Demon's Souls 

Demon's Souls 2012-09-17T13:14:46
En daar kwam hij weer vloekend en tierend uit het testhok gestiefeld. We zullen de letterlijke teksten hier niet publiceren, maar als we zeggen dat Jeroen een beetje gefrustreerd was, is dat het understatement van het jaar. Wanneer je in een game het leven laat, is dat niet leuk. Vroeger, en dan bedoel ik de jaren ’80-’90, was het nog veel erger want destijds stond doodgaan gelijk aan helemaal opnieuw beginnen. Je stortte tien centimeter voor het einde van een level een afgrond in, en je mocht het hele level vrolijk weer overdoen.
En daar kwam hij weer vloekend en tierend uit het testhok gestiefeld. We zullen de letterlijke teksten hier niet publiceren, maar als we zeggen dat Jeroen een beetje gefrustreerd was, is dat het understatement van het jaar.

Wanneer je in een game het leven laat, is dat niet leuk. Vroeger, en dan bedoel ik de jaren ’80-’90, was het nog veel erger want destijds stond doodgaan gelijk aan helemaal opnieuw beginnen. Je stortte tien centimeter voor het einde van een level een afgrond in, en je mocht het hele level vrolijk weer overdoen.
Je zult begrijpen dat ik me als gamer een stuk prettiger voel bij de huidige situatie met checkpoints te over, een onuitputtelijke hoeveelheid levens en zelfs spellen waar het woord Game Over niet eens in voorkomt. Ik vind het fantastisch.

Omarm de dood
Demon’s Souls vraagt derhalve om een waarschuwing: deze game is namelijk zo’n ouderwetse bitch uit de tijd dat doodgaan nog echt doodgaan was. En in deze RPG ga je zo vaak dood, dat je vloekend en tierend door de kamer zult lopen, dat je de hond een schop geeft, en iedereen afblaft die zich ook maar in de buurt vertoont!
Toch zul je er op een gegeven moment vrede mee moeten sluiten, sterker nog, je gaat al dood voordat de game echt begint. Je gaat dood en herrijst als geest. En zo begint een allesbehalve doorsnee avontuur.
Demon’s Souls verschilt onder andere van de gebruikelijke (J)RPG omdat je niet automatisch beter wordt naarmate je meer tegenstanders een kopje kleiner maakt. Hier is het zielen verzamelen geblazen, zielen die je ontvangt voor iedere gedode tegenstander.

Zalige zielen
Indirect zorgen die zielen er uiteindelijk wel voor dat je personage sneller of sterker door, maar je koopt er bijvoorbeeld ook nieuwe of verbeterde wapens voor of je kunt er magie mee aanschaffen of andere handige voorwerpen.
Kortom, je hebt absoluut zielen nodig om een beetje verder te komen in de game, en weet je wat er gebeurt als je doodgaat? Ik zal het je vertellen: dan ben je dus alles kwijt! ALLES!
Nou, da’s niet helemaal waar want je krijgt één keer de kans om je verloren verzameling weer terug te krijgen. Hoe? Simpel, het hele level opnieuw spelen terwijl alle gedode vijanden weer springlevend zijn. Lukt het je om je sterfplek terug te vinden en je raakt je eigen bloedspoor aan, dan krijg je al je zielen weer terug. Vind je echter opnieuw de dood, dan ben je dus echt wel alles kwijt! Alles! Foetsie! Weg!
Demon’s Souls is een game die je leert om met verlies om te gaan. In het begin erger je jezelf kapot elke keer dat je sterft, maar gaandeweg zul je de game gaan begrijpen en uiteindelijk zelfs waarderen.

Leer door te verliezen
Hoe langer je Demon’s Souls speelt hoe meer lessen je leert. Zo weet je op een gegeven moment dat als je doodgaat bij een tegenstander die te sterk is, dat je dat gevecht geen tweede keer moet opzoeken. En dat je door een level helemaal door te spelen, een aantal kortere routes vrijspeelt. Dus wanneer je doodgaat en aan het begin van een level wordt teruggezet, hoef je niet weer dat hele stuk door al die lastige vijanden te knokken, maar kun je in vrijwel rechte lijn op je verloren zielen af.
Je zult uiteindelijk vanzelf tactischer te werk gaan. Dus je gaat na verloop van tijd niet meer op pad met een hele verzameling zielen want dan loop je de kans dat je ze bij een confrontatie met een sterke tegenstander allemaal kwijtraakt. Nee, heb je eenmaal een zooitje zielen verzameld, dan wissel je die meteen in bij de smid voor upgrades, kracht, uithoudingsvermogen of magie (afhankelijk van de klasse waar je mee speelt).
Uiteindelijk geeft het spelen van Demon’s Souls dus best een goed gevoel. Je leert van je fouten en zorgt dat je je niet twee maal aan dezelfde steen stoot. Want jij wilt toch ook niet als een simpele ziel beschouwd worden?

Conclusie
Demon’s Souls is een bitch van een game, maar de doorzetters wacht een bijzonder vette RPG die je niet snel meer zult tegenkomen. Een ervaring die je eigenlijk niet mag missen dus.

REACTIES (1) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord