de beste, meest recente ontwikkelingen rondom Destiny 2, die zijn gewoon gratis en daar hoef je Destiny 2: Shadowkeep eigenlijk niet voor aan te schaffen. Het nieuwe armor-systeem bijvoorbeeld: het heet Armor 2.0 en de naam is misschien wel het minst innovatieve, want met een paar slimme trucjes is het aanpassen van je helmet, gauntlets, chest armor, leg armor en class armor net even wat interessanter en uitgebreider geworden. Zo zijn de statistieken voor armor terug, zijn mods niet meer consumables maar kan je ze oneindig gebruiken en is er iets genaamd Universal Ornaments, een item waarmee je het uiterlijk van al je stukken equipment kan veranderen. Leuk allemaal, maar er zijn tegelijkertijd ook genoeg vage beperkingen: Universal Ornaments kan je bijvoorbeeld alleen bij de Eververse-winkel kopen, en ja, dat is inderdaad de plek waar je met echt geld betaalt. Wat ik ook raar vind is dat het gebruiken van mods gekoppeld is aan een bepaalde Energy-waarde, van 1 tot en met 10, wat er op neer komt dat als je armor maar 1 Energy heeft, je geen mod van 5 kan gebruiken. Dat is op zich fine en dandy, ware het niet dat je armor een vaste Energy-waarde heeft die gewoon willekeurig wordt gegenereerd. Eh… wat? Regelmatig had ik een lekker paars stukje chest armor gescoord met een crappy Energy-waarde van 1, waardoor ik de meest relaxte mods er niet op kon zetten! Er zit vast een logica aan dit idee, maar ik kan die ff niet vinden… Daarnaast zijn sommige armor mods ook nog eens alleen bruikbaar zijn voor specifieke elementen, de voor Destiny-spelers welbekende Void, Arc en Solar, wat er voor zorgt dat je extra zal moeten grinden om je favo mods op je favo armor te kunnen plaatsen. Beetje viezig dit, en puur verzonnen om de grind te vergroten…

Destiny 2 Shadowkeep

De huidige toestand van Destiny 2 is verwarrend as fuck

Alsnog is het best een verbetering, dat Armor 2.0, maar het ding is dat dit eigenlijk niet eens écht in deze review thuishoort, aangezien het deel is van de (gratis) update die je ook krijgt als je Shadowkeep niet aanschaft. Hetzelfde geldt voor het aangepaste quest-systeem, iets dat me aanvankelijk een beetje verwarde, maar uiteindelijk wel een tikkie logischer werkt. Dan zijn er nog Finishers, een killing move die je kan gebruiken op vijanden (ook spelers in Crucible) wiens health bar nog maar een klein stukkie over hebben, en waar je nieuwe soorten van kan unlocken. Oh en nog even iets ingewikkelds: het kunnen levellen via een Seasonal Battle Pass, een nieuw beloningssysteem dat gelinkt is aan een Artifact, dat weer een object is dat een plekje inneemt bij je armor op je character-pagina. Eh ja, dat is inderdaad verwarrend as fuck, maar het komt er op neer dat het de plaatsvervanger is van Milestones, terwijl het ook aangepaste beloningen biedt voor de verschillende soorten spelers. Want die zijn er nu, aangezien er nog zoiets is als New Light, de gratis versie van Destiny 2, en je dus betalende en niet-betalende spelers hebt. En dáár ligt het verschil… Want als je een New Light-speler bent, dan worden alle perks van Shadowkeep natuurlijk regelmatig in je gezicht gedrukt. Is dat dan de reden om Shadowkeep toch maar te halen? Puur om je FOMO in toom te houden?

Destiny 2 Shadowkeep 2

De echte waarde van Destiny 2: Shadowkeep

Okay maar wat krijg je dan wél voor het aanschaffen van de uitbreiding Destiny 2: Shadowkeep? Een nieuwe campaign, natuurlijk, eentje waarin je een universumbedreigende bedreiging moet uitschakelen, natuurlijk. Verwacht hier niet veel van qua verhaal, maar dat ben je als het goed is al gewend van Destiny (2), want ook dit is een flinterdunne aanmoediging om je wapens te trekken, dat ook nog eens extreem open eindigt. Het biedt overigens wel veel sfeer, want de diepe schaduwen van de maan en de horrorachtige wezens van The Hive zorgen voor een bijna Lovecraftiaanse duisterheid, en de minder stabiele spelers onder ons zullen misschien zelfs een beetje schrikken zo nu en dan. Maar dat had je dan ook al gedaan in de originele Destiny, want grote lappen maan worden hergebruikt in Shadowkeep, terwijl zelfs hele missies en vele eindbazen (ook uit deel 2) gerecycled zijn! Zeker, veel van de content ziet er anders uit en er is weer een variatie op de vijanden, Nightmares genaamd, die ervoor zorgen dat alles op z’n minst een beetje fris aanvoelt. Maar als jij flink wat uren in Destiny 1 hebt geklokt, net zoals ik, dan komen vele gedeeltes je (te) bekend voor. En sure, het is alweer een tijdje geleden dat we de eerste Destiny speelden, maar ik kan niet echt zeggen dat dit voelt als lekker nieuw spul voor je geld. Ook zijn er wat oude Destiny 2-irritaties die nog steeds niet opgelost zijn, zoals het geringe aantal armor sets, waardoor je veel tijd spendeert in hetzelfde lamme kloffie (tenzij je geld uitgeeft aan die Universal Ornaments). En, laten we wel wezen, om álles in Destiny 2 te snappen -alle objecten, elementen, spulletjes, functies, opties en mogelijkheden-, of om überhaupt te weten waar je naartoe moet voor bepaalde quests, heb je echt het internet op speed dial nodig. Misschien wordt het tijd voor een in-game browser…

Destiny 2 Shadowkeep 3

Shadowkeep is meer dan een Destiny 1-echo

Best veel gezeik dus en toch, om een of andere reden, heb ik me uitstekend vermaakt met het ontleden van Destiny 2: Shadowkeep. Want de gunplay blijft nog altijd magistraal en er is zeker nieuwe content te vinden waar ik lekker op ging, dat niet volledig voelde als een echo uit het Destiny-verleden. Zoals de Vex Offensive, een soort mentale voorbereiding op de Raid dat uit 1 missie bestaat voor 6 spelers, eentje die je oneindig zult herhalen als je er niet bewust uit stapt -iets waar ik na drie keer ook wel (voorgoed) klaar mee was- en ff tijd nodig heeft om te ontgrendelen. Of de Nightmare Hunts, een herhalingsoefening van oude eindbazen zeker, maar toch een welkome afwisseling op de Strikes, waarvan er overigens ook twee nieuwe zijn op de maan en Io. Daarnaast heb ik me nog weten te vermaken met de Black Armory, want dat had ik helemaal gemist na diens release eind vorig jaar, maar dat heeft verder geen fuck te maken met Shadowkeep omdat het al oude content is. Hoewel het wel nieuwe Exotic-wapens biedt met de release van Shadowkeep… Eh, als ik het goed begrepen heb, want zelfs de ontwikkelaars bij Bungie zijn niet allemaal volledig op de hoogte van ál Destiny 2 haar aspecten.

Destiny 2 Shadowkeep 4

Daarnaast is een van de belangrijkste dingen in Shadowkeep natuurlijk de nieuwe Raid, Garden of Salvation genaamd, waarin je, JAWEL, terugkeert naar iets uit Destiny 1, namelijk de Black Garden. Je vecht hierin voornamelijk tegen de Vex en de Raid bestaat ruwweg uit vier gevechten, maar belangrijker is een mechanic genaamd ‘tethering’ dat weer het uiterste van je Fireteam haar samenwerkingsvaardigheden vereist. Ik heb vooralsnog het idee dat dit een van de pittigste Raids is van alle 11 die de Destiny-serie tot nu toe kent, maar dat lijkt na de eerste keren altijd zo, dus het is nog moeilijk te zeggen hoe Black Garden zich verhoudt tot het magistrale The King’s Fall of (heb ik van horen zeggen, want die Raid heb ik nooit gespeeld) Wrath of the Machine. Zoals wel vaker het geval is met Destiny, zal de tijd het moeten leren en, laat ik er nog een cliché tegenaan gooien; legendes openbaren zich over tijd. Of heb ik dat net zelf verzonnen?

Een toptoekomst of een vaag vooruitzicht?

Er breken nieuwe tijden aan voor Destiny 2 en voor Bungie, waarvan Shadowkeep en New Light, de gratis versie van Destiny 2, het begin inluiden. Ik snap dat het lijkt alsof dit een niet al te best begin is, als je deze review hebt gelezen en het cijfer bekijkt, maar dat is niet helemaal een juiste conclusie. Bungie werkt namelijk wel duidelijk naar een toekomst toe met Shadowkeep, zowel qua verhaal als wat betreft de vers geïmplementeerde systemen die bijzonder ‘future proof’ zijn. Ik hoop dat de reden waarom zoveel Destiny-content hergebruikt is in deze add-on vooral te maken heeft met Bungie’s focus op de release van New Light en de fikse update die aan Shadowkeep vooraf ging. De daadwerkelijke uitbreiding voelt verder een beetje als een belofte van Bungie: ‘We zijn er nog, we hebben Activision niet nodig, en de toekomst van Destiny 2 gaat goed komen.’ Ik geloof hen, net zoals ik er 6 jaar geleden vertrouwen in had dat het best wel eens leuk zou kunnen gaan worden op de maan.

Destiny 2 Shadowkeep 5

SCORE: 69
Destiny 2: Shadowkeep is een hoop oude content in een niet eens zo heel erg nieuw jasje, maar dankzij een algehele update van een aantal game-systemen en flink wat extra bezigheidstherapie met als doel je Light Level te verhogen, heeft deze uitbreiding Destiny 2 absoluut een betere game gemaakt.