Dead Space 

Dead Space 2012-09-17T13:15:38
We hadden zo onze bedenkingen toen EA aankondigde een survival horror game te gaan ontwikkelen. Want tja, was EA niet gespecialiseerd in het maken van commercieel succesvolle maar vrij oppervlakkige games? Aan de andere kant beloofde EA onlangs nog om geen rommel meer uit te brengen, en dus besloot Jeroen toch maar eens een kijkje in space te nemen.

Al snel nadat ik Dead Space in de PS3 had gestopt, kwam er een tevreden gevoel over me. Oké, de installatieprocedure vergde wel heel veel tijd, maar daarna was het echt genieten geblazen. Nu zijn veel EA games met name op grafisch gebied goed te pruimen, maar bij Dead Space zat het ook met ‘de rest’ verrassend goed.

Ishimura
Allereerst even iets over het verhaal. In de huid van Isaac Clarke word je uitgezonden om op onderzoek te gaan in het mijnwerkersruimteschip Ishimura . Het schip stuurde namelijk een noodsignaal, waarna het contact plotseling werd verbroken.
Samen met een onderzoeksteam zoek je naar overlevenden en probeer je het schip weer operationeel te krijgen.
Dat je, afgezien van je team, niet alleen aan boord bent, wordt al snel duidelijk. Het groepje waar je mee optrekt, dunt dan ook vrijwel meteen na aankomst uit door een aanval van vreemde gedrochten. Jij overleeft de aanval, samen met nog twee anderen. Je raakt echter van de andere twee geïsoleerd en dus doorloop je de vele gangen en ruimten van de Ishimura in je uppie. Nou ja uppie…

Necromorphs
Dead Space is een survival horror game dus ben je nooit alleen. Aanvankelijk uitgerust met slechts een enkel wapen (in totaal zul je er vier met je mee kunnen dragen, maar zijn er zijn meer wapens aan boord te vinden) zul je door de vele donkere gangen zwerven terwijl je constant het gevoel hebt dat er duizenden ogen je vanuit de duisternis in de gaten houden.
Dat is vooral de verdienste van de makers van het spel, die een zeer angstaanjagende sfeer hebben weten neer te zetten. Het gebeurde me regelmatig dat ik een schone onderbroek aan moest trekken nadat ik me weer eens wezenloos schrok van een sproei-installatie die plotseling aansprong. Om nog maar te zwijgen van die enorme natte plek op de bank toen ik voor het eerst oog in oog stond met de Necromorphs…
Deze gedrochten lijken in de verte iets menselijks te hebben maar gedragen zich daar allerminst naar. Ze mogen dan op twee benen lopen, hun armen zijn voorzien van vlijmscherpe messen die moeiteloos door vlees en botten snijden.
Zaak is dan ook om tijdens een ontmoeting niet op hun lijf te richten, maar op de ledematen. De truc zit ‘m namelijk in het afschieten van armen, benen of als je wilt hoofden.
Gelukkig zijn de diverse wapens daar uitermate voor geschikt. Zo schieten ze bijvoorbeeld horizontale of verticale patronen of messen af die moeiteloos door het vlees van de Necromorphs zullen snijden.
Mocht je zo’n gedrocht van z’n beiden benen hebben beroofd en het ding besluit toch nog jouw kant uit te kruipen, dan kun je altijd nog snoeihard zijn hoofd pletten onder je zware laarzen! Alles voorzien van spuitende bloedfonteintjes en ‘splatter’ geluiden. Ja, die 18+ rating staat niet voor niets op het doosje.

Upgrade
Mocht je het gevoel hebben dat je wapens niet sterk genoeg zijn, dan kun je ze altijd nog even upgraden. Door heel Ishimura liggen power nodes verspreid (of zijn te koop, zie kader), die je in kunt zetten om je wapens of harnas te verbeteren. Dat upgraden doe je bij een werkbank en je voegt per wapen een power node toe. Je krijgt dan een heuse ‘tech tree’ te zien waarin je die node kunt plaatsen. Dit heeft vervolgens effect op de kracht, de herlaadsnelheid maar ook de capaciteit van je wapen. Want het is een beetje suf als je tijdens een vuurgevecht met tientallen Necromorphs te vaak moet herladen.
Naast de wapens krijg je ook nog de beschikking over extra vaardigheden die je gaandeweg je avontuur worden aangereikt. Als vrij snel beschik je over een apparaat dat je de mogelijkheid geeft om objecten én de Necromorphs te vertragen. Handig als je ergens langs wilt sneaken of zo’n gedrocht eens op je gemak wilt ontdoen van zijn ledematen. Een ander extraatje is de telekinetische vaardigheid die je in staat stelt objecten op te pakken of weg te smijten.

Zwevende armen
Het meest in het oog springend tijdens je tocht door het schip zijn toch wel de gewichtsloze ruimten. In deze ruimten zul jij overigens niet zweven maar, vanwege je zware laarzen, gewoon rond kunnen lopen zolang de vloeren vlak zijn. Wel kun je bijvoorbeeld “op” het plafond lopen of tegen de muren.
De gewichtsloze ruimten vervullen voornamelijk een functie als (korte) puzzelonderdelen en je zult de Necromorphs er maar sporadisch tegenkomen. Mocht je ze onverhoopt toch tegen het lijf lopen dan is het natuurlijk knallen geblazen, waarna een dode Necromorph gewichtsloos rond blijft zweven, samen met zijn afgeschoten armen of benen. Een griezelig gezicht, zeker wanneer je de bloeddruppels vlak langs je gezicht ziet zweven.
Dead Space is wellicht niet heel origineel met zijn dertien in het dozijn ‘experiments gone wrong’ verhaal, maar ach….wat maakt het uit. Ik heb me er absoluut mee vermaakt!

Halen als...
- Je wel weer eens toe bent aan een next-gen survival horror game.
- Het wachten op Resident Evil 5 je te lang duurt.
- Je wel eens gewichtsloos wilt knallen.

Conclusie
Ondanks het feit dat Dead Space weinig origineel is, qua verhaal heb ik me kostelijk vermaakt.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord